• Anonym (Mallan87)

Deprimerad pga graviditet.

Hej alla söta. Jag känner att jag måste få ventilera mina känslor med er och se om ni kan hjälpa mig. Jag är tidigt gravid, i vecka 8. Jag har ett barn sedan tidigare och vi har länge längtat efter nr 2. Jag har fått två missfall innan denna graviditet som tog mig hårt. Under denna graviditet mår jag helt fruktansvärt, dygnet runt mår jag konstant illa ( går inte och beskriva hur tufft det är) och går runt med yrsel. Jag vet att jag borde vara lyckligast ivärlden men känslorna som jag bär på känns snarare som jag är deprimerad och har tankar om jag verkligen ska behålla barnen, det gör så ont att säga det men jag tvivlar och måendet gör att jag vill ge upp. Vad ska jag göra? Jag vet att jag verkligen borde skrika av glädje samtidigt som min kropp och psyke gör att jag mår fruktansvärt dåligt. Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig ?

• Svar på tråden Deprimerad pga graviditet.
  • sofiaeriksson

Hej det viktigaste jag tycker du ska göra är att tillåta dig att ha dessa tankar och känslor. Att "förbjuda" dig att känna som du gör, gör de bara värre. Det är två helt olika saker du beskriver. En lycka att vara gravid, men som inte får något utrymme dör du mår så fruktansvärt dåligt. Dem känslorna hör inte ihop, dem ska du inte blanda samman. Jag är i vecka 10, mår piss fysiskt. Illamående konstant o yr som du. Har legat i sängen 4 veckor o mitt psyke håller på att minska. Vi försökte 2 år innan jag blev gravid, gick igenom 7 behandlingar o påbörjade den åttonde. O då blev jaf gravid. Har mått skit dåligt sista året o först skämdes jag jätte mycket för jaf inte kunde vara glad över graviditeten. Men jaf mår fysiskt fruktansvärt o hade ingen möjlighet stt älska mitt tillstånd. Men de va först mär jag tillät mig att förstå mig själv att de va svinjobvigt. Att de är omöjligt att vara glad i en situation som är så fysiskt påfrestande. Och psykiskt. Efter dina missfall. O mina behandlingar. Tror de är viktigt att du accepterar hur du känner, tillåta alla känslor du har utan att skämmas eller nedvärdera dig själv. Ta sedan kontakt med din barnmorska o be om att få träffa en psykolog på mvc. Du är inte ensam om dina känslor, men dem är tunga. Jag mår själv skit o vet inte riktigt hur jag ska orka om de... skulle bli kvarstående.

Styrke kram

• Anonym (S)

Kan läkaren hjälpa dig?Kan tänka att det är supertufft att må så där.Men det fortsätter inte hela livet,en dag mår du bra igen!

• HippHipp

Ja, håller med- se till att få prata med någon. Är illamåendet för svårt finns medicin att få.

• Anonym (Me2)

Hej

Jag ska få mitt 4 barn. Det var planerat. Blivit djupt deprimerad. Vet inte varför.

Sökte hjälp på min vårdcentral. Nu är jag sjukskriven en månad. Tydligen kan man få graviditets depression.

Jag kommer att gå i samtal hela vägen till förlossning och efter för att undvika förlossningsdepression .

De ville inte ge mig tabletter pga risk. Så istället blir det samtal. Sök hjälp . Berätta hur du mår

Svar på tråden Deprimerad pga graviditet.