Mitt barn avskyr kläder
Hej!
Min 4-åring har alltid älskat att vara naken men det senaste halvåret har hon haft det mycket jobbigt vid påklädning. Allra mest när det gäller ytterkläder. Fjällenresan var en riktig utmaning! ???? Det är knöligt och obekvämt tycker hon. Trosor har hon inte använt på flera månader, strumpor endast i nödfall. Påklädning blir ångestfylld för henne och så även för oss för vi VET att det blir problem i princip varje gång. Hennes stubin blir extremt kort. Hon skriker, gråter, slänger sig på golvet. Hon blir aldrig nöjd med vantar, stövelskaft och annat. En ledig dag förberedde jag henne på att vi skulle till stan och göra några roliga saker. Ögonen lyste på henne tills hon kom på att det innebar påklädning. Då ville hon hellre stanna hemma.
Vi börjar känna oss desperata, hur ska vi bemöta henne? Försöker alltid att ha gott om tid på oss. Ska vi fortsätta försöka hjälpa henne med allt som känns knöligt (det är säkert 10 problem bara när ytterkläderna ska på o vi blir sååå utmanade när vi bara gör fel o hon skriker på oss för det)? Står det för nåt annat? När kläderna väl är på är det aldrig några problem.
Förskolan säger att det inte är några bekymmer där. De säger bara att hon måste ha strumpor på sig och när hon berättar om det hemma blir hon alldeles tårögd. Hon är rätt blyg så hon vågar nog inte annat än lyda på förskolan. Hemma har vi i vår desperation testat att med barnvänligt språk säga "nu får du fan ge dig". Häromdagen sa hon gråtande vid påklädningen "jag vill dö, jag vill äta diskmedel och dö" ????. Så har hon aldrig uttryckt sig innan!