• Have90

Säga upp sig under mammaledighet?

Hej! Om allt går som det ska så går jag på föräldraledighet i sommar, men jag har absolut inge lust att gå tillbaka till mitt gamla jobb. Är så trött på yrket och skulle vilja byta bransch. Någon som har sagt upp sig under sin mammaledighet och vill berätta lite hur det gick? Är man tvungen att jobba sin uppsägningstid, eller behövs det inte under ledigheten? Hur gick det för er som sa upp er, men inte fick nytt jobb direkt?

• Svar på tråden Säga upp sig under mammaledighet?
  • Carambolan

Om du säger upp dig själv så räknas uppsägningstiden även under föräldraledigheten, dvs du behöver inte gå tillbaka till arbetet. Om du däremot blir uppsagd av arbetsgivaren har du rätt att få komma in och arbeta hela uppsägningstiden efter att din ledighet är slut.

Men det ansvarsfulla att göra är väl att först fixa nytt jobb och sedan säga upp dig från ditt gamla. Finns inget skäl att säga upp dig innan dess, bättre att bara förlänga föräldraledigheten istället.

• Have90

Jovisst är det bäst att ordna nytt jobb först..alternativt börja plugga till något annat. Är bara det att jag är så trött på min chef..jag har lägst lön av alla, men mest ansvaruppgifter, hon ringer mig och pratar jobb på min lediga tid, hon pratar jobb på min obetalda lunchtid..är man sjuk nån dag får man dåligt samvete..så det är därför jag känner mig lite desperat att komma därifrån..

• Anonym (Lisa)

Jag har sagt upp mig under föräldraledigheten. Uppsägningstiden räknas som sagt under föräldraledigheten också. För mig blev det så att jag fick komma och jobba 1,5 mån eftersom jag sa upp mig när föräldraledigheten började ta slut och jag fick nytt jobb. De släppte mig dock lite tidigare än tre mån eftersom de hittade en ersättare. Inga sura miner och det var lite skönt att komma tillbaka och avsluta på sitt gamla jobb. Men tycker helt klart du ska ha något annat att påbörja när du säger upp dig så det inte blir ett glapp. Föräldraledigheten är en bra tid att fundera på vad man vill göra härnäst i arbetslivet och vad som passar ihop med det nya familjelivet. För mig var det ohållbart att fortsätta på gamla jobbet pga för lång pendling.

• Carambolan

Jag förstår dig verkligen! Visst vore det skönt att säga tack och hej och dra därifrån för gott. Men se det för vad det är: en livlina. Snart har du ett barn att försörja och då är det väldigt skönt att veta att man åtminstone har ett jobb att gå tillbaka till även om det är ett jobb som suger. Sikta in dig mentalt på att aldrig komma tillbaks, och gör allt du kan för att slipp, men behåll livlinan :) Även om du börjar plugga så tycker jag att du ska begära tjänstledigt för studier istället för att säga upp dig.

• Anonym (Jaana)

Hur ser ert avtal ut, TS? På många arbetsplatser betalar arbetsgivaren ut en mindre "föräldrapenning" som täcker åtminstone en del av glappet mellan lön och föräldrapenning.

Det kan vara värt att räkna in innan du bestämmer dig för att säga upp dig.

Annars är det som Carambolan skriver att om du själv säger upp dig räknas uppsägningstiden även under föräldraledighet.

Dock är det så att karenstiden hos A-kassan (om du inte börjar en ny tjänst direkt efter föräldraledighet) börjar räknas först när du går från föräldraledighet till att anmäla dig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande.

• Anonym (Ellen)

Jag ser heller ingen vits med att säga upp sig på studs, om man tänker sig en längre ledighet. Du är tryggare i anställning än som arbetslös.
    Om du är ledig tom 31/12 2017 säger vi så väntar inte din chef sig att du ska vara på plats förrän 1/1 2018. Alltså har du gott om tid på dig.
    Sen är det såklart schysst att avisera i god tid att man inte kommer tillbaka så att de kan rekrytera en ny medarbetare. Men så länge du följer uppsägningsreglerna är det lugnt för din del.

Jag sade upp mig under min förra ledighet. Jag talade om redan efter ett par månader att jag inte kommer att komma tillbaka efter ledigheten så min chef hade gott om tid på sig. Sen lämnade jag inte in min uppsägning rent fysiskt förrän tre månader innan.

• Have90

Tack för alla svar! Har ju ändå tänkt vara hemma med plutten i 1 1/2 år så då hinner man ju fundera på vad man vill och söka annat. Var bara en "sån dag idag" där jag kände mig så fruktansvärt less på allt

• Anonym föräldraledig

Tänk på att ditt cv ser bättre ut med sammanhängande arbeten också. Du förlorar inget på att ha jobbet kvar. Däremot tycker jag att du ska markera mot chefen att det inte är okej att denne ringer dig på ledig tid. Du får säga att om det fortsätter så kommer du att räkna det som arbetad tid.

Svar på tråden Säga upp sig under mammaledighet?