• Anonym (Ont)

Ryggskott. Hjälp!

Lyfte ner 2-åringen från skötbordet igår när det bara small till i ländryggen. Gjorde skitont. Nu har jag en molande smärta hela tiden och skulle jag försöka böja mig så är det som huggande knivar. Är helt handikappad och blir galen av detta.

Ringde 1177 som sa att det antagligen är ryggskott och att det inte finns nåt att göra mer än receptfria smärtstillande och värme på ryggen. Stämmer verkligen detta? Ska jag bara gå runt och ha såhär ont och inte kunna klä på mig själv? Hon sa att det brukar sitta i 7-10 dagar..

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Ryggskott. Hjälp!
  • Steven01

Detta är helt naturligt och inget farlig, det går över. Det finns några saker som lindrar och gör att det går över snabbare:
    -Smärtstillande tabletter samt smörja ryggen med voltaren
    -Massage
    -Försök röra dig så mycket det går, promenader är bra.
    -Varma bad

Sen till det viktigaste, förebygg att det kommer tillbaks! Träna kroppen/bålen då klara du dig bättre från ryggskott o skulle du drabbas kommer man snabbare tillbaka.

• Fia 28

Du kan även googla ryggskott och bakåtböjningar. Det är en övning som är super vid ryggskott. Gå mycket och undvik att böja dej framåt och lyfta saker. Så länge som 7-10 dagar har det aldrig tagit för mej innan det gått över.

• mamaleona

Nu finns de ryggskott o RYGGSKOTT, diskbråck. Har ryggskott 2x i året, då det hjälper med värkmedicin, jag sover normalt o allt e över på 3-5dgr. Fine. Sen....för 2år sedan fick jag lära mig när det e allvar. Det var helvetisk nervverk, sjukledig 7 veckor (sant). Värkmedicin, muskelrelaxantia, fysioterapi 10ggr, magnetröntgen....kunde inte sova på 17!!!! Nätter pga nervverk, 1-2h gick med massor av mediciner. Det var fruktansvärt. Om vanliga receptfria mediciner inte hjälper, be om receptmedicin OCH muskelrelaxanter till natten. Kolla på McKenzie övningar. Värmedyna inte bra i den akuta fasen, då är det kyla som gäller.

• Anonym (Ont)

Tack för era svar! Så illa som du, mamaleona, beskriver det är det inte. Låter fruktansvärt! Men det gör riktigt ont. Svårt att sova. Och jäkligt svårt att ta hand om ett barn och ett hem. Blir frustrerad. Alvedon och Ipren gör absolut ingen skillnad.

• Minimalen

För mig funkar bara Voltaren (eller kopia). Inte Alvedon eller Ipren. Ev så kan Alvedon 665 mg hjälpa när jag bara har lite ont i ryggen.

• Fia 28
    Anonym (Ont) skrev 2017-02-05 13:05:03 följande:

Tack för era svar! Så illa som du, mamaleona, beskriver det är det inte. Låter fruktansvärt! Men det gör riktigt ont. Svårt att sova. Och jäkligt svårt att ta hand om ett barn och ett hem. Blir frustrerad. Alvedon och Ipren gör absolut ingen skillnad.

En vanlig alvedon räcker inte till. Behöver va 1g tablett. Värkmedicinen kommer inte ta bort värken, men borde göra dej mer rörlig. Som sagt, promenera mycket, det gör underverk. Har du något stödbälte så använd det också.
  • Gizmo

Ta kontakt med en sjukgymnast, denne kan hjälpa dig med övningar som är toppenbra för ryggen. Yoga funkar också bra och övrig motion som du klarar av. 

Svar på tråden Ryggskott. Hjälp!