• saraa1989

    hjälp?!! företagsfrågor

    Hejsan. Jag har kört fast vid denna övningsuppgiften i skolan. är det någon som kan hjälpa mig med den och förklara.

    Du ska sortera nedanstående firmaadresser enligt gällande arkiveringsregler. Stryk under sökordet i följande firmanamn och invertera samt sortera i alfabetisk ordning.


    AB Bil & Traktor


    Bilfabriken Fyra Hjul AB


    Apoteket Hjorten


    Ingvar Holmbergs Bygg AB


    AB Modehuset D Schlüter


    HB Kontorsdata


    Svenska Fläktfabriken AB


    Boutique Beautiful


    Restaurant Vespa


    Hotel Lundia

    mvh sara

  • Svar på tråden hjälp?!! företagsfrågor
  • Carambolan

    Beskriver inte din bok vad arkiveringsregeln säger? Eller är det att sortera i alfabetisk ordning du tycker är svårt?

  • saraa1989

    det jag inte förstår i uppgiften är vad själva firmanamnet är i varje rad. typ ska man ta med ab/hb elelr vad är själva firmanamnen? ska ju strycka under firmanamnet.

  • saraa1989

    det står stryck under sökordet i firmanamnet, det är det kag inte förstår vad sökordet är

  • Dixie
    saraa1989 skrev 2017-02-07 03:26:30 följande:

    det jag inte förstår i uppgiften är vad själva firmanamnet är i varje rad. typ ska man ta med ab/hb elelr vad är själva firmanamnen? ska ju strycka under firmanamnet.


    I din kurslitteratur bör väl denna informationen finnas med? Men gissningsvis bör inte AB el HB vara med, då det beskriver vilken typ av firma det är.
  • DataJenny

    Gissa på att du redan har gjort denna uppgift. Jag måste säga att den uppgiften är svår. Jag förstår inte heller och kan inte riktigt hitta om man ska ha AB med elelr inte. Det uppgiften är knepigt och vad jag förstår så är det många som tycker det.

  • Mr Obvious

    Hehe, det är ungefär som när vi ska sortera låtar i bandet jag är med i. Det är väldigt många låtar som börjar med "The" eller "A", så det blir alltid en diskussion om man ska ta hänsyn till de orden när de är först i låt-titeln. Man kanske kan applicera "arkiveringsreglerna" (som jag inte kan) på låt-titlar?

  • DataJenny

    Hej,

    Jag har också denna uppgift nu och tycker det är svår, tänkte om du vill bolla lite med mig och berätta om jag är inne på rätt spår. 

    Förstår att du inte kan hjälpa mig hela uppgiften.

    Svenska Fläkfabriken AB så hade jag valt Fläkfabriken som sökord, då AB är för vanligt och Svenska känns inte rätt heller, men jag vet inte om jag är rätt ute. 

    Jag tycker inte det står så mycket i boken om arkiveringsregler och sökord

Svar på tråden hjälp?!! företagsfrågor