• Anonym (Ts)

När lärde sig era barn att cykla utan stödhjul? Dvs. riktig cykel?

Hej, som frågan lyder i rubriken.

Min son som är 7,5 år kan fortfarande trots att vi ofta övar och han cyklar med stödhjul ofta.

• Svar på tråden När lärde sig era barn att cykla utan stödhjul? Dvs. riktig cykel?
  • Anonym (Kille)

Mina barn var 5.5 och 5 år när de lärde sig att cykla utan stödhjul

• Bitten

Äldsta barnet en månad innan fyraårsdagen och andra fyra år och fyra månader.
    Nu blir trean tre år och då får vi se i sommar om det kanske är möjligt att lära sig ännu tidigare, men jag tror det är för tidigt. Fyran kan kanske cykla trehjuling till sommaren.

• Gullufjump

Hon var 4. Då hade hon haft balanscykel först. Kanske ngt att prova? Ta av pedalerna på cykel och sänk sadeln så att han når ner i marken. Då kan han sparka sig framåt och kan släppa marken allt längre bitar.

Stödhjul kan för vissa göra det svårare att hitta balansen.

• Anonym (C)

Min äldsta var 4,5 år och hade övat ett tag. Min minsta var 6 år och hade inte velat träna på att cykla innan, men en dag ville han lära sig och då kunde han bara hoppa upp på cykeln och trampa iväg, helt utan att nån sprang bakom honom och höll balansen åt honom.

• GrönaDruvan

Min äldsta tror jag var 5...han cyklade några meter utan stödhjul och sen kunde han. Yngsta vägrade cykla utan stödhjul, så vi lät han hållas lite,,men helt plötsligt en dag på sommarlovet kunde han cykla utan hur bra som helst! Då var han 6 år.

• micjos

3-3,5 ungefär var min som, tror mina döttrar var ungefär för runt eller runt 4 år. Min som hade springcykel, sån utan trampar, först o det gjorde att han fick till balansen sen tog det inte många dagar innan han kunde med vanlig cykel. Stödhjul har jag läst ger barnet fel träning då man lutar åt ena eller andra hållet när man cyklar o det gör man ju inte med vanlig cykel så tror skarpt på springcykel, det blir nästa barns också :)

• tulip79

Några månader innan han fyllde 5 år. Innan dess hade han balanscykel i 2 år. Plus cykel med stödhjul i 1 år. Han kunde cykla utan stödhjul på några minuter, när han väl vågade testa. Tror att det mycket är balanscykelns hjälp.

• Fia 28

Inte mina barn då men syrrans. Flickan var 2 år och pojken 3,5 år. Men de har båda övat flitigt med balanscykel och aldrig haft stödhjul. Flickan är tidig med allt.

• Mrs Green

Hon var 5,5 år, det lossnade när vi fick tipset att sätta en halsduk under hennes armar och hålla i halsduken bak. Det blev tillräckligt stadigt för att hon inte skulle vara rädd att ramla, men samtidigt så pass ostadigt att hon tvingades öva på att hålla balansen själv (till skillnad när vi hade en så där stång bak, då blev det alldeles för stadigt). Vi behövde max 20 minuter med halsdukstricket, så cyklade hon iväg själv sen

• Anonym (mamma till 4)

Våra har varit 3-4 år när de lärt sig cykla utan stödhjul.

Svar på tråden När lärde sig era barn att cykla utan stödhjul? Dvs. riktig cykel?