• KarinMedK

HJÄLP! Huvudvärk, någonting utlöser den på jobbet, men vad?!?

Har sedan ca 1 månad tillbaka börjat få enorma problem med huvudvärk som utlöses på jobbet. Jag är en typisk kontorsråtta som sitter framför en dator. En dag i veckan jobbar jag hemifrån. Då har jag inga problem. Men speciellt de senaste veckorna har jag varje dag jag varit på jobbet kommit hem med enorm huvudvärk, ibland ren migrän. Får lägga mig direkt på kvällen och känns som att jag knappt har något liv längre. :(
    Först misstänkte jag skärmen, som var några år, och fick köpa in en ny skärm. En riktigt bra skärm med all möjlig teknologi för ergonomi och ögonhälsa. Ingen skillnad!

Nu vet jag inte vad det kan vara? Jag funderade på stolen, men borde jag inte då få ont i kroppen (om jag sitter fel)? Kan det vara lyset? Någon som har någon aning om vad det kan vara? Eller hur man "felsöker"?

HJÄLP!

• Svar på tråden HJÄLP! Huvudvärk, någonting utlöser den på jobbet, men vad?!?
  • FruNyfiken

Har du nyss börjat på arbetsplatsen, eller har du jobbat ett tag innan problemen kom?
    Orsaker till huvudvärk kan tex vara förändrad syn. Du kanske behöver terminalglasögon? Hur är belysningen över och runt arbetsplatsen? Finns det ljud tex ventilation som inte låter högt, men konstant? Låga men konstanta ljud från tex ventilation kan ge huvudvärk och trötthet.
    Är du frisk? Stressad? Sover du ordentligt på natten?

• matteand

En vän till mig led av utbrändhet.

Han åkte hemifrån på morgonen utan värk, men när han närmade sig jobbet ökade värken för varje kilometer.

Tills han vände hemmåt då lindrade den sig för varje kilometer.

Han blev sjukskriven i 1 år innan han var tillbaka på jobbet.

• Gullufjump

Flimrande lysrör? Dålig relation till ngn på jobbet? Stress? Lågfrekventa ljud (ex ventilation eller fläkt i dator)? Annan datormus? Dålig ventilation? Parfymer?

Prata med din chef, skyddsombudet och företagshälsovården.

• Fia 28

Dålig ergonomi kan ju absolut ge spänd nacke och huvudvärk. Sitter du kanske i drag?

• John22

Kan vara allt från dålig belysning och dålig arbetsställning till stress och något ämne du reagerar negativt på.

Du kan till exempel prova att byta stol eller arbetsrum för att utesluta de aspekterna.

• HippHipp

Ni har inte skaffat nya växter eller så?

Jag får migrän av vissa blommor/växter som jag är allergisk mot. Tex passionsväxt.

• KarinMedK

Tack snälla för alla svar! Jag har jobbar här i ca 1 år och tidigare inte haft problem. Det är det som är det märkliga, ingenting har förändrats. Snälla ni som svarat, hur tänker ni spontant när jag följer upp era svar på:
    - Stolen. Jag bytte för ett tag sedan, men bytte till en stol av exakt samma modell. Men har inte alls ont i kroppen, förutom huvudet.
    - Orkideer. För ungefär samma tid tillbaka sedan köpte en kollega 10 st orkideer och placerade ut i vårt kontorslandskap. Har dock aldrig reagerat på dom förut men då har det inte varit så många, men ska direkt googla på allergi mot dom.
    - Ljuset. Det är min starkaste misstanke, men det har ju inte förändrats på sista tiden. Är samma ljus som suttit där hela tiden. När de börjar gå sönder, hände en bit bort i rummet för ett tag sedan så flimrar de rejält, inget man missar.
    - Ljud funderar jag däremot på. Men inte kan det väl plötsligt börja låta lågfrekvent om det inte gjort det tidigare?
    - Synen. Jag har glasögonen och de har jag haft i ca 2 år. Är det möjligt att sämre syn bara kan kännas av i en viss miljö, men inte i en annan?
    - Stress. Har precis kommit ur en period av högre belastning på jobbet som nu avtagit. Har dock upplevt att jag haft "koll" på stressen och inte haft problem att stänga av när jag åker från jobbet. Om stress var boven borde jag må lika dåligt när jag jobbat hemifrån som på plats.

Igen, TACK SNÄLLA. Jag har känt mig helt handfallen sedan nya skärmen kom och den inte gav någon skillnad alls.

• Habblahebbla

Jag hade faktiskt liknande besvär på en tidigare arbetsplats. Fick hjälp av en egonomn på jobbet som konstaterade att bordet på arbetsplatsen var för högt i förhållande till stolen och att jag hade skärmen felaktigt vinklad. Dessutom var jag alldeles för stillasittande på jobbet, hemma rörde jag mig mycket mer med mikropauser.

Iaf, jag fick hjälp att ställa in allt och ett schema med övningar att göra ett par gånger om dagen. Blev nästan helt bra efter det (fortfarande huvudvärk efter extremt stressiga dagar, drar upp axlarna till öronen). Lycka till!

• FruNyfiken
    KarinMedK skrev 2017-02-07 13:09:55 följande:

Tack snälla för alla svar! Jag har jobbar här i ca 1 år och tidigare inte haft problem. Det är det som är det märkliga, ingenting har förändrats. Snälla ni som svarat, hur tänker ni spontant när jag följer upp era svar på:
    - Stolen. Jag bytte för ett tag sedan, men bytte till en stol av exakt samma modell. Men har inte alls ont i kroppen, förutom huvudet.
    - Orkideer. För ungefär samma tid tillbaka sedan köpte en kollega 10 st orkideer och placerade ut i vårt kontorslandskap. Har dock aldrig reagerat på dom förut men då har det inte varit så många, men ska direkt googla på allergi mot dom.
    - Ljuset. Det är min starkaste misstanke, men det har ju inte förändrats på sista tiden. Är samma ljus som suttit där hela tiden. När de börjar gå sönder, hände en bit bort i rummet för ett tag sedan så flimrar de rejält, inget man missar.
    - Ljud funderar jag däremot på. Men inte kan det väl plötsligt börja låta lågfrekvent om det inte gjort det tidigare?
    - Synen. Jag har glasögonen och de har jag haft i ca 2 år. Är det möjligt att sämre syn bara kan kännas av i en viss miljö, men inte i en annan?
    - Stress. Har precis kommit ur en period av högre belastning på jobbet som nu avtagit. Har dock upplevt att jag haft "koll" på stressen och inte haft problem att stänga av när jag åker från jobbet. Om stress var boven borde jag må lika dåligt när jag jobbat hemifrån som på plats.

Igen, TACK SNÄLLA. Jag har känt mig helt handfallen sedan nya skärmen kom och den inte gav någon skillnad alls.

Apropå synen, ja det är möjligt att synen påverkas i olika miljöer. Att sitta framför en datorskärm kan trötta ut ögon och ge huvudvärk, utan att göra det när man inte sitter framför en skärm!
  • nuharjagbytt

Det kan ju vara lite olika saker:

Dofter, utöver krukväxterna kan det vara någons parfym eller nytt rengöringsmedel.

Syn, ögonen får svårare att ställa in med åldern. Så även om det gått bra förut kan det behövas terminalglasögon nu.

Ergonomi, sitter man fel brukar man även känna sig stel i nacken men bör kollas. Datorskärmar behöver dessutom vara på lagom avstånd dra dom lite fram och tillbaka för att testa. Även ljuset kommer in här det kan hjälpa att komplettera med skrivbordslampa om du inte använder det redan.

• Tow2Mater

Jag fick huvudvärk varje dag när jag satte mig i bilen for att åka hem från jobbet. Slapp den helt när jag borjade cykla istället.

• MissNastrax

Smygande stress kan det mycket väl vara.

Jag har börjat få huvudvärk själv på jobbet senaste tiden som kommer på jobbet och försvinner när jag kommer hem, vet att det är stress för folk tjatar halsen ur sig över saker på en dvs deras grej är viktigast jämt så man hinner knappt andas eller sitta i fred.

En annan sak som jag får ont i huvudet av är luften, successivt har det blivit väldigt dålig luft inne trots att ventilationen blåser en halv orkan.

Sen ja det blir smått tröttande i huvudet att sitta i kontorslandskap om det springs och snackas konstant.

• MrsMia

Kan också vara mögel och/eller kemiska gaser, sånt finns i s.k. sjuka hus.

• anna0902

Symtom på stress (som t.ex. spänningshuvudvärk) kan komma precis när en intensiv period tagit slut, precis som att förkylningar kan skjutas upp till när kroppen tillåts slappna av, typ semestertider. 

Svar på tråden HJÄLP! Huvudvärk, någonting utlöser den på jobbet, men vad?!?