• Anonym (Look)

Kan ni känna era lymfkörtlar?

Jag känner små små 'kulor' under hakan och i ljumsken. En läkare har känt på dom oj säger att det inte är någon fara så länge de inte växer, de är väldigt små.

Men jag skulle vilja veta om det är normalt?
    Vill gärna veta om fler kan känna sina.

• Svar på tråden Kan ni känna era lymfkörtlar?
  • Anonym (k)

Jag kan i alla fall. Särskilt i ljumsken, där är de ju som störst.

• Anonym (Look)
    Anonym (k) skrev 2017-02-06 10:47:46 följande:

Jag kan i alla fall. Särskilt i ljumsken, där är de ju som störst.

Okej! Skönt. Hur stora är dina?
  • Anonym (k)
    Anonym (Look) skrev 2017-02-06 11:22:56 följande:
    Okej! Skönt. Hur stora är dina?
    I ljumsken är de en centimeter.
  • Anonym (Örat)

Jag känner bakom ena örat, kan lyckas hitta bakom det andra med men den är mycket mindre x)

• Anonym (Look)
    Anonym (Örat) skrev 2017-02-06 12:07:03 följande:

Jag känner bakom ena örat, kan lyckas hitta bakom det andra med men den är mycket mindre x)

Ahaa! Ja såna har man kanske överallt? :)
  • Anonym (Look)
    Anonym (k) skrev 2017-02-06 11:24:40 följande:
    I ljumsken är de en centimeter.
    Okej! Har du många?
  • Anonym (Örat)
    Anonym (Look) skrev 2017-02-06 13:34:57 följande:
    Ahaa! Ja såna har man kanske överallt? :)
    Ja vad jag har hört har man dem lite över hela kroppen :)
  • Anonym (Look)
    Anonym (Örat) skrev 2017-02-06 13:37:39 följande:
    Ja vad jag har hört har man dem lite över hela kroppen :)
    Okej! Men ska man känna dom?
  • Anonym (Örat)

Vissa kan man känna och andra inte :) men som läkarn sa, så länge de inte växer ;)

• Anonym (E)

Jag tror det. Har varit så i kanske ett år nu, jag har trott att det är finnar men det är det inte. De kommer upp på halsen, under käken och under öronen. Det ploppar upp över en natt bara, ser ut som en illröd ärta som är öm. Det brukar ta flera veckor innan det försvinner, rodnaden brukar gå över inom några dygn men den hårda knölen är kvar i flera veckor. Ser så fult ut :(

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2017-02-07 16:24:15 följande:

Jag tror det. Har varit så i kanske ett år nu, jag har trott att det är finnar men det är det inte. De kommer upp på halsen, under käken och under öronen. Det ploppar upp över en natt bara, ser ut som en illröd ärta som är öm. Det brukar ta flera veckor innan det försvinner, rodnaden brukar gå över inom några dygn men den hårda knölen är kvar i flera veckor. Ser så fult ut :(

Jag är inte säker på om det är lymfkörtlarna jag känner för de sitter liksom precis under huden. Har supertöjbar hud så kan "dra ut" huden på min hals flera centimeter, och då följer knölen med, så den sitter ju inte i muskel eller nåt.
  • Anonym (Look)
    Anonym (E) skrev 2017-02-07 16:24:15 följande:

Aha okej! Jag kan inte se mina.. de bara känns, är lite längre in i kroppen.
  • Anonym (872)

Japp. Jag började känna knölar på halsen, i käkvinklarna och i ljumskarna (ca 0,5-1 cm) för ca ett år sedan, och sökte för det då jag gått ner massor i vikt och hade huvudvärk, svårt att svälja och diverse andra symtom jag inte gillade. Gick igenom en lång utredning med massa prover och gastroskopi och cellprov och fick till slut diagnosen utmattningssyndrom (förklarade huvudvärk, viktnedgång och sväljsvårigheter) och knölarna förklarades med att det ofta blir så om man har dagisbarn med mycket infektioner, att de egna lymfkörtlarna typ inte hinner gå ner i storlek mellan varven och att man som vuxen kan bli påverkad i immunförsvaret av barnens infektioner, även utan att få de symtom barnen har. Och om man trycker mycket på dem (vilket man ju gör när man blir orolig) så kan de bli irriterade under huden av det och därför öka i storlek. Tog ett tag innan jag släppte cancertankarna och köpte läkarnas utlåtande men nu känns det fullt rimligt. 

• Anonym (Look)

Tack så mycket för ditt svar! Enligt mina läkare så är det inge farligast när de är så små. Men ska kolla upp det igen. På vissa känns dom bättre.

Hur visade sig dina sväljningssvårigheter?

• Anonym (Look)

Någon mer? Har va 3-4 små kulor under huden tycker att det blir flera men just nu har jag en långdragen förkylning.

• Anonym (872)
    Anonym (Look) skrev 2017-02-09 12:01:11 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Enligt mina läkare så är det inge farligast när de är så små. Men ska kolla upp det igen. På vissa känns dom bättre.

Hur visade sig dina sväljningssvårigheter?

Gick ständigt med känslan man kan få när man inte riktigt lyckas svälja en tablett, att den typ fastnar i svalget/matstrupen. Så de kollade med gastroskopi och det satt ingenting där. Efter några månaders sjukskrivning och vila försvann det, men känslan kommer ofta tillbaka när jag blir stressad. Tror det kallas globuskänsla med medicinska termer. 
  • Anonym (Look)

Okej! Lite så känner jag ibland, när jag är stressad. Ska till läkaren nästa vecka så får se vad dom säger.. Jag blir väldigt lätt stressad, den där jävla inte stressen och ångest.

• Anonym (Look)

Okej! Lite så känner jag ibland, när jag är stressad. Ska till läkaren nästa vecka så får se vad dom säger.. Jag blir väldigt lätt stressad, den där jävla inte stressen och ångest.

Svar på tråden Kan ni känna era lymfkörtlar?