• Jimahen89

    Ny med pcos hjälp?

    Var hos gyn igår och fick veta att jag har pcos och som vanligt när man blir lite paff så glömmer man fråga saker. Jag har hyfsat regelbunden mens men har kraftig övervikt och svårt att gå ner, dålig hy och även pcos äggstockar varav den ena är förstorad. Läkaren skrev ut mini piller pga min övervikt och jag undrar helt enkelt om man måste ta dom? Jag vill helst inte ta dom pga sist fick jag såna biverkingar och blödde titt som tätt hela tiden och orkade inte med barnen pga humöret osv. Kan man "leva" med pcos utan att ta pillrena?

  • Svar på tråden Ny med pcos hjälp?
  • Jasmin Karlsson

    Man behöver inte ta p-piller eller minipiller men man bör ha mens regelbundet (vet ej hur ofta) för annars ökar risken för cancer i livmodern, tror jag det var. Det är inte bra om livmoderslemhinnan byggs upp och byggs upp och inte kommer ut med mens då och då.
    P-piller gör ju så att aknen minskar och gör mensen regelbunden vilket är praktiskt. Men som sagt inget måste. Det kan ju även påverka humöret och blödningar som du påpekar så man får väga för- och nackdelar. Man kan annars ta Provera istället för att få mens (det är inte ett preventivmedel så man ksn bli gravid då om man inte skyddar sig på annat sätt).

  • Jimahen89
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-07 21:04:21 följande:

    Man behöver inte ta p-piller eller minipiller men man bör ha mens regelbundet (vet ej hur ofta) för annars ökar risken för cancer i livmodern, tror jag det var. Det är inte bra om livmoderslemhinnan byggs upp och byggs upp och inte kommer ut med mens då och då.

    P-piller gör ju så att aknen minskar och gör mensen regelbunden vilket är praktiskt. Men som sagt inget måste. Det kan ju även påverka humöret och blödningar som du påpekar så man får väga för- och nackdelar. Man kan annars ta Provera istället för att få mens (det är inte ett preventivmedel så man ksn bli gravid då om man inte skyddar sig på annat sätt).


    Okej tack för svar. Jag har ju mens varje månad även om det skiljer lite på hur många dagar det är i mellan. Minipiller gör ju att jag istället blöder typ 4-5 veckor lite grann och sen har uppehåll i typ 3-4 månader osv. Så för mensens del är det ju bättre att jag inte äter mini-piller.
Svar på tråden Ny med pcos hjälp?