• Livetsgång

Söker er som skriver små brev till era planerade barn

Känns som jag är ensam om detta men redan nu när man är uppe i planerna och försöker bli med barn för första gången har jag redan nu börjat skriva små personliga brev för min och sambons framtida barn.

Finns det fler här på FL som gjort eller gör samma sak med att skriva små personliga brev när man är under planering? Ja tillomed innan man vet om man är gravid eller inte?

Jag själv vet att jag ännu ej är gravid då jag skrev brevet på min sista mensdag igår och inväntar ny fertil vecka.

För mig känns det som en personlig sak som jag vill vårt framtida barn ska få ta del av ur mina egna ord och kunna läsa och kunna följa sin "mamma" från hur dag för dag fortlöpte i väntan på allt. 

Min mamma gjorde själv samma sak för oss men hon började skriva från dagen hon fick sitt positiva på testet :) och jag har nu fått läsa hennes brev och det värmde mitt hjärta så mycket med allt hon skrev från eget hjärta personligen till mig.. Det va från henne jag fick denna inspiration för mer personlig kärlek kan det inte bli.  

Jag startade först igår att skriva små brev för hand med datum och klockslag som läggs i ett sånt fack i en fyll-i bok jag köpt från Bokus som heter "Mina första år" 

Bl a såhär ser mitt första brev ut med censur för namn på husdjur 

(Känner mig som en konstigt person haha. Men jag tycker ändå det är personligt, känslosamt och verkligen något som ska kunna tas del av i framtiden)

• Svar på tråden Söker er som skriver små brev till era planerade barn
  • 8airam8

Bara ett råd i all välmening: utelämna detaljer om mens, fertilitet och liknande. Jag tror inte att något barn på denna jord uppskattar den sortens information från sin ömma moder.

I övrigt är det en mycket rar idé! Kör!

• Livetsgång
    Tofflans skrev 2017-02-07 12:41:56 följande:

Märkligt..... men alla har sina ideér.

Ja men ändå personligt. Finns säkert några som gör likadant och det va därför jag frågade :)
    8airam8 skrev 2017-02-07 12:49:02 följande:

Bara ett råd i all välmening: utelämna detaljer om mens, fertilitet och liknande. Jag tror inte att något barn på denna jord uppskattar den sortens information från sin ömma moder.

I övrigt är det en mycket rar idé! Kör!

Ja sånt är jag otroligt medveten om.. Kommer mer eller mindre renskriva det sen.. Detta va mer taget ur ingenstans när idén kom på mig. Detaljer om sånna känsliga saker ska inga barn få läsa heller :) 
    Min egen mamma va noga med sånt och hon skrev aldrig heller detaljer mer än när sista mensen va och när hon fick positivt sen handlade det mer om hennes upplevelser under väntan och känslorna hon skrev om längtan också. 

Detaljer är nog varje kvinnas hemlighet :)
  • John22

"Obehagligt" är det första jag tänker. Alla är dock olika, så skriv du om du får ut något av det. Jag skulle dock aldrig vilja läsa något dylikt från min mamma.

• Livetsgång
    John22 skrev 2017-02-07 13:05:14 följande:

"Obehagligt" är det första jag tänker. Alla är dock olika, så skriv du om du får ut något av det. Jag skulle dock aldrig vilja läsa något dylikt från min mamma.

Obehagligt kan man tycka men beror väl också på vad det är för innehåll.
    Sålänge detaljer inte ges kan man mer delge kärlek för kommande barn menar jag.

Är ganska udda sätt för många men jag vet fler som gör såhär också  med små kärleksbrev :) Vore bara roligt och se om där kanske fanns fler som gör likadant.
  • Tilja

Jag har funderat på att göra något liknande när jag blir gravid, men tror att jag väntar tills jag vet att jag är gravid. :)

Det fick mig att tänka på en annan men liknande sak som jag såg någonstans på nätet och som jag också tyckte var jättefin och tror uppskattas mycket av barnet som får det: Att när barnet fyller ett istället för leksaker etc önska sig i födelsedagspresent till barnet att varje gäst skriver ett personligt brev till barnet som barnet sedan får på sin 18:e födelsedag. I fallet jag läste om där föräldrarna hade gjort så blev det en extra speciell present till barnet eftersom flera av släktingarna som skrev ett brev till barnet hade hunnit dö innan barnet fyllde 18 år.

• Livetsgång
    Tilja skrev 2017-02-07 21:52:59 följande:

Jag har funderat på att göra något liknande när jag blir gravid, men tror att jag väntar tills jag vet att jag är gravid. :)

Det fick mig att tänka på en annan men liknande sak som jag såg någonstans på nätet och som jag också tyckte var jättefin och tror uppskattas mycket av barnet som får det: Att när barnet fyller ett istället för leksaker etc önska sig i födelsedagspresent till barnet att varje gäst skriver ett personligt brev till barnet som barnet sedan får på sin 18:e födelsedag. I fallet jag läste om där föräldrarna hade gjort så blev det en extra speciell present till barnet eftersom flera av släktingarna som skrev ett brev till barnet hade hunnit dö innan barnet fyllde 18 år.

Jag vet många som gör det men som även människor kan tänka tyckas vara ovanligt eller märkligt.

Själv har vi gjort så i vår generation bakåt så för mig är det inga konstigheter :)

Men som du säger det är nog enklare att börja skriva när man väl vet man är gravid haha. För tanken som slog mig igår va
    "Gisses det kan blir rätt många brev om det skulle ta tid innan man väl är gravid" 

Ja jag såg också nått om det på nätet :) Det blir ändå personligt på ett vis.
  • Det kommer bli bra

Jag tänker att du kanske skulle kunna ha två processer igång. Dessa brev innan du blir gravid skulle kunna vara dina, en slags dagbok, men kanske inte addresserade till barnet. Däremot kan de vara bra ventilation för dig. 

Men under graviditeten och när barnen är födda är det fint att skriva, mina barn som ännu inte är i skolåldern älskar att höra om när de var i mammas mage och när de var nyfödda. Och då har jag faktiskt läst lite ur breven (för att friska upp mitt minne, för man minns faktiskt inte) och visat UL-bilder. tror de kommer uppskatta breven även när de blir äldre, och som vuxna särskilt när de själva någon gång kanske blir gravida.

• sooss

Jag tycker det låter jättemysigt! Jag kommer nog skriva liknande fast mer som en egen dagbok kring hur jag mår under graviditet och olika tankar, som jag sedan kan läsa upp för framtida barn..

Svar på tråden Söker er som skriver små brev till era planerade barn