• Anonym (Funderar)

Får man barnförsäkring? Vid adhd folksam?

Hej mitt barn fått diagnos autismliknande tillstånds men fick inget från försäkring eftersom han var försend med språket så vi hade sökt hjälp redan vid 2 årsålder sen vid 4 år började utreda honom och vi hade barnförsäkring innan utredning men inte när han var 2 år! Och nu vi misstänker att han har ytligare adhd , det skulle gälla samma för nya diagnosen igen?

Nu vi vill faktisk sluta betala för barnförsäkringen vi tycker att det är inte värd det.

En annan fråga är min dotter var 6 år när vi täckande barn försäkring ifall om hon får adhd eller en liknande diagnos då hon har inte rätt till då också? Hon är 10år nu.

• Svar på tråden Får man barnförsäkring? Vid adhd folksam?
  • Anonym (Va säger du?)

Vad är det du säger? ska du inte försäkra dina barn!? Ring folksam o prata med dom ist men du kan inte ha dina barn oförsäkrade! Det är sjukt oansvarigt!

• Anonym (vill)

Läser ni inte villkoren?

Från Folksams hemsida:
    "För nedanstående sjukdomar, med ICD-koder som finns i villkoret, kan vi lämna ersättning med upp till tio procent av försäkringsbeloppet för medicinsk invaliditet och ingen ersättning för ekonomisk invaliditet, aktivitets kapital, vårdbidrag eller tillfällig föräldrapenning vid vård av allvarligt sjukt barn. ? Psykiska sjukdomar,  ICD F00-F99"

Se koderna här:
    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/fordj2017.pdf

Allt du behöver veta står i försäkringsvillkoren.

• Dixie

Hänger inte riktigt med i vad du menar - men det beror ju på vilka villkor ers försäkringar har - men oftast gäller de ju inte om symtom fanns innan försäkringen täckandes.

• Anonym (vill)
    Anonym (vill) skrev 2017-02-04 15:22:16 följande:

Läser ni inte villkoren?

Från Folksams hemsida:
    "För nedanstående sjukdomar, med ICD-koder som finns i villkoret, kan vi lämna ersättning med upp till tio procent av försäkringsbeloppet för medicinsk invaliditet och ingen ersättning för ekonomisk invaliditet, aktivitets kapital, vårdbidrag eller tillfällig föräldrapenning vid vård av allvarligt sjukt barn. ? Psykiska sjukdomar,  ICD F00-F99"

Se koderna här:
    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/fordj2017.pdf

Allt du behöver veta står i försäkringsvillkoren.

"Sjukdom anses ha visat sig vid den tidpunkt när sjukdomen eller symtom på sjukdomen första gången konstaterades i samband med hälso- eller sjukvårdskontakt, oavsett om rätt diagnos kunde fastställas då. "

Fick inte med alla citat. I vilket fall så står allt i försäkringsvillkoren. Ring Folksam om det är otydligt.

Vi har försäkring i TH för våra barn och har fått ersättning för liknande diagnoser. Vi har dock tecknat försäkringen samma dag som de föddes. Det finns naturligtvis villkor som måste uppfyllas för att få ersättning. Konstigt vore det väl annars.
  • Anonym (Funderar)

Min man tycker att man sparar till barnet iställit för att kriga med försäkringen för 1-2 tusen. I somras min flicka bröt sin han var gipsat i 1,5 månad och opererandes 2 gånger och hon fick 1000 kr och vi har försäkrat henne högsta beloppen.

• Anonym (vill)
    Anonym (Funderar) skrev 2017-02-04 17:15:35 följande:

Min man tycker att man sparar till barnet iställit för att kriga med försäkringen för 1-2 tusen. I somras min flicka bröt sin han var gipsat i 1,5 månad och opererandes 2 gånger och hon fick 1000 kr och vi har försäkrat henne högsta beloppen.

Jag tycker det är lämpligt att både försäkra och spara till sina barn. Enkelt räknat så kanske ni lägger 50 000kr på att försäkra ett barn tills dess att det är 18 år. Det räcker inte långt om barnet råkar ut för en olycka och blir invalid för livet.

Eventuell ersättning för olyckor som inte ger några permanenta men brukar bara vara ett par tusen. Man ersätter exempelvis sjukhusvistelse eller förstörda kläder/glasögon och liknande.

Jag förstår fortfarande inte varför ni inte läser igenom villkoren för att se vad ni får ersättning för och hur mycket?

I ts skriver du att ni är missnöjda med att ni inte får ersättning för något som upptäcktes/misstänktes/utreddes innan ni tecknande försäkringen. Det är standard. Inga försäkringsbolag är så dumma att de ersätter sådant som är känt innan man tecknar försäkringen.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Va säger du?) skrev 2017-02-04 15:02:49 följande:

Vad är det du säger? ska du inte försäkra dina barn!? Ring folksam o prata med dom ist men du kan inte ha dina barn oförsäkrade! Det är sjukt oansvarigt!

Varför skulle det vara oansvarigt? Sjukvård är ju gratis i Sverige så det är inte så att barnet inte får vård och hjälp om barnet blir sjukt/funktionshindrat.
  • Anonym (vill)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 18:59:54 följande:
    Varför skulle det vara oansvarigt? Sjukvård är ju gratis i Sverige så det är inte så att barnet inte får vård och hjälp om barnet blir sjukt/funktionshindrat.
    All form av rehabilitering och vård är inte gratis. Lite beroende på vad man fått för bestående skador så kan anpassningar behöva göras i hemmiljön eller liknande. En del anpassningar kanske ditt landsting ersätter. Andra inte. Kanske behöver barnet speciella kläder eller hjälpmedel som vården inte tycker att barnet behöver.
    Kanske behöver ni som föräldrar gå ner i arbetstid för att orka ta hand om barnet även om barnet inte är berättigat till vårdbidrag eller liknande.
    Om barnet skulle bli så skadat att det aldrig kan jobba, så kan det vara skönt att ha några miljoner på banken och inte behöva klarar sig på minsta ersättningen från försäkringskassan resten av livet.

Det går att räkna upp hur många exempel som helst. I princip är det samma argument som för att ha en sjuk/olycksfallsförsäkring som ensamstående vuxen.
    En del tycker det behövs. En del inte.

Svar på tråden Får man barnförsäkring? Vid adhd folksam?