• sandraolssonaq1

    flytt hemifrån 17 år.

    hejsan, behöver hjälp med 1 sak & undrar i fall någon har tips. 
    Jag skall fylla 17 år i april 2017 och vill flytta till något eget. just nu bor jag i ett familjehem. 
    mvh :)

  • Svar på tråden flytt hemifrån 17 år.
  • Pirog

    Börja på gymnasium med internat? Gjorde jag när jag var 16,bästa tiden i mitt liv :)

  • elyse

    Får du bara lämna familjehemmet då? Är du inte placerad där tills du fyller 18? Tror att det där är något du får ta med socialtjänsten.

  • elyse
    sandraolssonaq1 skrev 2017-02-07 13:56:59 följande:

    jag vet inte riktigt om jag är placerad där tills jag fyller 18. 


    Kolla upp det med din kontaktperson.
  • Jesper f
    sandraolssonaq1 skrev 2017-02-07 13:45:10 följande:

    hejsan, behöver hjälp med 1 sak & undrar i fall någon har tips. 
    Jag skall fylla 17 år i april 2017 och vill flytta till något eget. just nu bor jag i ett familjehem. 
    mvh :)


    Hej TS,

    Och vad roligt att du känner att du börjar bli mogen för ditt "eget". Det är ett stort steg, spännande, roligt, men också med mycket ansvar och lärdommar man behöver få med sig i livet.

    Nu vet jag inte vart du bor, men jag flyttade hemmifrån ungefär när jag var i din ålder, och blev "rumskamrat" ( hyrde alltså rum i lägenhet till att börja med ) med en mycket snäll, äldre kvinna som jag är så tacksam för att hon tog mig under sina vingar, och lärde mig så många saker jag INTE fått med mig. Hur man tvättar, stryker, viker kläderna. Hur man la upp en månadsbudget och såg till att alla räkningar blev betalda först. Hur man planerade för vettig vecko handling, göra matlåda till lunch, osv.

    Jag personligen var nog egentligen inte riktigt "färdig" för hela ansvaret att ta hand om mig själv, men hade hamnat i en situaton i livet där det var nödvändigt och enda alternativet. Är du inte i en sån situation, tycker jag inte att du ska ha för bråttom att flyga ut, även om jag vet och förstår - hur stark längtan är :) Men dela lägenhet med någon som är äldra, som du kan lita på och som kan vara lite av en coach, förutom rumskamrat, är ingen dum lösning när man är ung.
  • Anonym (:))

    Har det hänt något i familjehemmet du bor i nu? 

  • Anonym (Goodluck)
    Anonym (:)) skrev 2017-02-08 17:41:05 följande:

    Har det hänt något i familjehemmet du bor i nu? 


    Vilken korkad fråga, det finns inga bra familjehem - det vet även soc.

    Ts familjehem kommer garanterat motverka flytt eftersom de behöver inkomsten! Vidrigt!
  • Anonym (:))
    Anonym (Goodluck) skrev 2017-02-12 10:27:47 följande:
    Vilken korkad fråga, det finns inga bra familjehem - det vet även soc.

    Ts familjehem kommer garanterat motverka flytt eftersom de behöver inkomsten! Vidrigt!
    Vilket korkat antagande. Jag känner många som berättat att deras familjehem bokstavligt talat blivit deras räddning. 
Svar på tråden flytt hemifrån 17 år.