• Anonym (Lycklig men orolig)

mensvärk vecka 5? Livrädd för missfall.

Hej, plussade precis och tror jag är i vecka 5.

Jag har som svag mensvärk, ibland lite starkare, stickande och huggande känsla... är livrädd att det är missfall pågång!!

Någon som varit med om någonting liknande eller har tips på hur man kan lugna ner sig.

• Svar på tråden mensvärk vecka 5? Livrädd för missfall.
  • Anonym (mamma till 4)

Så har jag haft tidigt i alla mina graviditeter, är förmodligen växtvärk du känner :)

• Jag är bara jag

Molvärk som är mycket vanligt och helt normalt. När jag fått missfall har jag haft tusen gånger ondare än vad molvärken gör.

Hur ont gör det om man får missfall? Kan man förklara det på något sätt?
    Kommer det ständigt eller kommer det och går med?

• LFF
    Anonym (Lycklig men orolig) skrev 2017-02-06 15:18:26 följande:

Hur ont gör det om man får missfall? Kan man förklara det på något sätt?
    Kommer det ständigt eller kommer det och går med?

Missfall 1: V12, störtblödning och extrem mensvärk konstant. Den typ av mensvärk som jag tidigare använt en TENS-apparat för att hantera. Kändes som om någon försökte borra igenom ryggen med en trubbig påle.

Missfall 2: V12. Ultraljud på dagen, bekräftat att liten dött. Började blöda på kvällen med hemsk värk. Blödde som en stucken gris under några timmar. Sen avtagande och ingen bödning dagtid för att sen börja om på kvällen/natten. Höll på så i ca en vecka. Vedervärdig smärta, så pass att jag grät. 

Graviditet 3: tvillingar. Molvärken var endast som spänningar och små, små sammandragningar. 

Sen gör de ont när jag bajsar också. Jag börjar bli lite hård i magen och när jag tar i så hugger det i magen....
    är det farligt att ta i så när man bajsar?

Sorry för ofräsch kommentar!

• Anonym (Ano)

Tarmarna blir påverkade av grav. Du kommer troligtvis ha förstoppning ett tag inget farligt. Barnet är skyddat mot dina tryckningar när du bajsar mm.

• Jag är bara jag

Mina tidiga m.f har varit som rejäl mensvärk,ihållande,måste sitta ner,värker. Mina sena som en miniförlossning. Nästan så jag svimmat-ont.

• Anonym (G)

Det är växtvärk, inget att vara orolig för! För mig höll den i sig ganska länge, kommer inte ihåg exakt just nu. Förstoppning är också vanligt, ät fibrer, frukt, drick mycket vatten och rör på dig så blir det nog bättre. Sen kan järntillskottet som de flesta gravida behöver få magen att jobba långsammare. Det händer mycket konstigt under graviditeten, då är ens BM bra att bolla med! Glad

Min BM dumförklarade mig när jag ringde... hon undrade hur jag ens visste att jag var gravid, var på jag sa att jag fått flera positiva gravtest... då frågade hon hur jag visste att de va positiva.. så jag fick förklara att ett av testen va digitala, och på de andra var de två tydliga sträck...
    Efter många om och men sa hon att värken inte va farligt, men att det inte va växtvärk så tidigt i graviditeten, och så fick jag inskrivningsträff den 27/2...

Känns inte kul alls om jag ska träffa den barnmorskan...

• Anonym (G)
    Anonym (Lycklig men orolig) skrev 2017-02-06 23:44:58 följande:
    Min BM dumförklarade mig när jag ringde... hon undrade hur jag ens visste att jag var gravid, var på jag sa att jag fått flera positiva gravtest... då frågade hon hur jag visste att de va positiva.. så jag fick förklara att ett av testen va digitala, och på de andra var de två tydliga sträck... Efter många om och men sa hon att värken inte va farligt, men att det inte va växtvärk så tidigt i graviditeten, och så fick jag inskrivningsträff den 27/2... Känns inte kul alls om jag ska träffa den barnmorskan...
    Hon är ju inte alls rätt för det jobbet! Har du fått positiva graviditetstest ska du naturligtvis utgå ifrån att du är gravid. Det går alltid att byta barnmorska om man får en som man inte trivs med, det blir ju ändå ett par gånger man ska träffa den personen.
  • Jag är bara jag

Jag har alltid haft molvärk/växtvärk redan v.5. Och flera plus innebär självklart att du är gravid! Vilket pucko till b.m. De har ju samma test där och vet mycket väl att det är godkänt som bevis på att man är gravid. Du kan alltid byta b.m om hon inte passar.

• Anlj2017

Jag fick plus jätte tidigt . Vecka 4. Jag tog test för jag haft mensvärk i en vecka utan mens. Så man kan visst känna så så tidigt.!!!

• Lindiza81

Det är normalt o ha mensvärk jag väntar mitt 5de barn är 35. Jag har haft mollande mensvärk sen dagen jag skulle haft min mens. Det beror på hur ont du har om du upplever att du har så ont så du inte kan sova så ska du prata med din barnmorska ????

Lindiza81 skrev 2017-02-07 16:07:48 följande:

Det är normalt o ha mensvärk jag väntar mitt 5de barn är 35. Jag har haft mollande mensvärk sen dagen jag skulle haft min mens. Det beror på hur ont du har om du upplever att du har så ont så du inte kan sova så ska du prata med din barnmorska ????

Det gör nästan inte ont alls, inte i närheten av varken ÄL-värk eller mensvärk. Men ibland hugger/sticker det till och det kan hålla i sig i upp till några sekunder, det gör mig lite rädd och orolig!
Svar på tråden mensvärk vecka 5? Livrädd för missfall.