• Äldre 4 Feb 23:52
    10455 visningar
    12 svar
    12
    10455

    Kopparspiral- mens efter uttag?

    Är det någon som vill dela med sig om hur mensen förändrades för er efter uttag av kopparspiral?

    Jag tog ut min i december och har sedan dess fått mens vid ett tillfälle, och då extremt sparsamt. Jag hade mens i 10 dagar med spiralen, och nu bara i 4 dagar. Numera har jag heller knappt några flytningar alls.

    Har er cykel förändrats i längd?

  • Svar på tråden Kopparspiral- mens efter uttag?
  • Äldre 5 Feb 10:45
    #1

    Eftersom kopparspiral förstärker blödningarna så är det ju rimligt att de blir lindrigare utan.

  • Äldre 5 Feb 15:18
    #2

    Brukar få en liten blödning precis efterbuttaget, sen brukar jag få en ganska så kraftig första mens, där det känns som att kroppen verkligen stöter ut all koppar och skit, rensar sig så att säger, sen efter det blir de mer normala och mycket färre dagar och mängd.

  • Äldre 5 Feb 15:32
    #3
    Hallonfrossa skrev 2017-02-05 15:18:50 följande:

    Brukar få en liten blödning precis efterbuttaget, sen brukar jag få en ganska så kraftig första mens, där det känns som att kroppen verkligen stöter ut all koppar och skit, rensar sig så att säger, sen efter det blir de mer normala och mycket färre dagar och mängd.


    Hur många gånger har du haft spiral?
  • Äldre 6 Feb 00:41
    #4

    Fick en mens efter att jag tagit ut den. Färre dagar och mindre mängd än med spiralen. Hann inte få någon mer mens pga att jag blev gravid.

  • Äldre 6 Feb 06:06
    #5
    hallonsaft24 skrev 2017-02-05 15:32:31 följande:

    Hur många gånger har du haft spiral?


    Har haft spiral 4 ggr.
  • Äldre 6 Feb 13:16
    #6
    Hallonfrossa skrev 2017-02-06 06:06:17 följande:
    Har haft spiral 4 ggr.
    Har du märkt av att du fått PMS efteråt?

    Jag fick ju fler besvär efter att jag satt in spiralen (längre mens, mer mensvärk), men denna månad (andra efter uttaget) så har jag fått massa PMS besvär. Chansen finns ju att jag är gravid, men testade negativt igår.
  • Äldre 6 Feb 15:01
    #7
    hallonsaft24 skrev 2017-02-06 13:16:15 följande:

    Har du märkt av att du fått PMS efteråt?

    Jag fick ju fler besvär efter att jag satt in spiralen (längre mens, mer mensvärk), men denna månad (andra efter uttaget) så har jag fått massa PMS besvär. Chansen finns ju att jag är gravid, men testade negativt igår.


    Nä ingen pms alls, kan ju vara så som sagt att du är gravid, vilken dag är du på?
  • ewm
    Äldre 6 Feb 16:07
    #8

    Min vart jättekonstig.

    Den har alltid varit regelbunden, på dagen. 25e varje månad.

    Plockade ur spiralen 27 september. Fick mens 17 oktober, 11 november, 12 december, 5 januari och nu 3 februari.

    I övrigt är det fortfarande lika mycket och gör lika ont.

  • Äldre 6 Feb 17:08
    #9
    Hallonfrossa skrev 2017-02-06 15:01:52 följande:

    Nä ingen pms alls, kan ju vara så som sagt att du är gravid, vilken dag är du på?


    Jag är på dag äl+12 eller bim-2.

    Hoppas nått enormt på ett plus, men eftersom det bara är andra försöket och så nära inpå uttaget av spiral så känns det lite för bra för att vara sant.
  • Äldre 6 Feb 17:09
    #10
    ewm skrev 2017-02-06 16:07:34 följande:

    Min vart jättekonstig.

    Den har alltid varit regelbunden, på dagen. 25e varje månad.

    Plockade ur spiralen 27 september. Fick mens 17 oktober, 11 november, 12 december, 5 januari och nu 3 februari.

    I övrigt är det fortfarande lika mycket och gör lika ont.


    Åh va jobbigt!! Hoppas att det ordnar upp sig.
  • Äldre 6 Feb 19:05
    #11
    hallonsaft24 skrev 2017-02-06 17:08:15 följande:

    Jag är på dag äl+12 eller bim-2.

    Hoppas nått enormt på ett plus, men eftersom det bara är andra försöket och så nära inpå uttaget av spiral så känns det lite för bra för att vara sant.


    Säg inte det, alla mina graviditeter har tagit sig på första riktiga försöket efter uttag, (första stört blödningen efter uttag brukar jag ej ha äl så den räknar jag ej) :)
  • Äldre 26 Feb 19:00
    #12

    Jag tog ut min spiral i november, när jag hade mens.

    Första mensen kom i december, 35 dagar efter den i november. Blödde typ som vanligt då, ca en vecka och rätt rikligt. Hade mycket blödningar även innan spiralen men kan inte använda nåt som innehåller hormoner så där av valet av kopparspiral. Nästa mens i januari kom efter 28 dagar, varade vara i typ tre dagar. Den i februari kom efter 26 dagar och varade i ca fem dagar men två av dem blödde jag knappt nåt.

    Vi hade sex den 14/2 på kvällen, försöker bli gravida. Detta var ca 3 dagar efter mensens slut.

    Känt molvärk i ca 10-12 dagar nu. Tror jag hade ÄL den 19/2. Hoppas på att jag är gravid men vet inte än.

    Men ja, min mens har absolut ändrat sig sen jag tog ut spiralen.

Svar på tråden Kopparspiral- mens efter uttag?