• Vindruvans

    Barn med samkönade föräldrar

    Hej!

    Jag lever i ett samkönat förhållande och vi har börjat fundera över barn.

    Jag själv hade en frånvarande pappa i min uppväxt och känner att det påverkat mitt vuxna liv. (Frågor som varför han inte funnits där för oss eller brytt sig om mitt eller mina syskons liv.)

    Min fråga är hur det påverkar barn att växa upp med två mammor och ingen pappa? Är det så att barnet kommer sakna sin pappa, eller är det inte så då barnet inte haft någon pappa ifrån början?

    Finns här någon som växt upp med samkönade föräldrar, eller finns det

    Något samkönat par med barn?

    Seriösa svar och INGA homofobiska svar tack.

  • Svar på tråden Barn med samkönade föräldrar
  • Gurkan25

    Nu är inte jag homosexuell, men jag tror det går utmärkt att ha barn även om det bara är 2 mammor! Eftersom barnet kommer växa upp med er från början kommer det säkert att tycka att det är en naturlig del. Sen att många av kompisarna har pappor är ju en annan sak. Finns ju många ensamstående föräldrar som växer upp med bara ena könet av förälder så det är ingen fara!

    Lycka till!

  • Glinda från Oz

    Jag tänker att det är en sak att bli övergiven av en förälder som du blev och en annan om det naturligt inte finns en pappa. Däremot tycker jag att du ska välja att göra en insemination där barnet får veta vem som donerade sperman då barnet fyller 18 år. I Sverige får man alltid det, men i Danmark kan man välja en anonym donator.

  • Fru Ve

    Jag tror också det beror på varför man saknar en pappa. Att ha en pappa som valt att inte ha kontakt med en är nog betydligt sämre psykiskt än om t.ex. pappan är avliden i en olycka eller man har kommit till genom insemination. Jag kan inte se problemet med att ha två mammor eller två pappor om barnet känner sig önskat och får uppmärksamhet av båda. Det kan säkert vara bra att ha någon man i sin närhet om man saknar pappa men detta kan man ju få av en morfar eller morbror eller god vän också.

Svar på tråden Barn med samkönade föräldrar