• Anonym (överraskad)

Återkoppling efter intervju - erfarenheter?

Har varit med om en, för mig, helt ny upplevelse och undrar hur vanligt förekommande detta är.

Var på anställningsintervju, halvkvalificerad tjänst inom ett hyfsat nytt företag - drygt 40 anställda i dagsläget men växer lavinartat, för drygt tre veckor sedan.

Fick veta att de skulle återkoppla inom två veckor, oavsett om jag gick vidare eller ej. Efter drygt två veckor mailade jag och tackade för bra intervju samt påtalade att jag hoppades att jag var fortsatt intressant för tjänsten då jag var väldigt intresserad. Fick svar på kvällen dagen efter, rekryterade chef frågade om det passade att hon ringde följande dag. Jag svarade absolut, ser fram emot att talas vid då. Nu tre dagar senare är hon ännu ej avhörd.

Jag inser att de inte är intresserade och sitter lyckligtvis inte i sjön men är extremt överraskad över detta sätt att agera från deras sida. Har varit yrkesverksam i snart 20 år så varit på en del intervjuer men aldrig någonsin varit med om att inte få någon återkoppling alls. Någon här som varit med om detta?

Till saken hör att jag var överkvalificerad för tjänsten ifråga. Detta diskuterades i förtäckta ordalag på intervjun och jag påtalade då att jag var genuint intresserad av företaget och den expansiva fas de befinner sig i (har 10+ års erfarenhet från branschen), var införstådd med att det skulle innebära mindre ansvar + lägre lön än i nuvarande tjänst men att jag tänker långsiktigt och vill vara med på deras resa. Kan det vara så att presumtiva arbetsgivare är sämre på att återkoppla för mindre kvalificerade tjänster?

Jag är extremt överraskad över deras förfarande, inte minst då det ger ett vansinnigt oproffsigt intryck att inte lämna besked som utlovat / erbjuda återkoppling. Är det jag som har haft turen att tidigare endast stöta på seriösa rekryterare månne?

Svar på tråden Återkoppling efter intervju - erfarenheter?