• Anonym (Panik)

Vill sluta med Lyrica

Jag har ätit en ganska hög dos med Lyrica under flera år mot nervsmärtor. Nu har jag nästan laxfisket och vill trappa ut den, kruxet är att vårdcentralen vägrar att hjälpa mig. Nu har jag försökt att snåla på dom men har tagit den sista idag. Har ringt vc och förklarat detta men dom vägrar också att förnya recept. Vad gör man? Vänder sig till akuten? Eller vad ska man göra? Jag har försökt två ggr att få hjälp att trappa ut medicinen men första gången satte läkaren ett sånt tight nedtrappningsschema så jag kände att sett kommer inte att fungera, andra gången jag vände mig dit så vägrade läkaren. Vad gör man? Har panik nu????

• Svar på tråden Vill sluta med Lyrica
  • Anonym (lyrica)

Var får du tag på dina tabletter? Varför kan du inte bara sluta?

• Anonym (Nn)

Hej. Här har du en till som försöker sluta. Det är ett helvete. Vilken dos har du nu och hur länge har du hållt på? Jag tror att lång nertrappning är lösningen. Jag har gått från 600 mg ner till 75. Målet är att allt ska bort.

• Anonym (anonym)

Till mig var de oerhört påstridiga att jag skulle prova först Gabapentin som jag inte tålde fick svåra magsmärtor av endast 2 dagars användning då ansåg de att jag skulle prova Lyrica istället som gav precis samma resultat svåra magsmärtor efter endast 1 tablett. Fick efter dessa försök återgå till Oxycontin för mina nervsmärtor.

Så tycker att det är lite märkligt att läkare inte är villiga att hjälpa till.

• Anonym (A)

Läkaren vet nog inte, hur man trappar ner.

• Anonym (Panik)

Läkarens motivering är att de inte tycker att jag ska sluta pga mina nervsmärtor. Men själv känner jag att jag hellre försöker träna bort smärtan och med hjälp av andra metoder får den att lätta.

Lyrica är inte " bara att sluta med" har man som mig ätit en hög dos i flera år är det helvete att bara trappa ut. Du anonym nn vet va jag pratar om. Kruxet är att jag bara har 100 mg, och Lyrica går inte att trappa ut ens 100 mg i veckan. Därav att jag föreslog läkaren att jag skulle trappa ut 25 mg i veckan. Men han vägrade.

När jag skrev detta så hade jag ingen kvar och vände mig till ortopeden. Där var det en vänlig läkare som skrev ut en liten förpackning med 50 mg. När man som mig äter 500 mg/ dygn så räcker inte en sån länge( är 56 st i den).

Vet inte vart jag ska vända mig, vägrar gå till denna hc där dom fö också kränkt mig en hel del.

Hur gör man? Akuten? Distriksläkarjouren?

Tacksam för alla förslag????

• Anonym (Panik)

Ska stå inte bara att trappa ut????

Anonym (Panik) skrev 2017-02-24 12:12:35 följande:

Läkarens motivering är att de inte tycker att jag ska sluta pga mina nervsmärtor. Men själv känner jag att jag hellre försöker träna bort smärtan och med hjälp av andra metoder får den att lätta.

Lyrica är inte " bara att sluta med" har man som mig ätit en hög dos i flera år är det helvete att bara trappa ut. Du anonym nn vet va jag pratar om. Kruxet är att jag bara har 100 mg, och Lyrica går inte att trappa ut ens 100 mg i veckan. Därav att jag föreslog läkaren att jag skulle trappa ut 25 mg i veckan. Men han vägrade.

När jag skrev detta så hade jag ingen kvar och vände mig till ortopeden. Där var det en vänlig läkare som skrev ut en liten förpackning med 50 mg. När man som mig äter 500 mg/ dygn så räcker inte en sån länge( är 56 st i den).

Vet inte vart jag ska vända mig, vägrar gå till denna hc där dom fö också kränkt mig en hel del.

Hur gör man? Akuten? Distriksläkarjouren?

Tacksam för alla förslag????

• Anonym (Panik)

Men åh!! Tydligen blir det ? Där det ska stå !????Så ni vet att det inte var en fråga det jag skrev sist????

• Anonym (11)

Bara så du vet så kan du inte träna bort nervsmärtor. Så du är förberedd på det....

• Anonym (A)

Men va fan ? Jag gav dig ett tips? Har du läst det??

• Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2017-02-24 20:04:04 följande:

Men va fan ? Jag gav dig ett tips? Har du läst det??

Du har inte gett något tips i den här tråden (om inte ditt svar plockats bort)

Till er som undrar varför inte ts kan trappa ner på tabletterna hon har: Lyrica är kapslar med "pulver" i som inte går att dela på, man ska helst trappa ner 25 mg i taget och har ts exempelvis 200 mg kapslar kan hon inte göra något för hon kan inte dela på kapslarna.

Till TS: Lyrica är inte drogklassat i Sverige så vem som helst kan skriva ut det. Det enklaste är att byta vårdcentral, det är inget din läkare måste godkänna att du gör. Akuten har inte hand om sådana här saker.
Svar på tråden Vill sluta med Lyrica