• Mackan0012

Gymnasiet vänner och fest?

Hej familjeliv! Ja behöver er hjälp!

Ja går första året i gymnasiet och vill komma igång med festandet. Har aldrig festat och är 16 år, De är sjukt. När börjar festerna komma och hur ska ja göra? Vet några som festar i klassen eller festade men känns konstigt o fråga och hur ska ja göra? Måste börja nu känner ja, det verkar även roligt! Är hemma lördag kvällar, de är chill o kul men vill endå ut lite endå. Dricker inte eller snusar o röker. Eller jo kan dricka cider. Tacksam för svar

Sista frågan : vännerna på gymnasiet har man dom för resten av livet?

• Svar på tråden Gymnasiet vänner och fest?
  • Anonym (maja)

Du är 16 år och får inte dricka alkohol, du får inte ens köpa folköl eller cigaretter (som du inte ska börja med heller om du vill ha ett friskt liv) och ska inte öht tänka på att "festa".

Du hinner göra det när du blir äldre.

• Mackan0012

Okej tack för svar. Vad ska man göra da? Festa är ju de man gör i denna åldern säger alla

• Anonym (maja)
    Mackan0012 skrev 2017-02-04 13:16:39 följande:

Okej tack för svar. Vad ska man göra da? Festa är ju de man gör i denna åldern säger alla

Jag tror inte att "alla" festar, långt därifrån.
    Ni kan gå på bio, hänga på caféer t ex. 
    Bara umgås är inte fel det heller.

Det löser sig nog av sig själv skulle jag tro, börjar inte dricka alkohol förrän du är minst 18. Du vet, det kan bli problem om du t ex skulle bli för full och polisen blir indragen. Då anmäls det per automatik till soc.
  • Anx123456

Jag går andra året och festade typ varje helg i ettan. Det började med såna arrangerade "discon" typ där du typ träffar mycket folk. Och i mitt fall många killar som senare bjöd in mig på fester där jag fick en bred kontaktlista med bara festmänniskor

Den roligaste tiden i mitt liv faktiskt

• Mackan0012

Fan va gött ???? Det är inte så för mig iof, lite synd. vet inte var festerna finns

• Anonym (C)

Du får börja hänga med de som festar i skolan på fritiden så blir du nog snart bjuden på fest :) Gymnasiefesterna var grymt roliga! Minnen för livet :)

Om man har gymnasievännerna för livet är såklart olika, men för många är det så.

Kan tipsa dig om att börja plugga i en riktig studentstad efter gymnasiet så kommer du säkerligen att få många nya vänner och det finns stora möjligheter att festa! :)

• Mackan0012

???????????? men kommer det inte klassfester? Var är gymnasiefesterna? Jo är vän med några som festar och är mer i deras grupp med, en del iof. Är välkommen dit iof hela tiden

• Anonym (a)

Är detta en seriös fråga? Jag blev faktiskt ganska överraskad över att du så rakt ut säger att du ska supa? 
    Jag tror att det är kompisgänget du är ute efter, att få vara med (fest eller på andra sätt). Man behöver inte supa för att ha roligt tillsammans. Om du än så länge inte testat kan du dock vänta lite.  Det är det sociala som bygger vänskapen, för att komma till din sista fråga, inte själva supandet. Men gå på fester om du kan, men du behöver inte supa. 

Vänner kan man ha kvar sen den men det beror mycket på var man bor, om man flyttar till annan ort senare osv. 

• Anonym (a)
    Mackan0012 skrev 2017-02-04 16:25:31 följande:

???????????? men kommer det inte klassfester? Var är gymnasiefesterna? Jo är vän med några som festar och är mer i deras grupp med, en del iof. Är välkommen dit iof hela tiden

Gymnasiefester? 
    Vet inte riktigt vad du menar? Tror du det är som i amerikanska ungdomsfilmer med jättepartyn? 

Jag arbetar på en gymnasieskola och de fester jag vet mina elever har är ofta klassfester de fixar  själva eller om de ska ut och se nån artist. Sen är det studentbalen under vårterminen i åk 3 och en del fester själva studentveckan. 
  • Anonym (26)

Först och främst, man måste inte börja festa på gymnasiet bara för att "alla andra" gör det. Tro mig, det är många som inte börjar dricka förrän de är långt över 18 och typ går på universitet osv. Men ska vara snäll och svara på dina frågor ändå.

Om du känner några som har fester, visa intresse och fråga vad de har gjort i helgen. Fråga om festerna, vilka som var där och visa intresse för att få vara med. Det kanske känns lite pinsamt att "bjuda in sig själv", men det brukar lösa sig om man bara är social och vågar prata med nytt folk när man väl är där. Det är aldrig kul att bjuda med en kompis som blir som ett plåster efter en hela kvällen, som inte vågar prata med andra än ens eget kompisgäng. 

Och när du väl börjar festa - drick med måtta! Det är alltid tuuusen gånger bättre att vara "lite för nykter" på fest, än att vara den där som alltid blir för full, spårar eller däckar. 

Jag är fortfarande kompis med 2 av mina klasskompisar från gymnasiet. Resten är man väl vän med på facebook, följer på instagram osv. Men vi träffas aldrig längre. Men de som jag gillade bäst är de jag har hållt kontakten med.

• Anonym (Nina)

Det kommer! Det lossnade lite mer under vårterminen i ettan och sen framförallt tvåan! Sen fyllde alla 18 och hemmafesternas tid var förbi...

• Anonym (Nina)

Det kommer! Det lossnade lite mer under vårterminen i ettan och sen framförallt tvåan! Sen fyllde alla 18 och hemmafesternas tid var förbi...

• Anonym (Mamma)

Jag tror inte att det är så "inne" att dricka nu... Och "gymnasiefester" vet jag inte riktigt vad  det är. Sådant kan ju variera mellan olika orter, årskullar och kompisgäng, förstås.

Min son går också i ettan. Han har massor med kompisar, mest gamla men även nya. De brukar träffas hemma och typ göra tacos, gå på bio, ha spelkväll, grilla, spela Laserdome, osv. Jag tror inte att några av hans jämnåriga heller brukar gå på fester med alkohol. (dock har jag bara koll på killarna)

Svar på tråden Gymnasiet vänner och fest?