• Zyzy

Lumbalpunktion?

Är inne på tredje dagen med huvudvärk efter lumbalpunktion, kan bara ligga ner. Sitta eller stå gör svinont. Ni som varit med om detta, försvann huvudvärken hastigt eller klingade det av under några dagar? Hjälper det att tvinga sig upp trots smärtan, eller läker det snabbare av att ligga ner? Jag får försöka få tag på läkaren imorgon men vill gärna höra när och hur ni blev av denna typ av huvudvärk? Inga skräckhistorier tack.

• Svar på tråden Lumbalpunktion?
  • Dumbledore

Jag hade sådär. Efter fyra dagar försökte jag åka till jobbet, men kräktes av smärtan. Maxdos alvedon och huvudet i samma höjd som kroppen var det enda som fungerade. Men plötsligt var det bara borta. Det hjälper inte att vara uppe och stå ut, värken beror ju på att det saknas ryggmärgsvätska, och den återbildas i sin egen takt, förklarade läkaren för mig när jag ringde i panik.

Det är vidrigt, men det går över!

• Zyzy

Tack så väldigt mycket för ditt svar, man blir lite illamående av att vara uppe Hoppas det försvinner snart...

• Zyzy

Ingen förbättring i dag heller... någon fler som har erfarenhet och vill dela med sig?

• Anonym (M)

Min pappa och jag fick rådet att dricka mycket kaffe, men strunta i mediciner. Koffeinet var bra mot huvudvärken och för mig kändes det bäst om jag låg ner med huvudet lite längre ner än kroppen. Min pappa fick en blood patch för hans värk höll i så länge. Min gick om snabbt, tror den höll i 3 dagar.

• sara76

Drick kaffe/cola (koffein) i mängder, ligg ner om det känns bäst. Det kan ta ett par dagar innan det går över.

• Dumbledore

Det där med koffeinet stämmer tyvärr inte, man trodde det förr, sa läkaren till mig.

• Anonym (Pepp)
    Zyzy skrev 2017-02-05 11:05:39 följande:

Är inne på tredje dagen med huvudvärk efter lumbalpunktion, kan bara ligga ner. Sitta eller stå gör svinont. Ni som varit med om detta, försvann huvudvärken hastigt eller klingade det av under några dagar? Hjälper det att tvinga sig upp trots smärtan, eller läker det snabbare av att ligga ner? Jag får försöka få tag på läkaren imorgon men vill gärna höra när och hur ni blev av denna typ av huvudvärk? Inga skräckhistorier tack.

Jag hade huvudvärk en dag. Jag ringde kliniken och frågade vad jag kunde göra och de svarade att det var bra att dricka kaffe, men att man helst ska göra det meddetsamma efteråt. Och varför sa de inte det när jag var där!!!???
  • Zyzy

Tack för att ni delar med er, känner en liten förbättring men tror jag har dragit på mig rejäl spänningshuvudvärk med, då jag spänt mig för att det gjort så ont. Svårt att veta vad som är vad. Att det gör jätteont när jag reser mig och försvinner när jag ligger ner är ju LP huvudvärk, men vad värken i nacken är funderar jag över, känns som musklerna där är superspända, även de lättar när jag ligger ner. Problemet är att jag är osäker på om jag ska försöka röra nacken för att få i gång blodcirkulationen eller bara vila den. Var satt er LP huvudvärk, min känns som ett stort tryck som gör jätteont i typ hela huvudet, sen vet jag inte riktigt med nacken, står ingenstans hur huvudvärken ska kännas..

Svar på tråden Lumbalpunktion?