• Anonym (Ballongmage.)

Varför svullnar min mage så jag ser höggravid ut? Nästan dagligen nu.

Min mage har börjat krångla sista månaden och har alltid haft en järnmage. Nu blir den som en uppblåst ballong. Börjar direkt under revbenen och det står ut ordentligt där och även resten av magen blir som om jag vore i 9:e månaden. Magen blir rätt hård. Trots att jag är helt avslappnad. Det smärtar oftast längst upp från början och smärtan flyttar sig neråt och när jag trycker på magen är jag konstigt öm nere i buken. Håller i sig längre och längre tycker jag. Känns som jag mer är uppblåst än normal. Blir mätt på väldigt små portioner.

Har försökt googla på vanliga magåkommor som gluten, laktos, ibs mm och tycker inte att jag känner igen nåt som direkt stämmer. Handlar mest om uppblåsthet och smärta. Normal avföring men har märkt att det kommer lite slem när jag torkar mig.

Har smärtor i buk, bäcken, rygg men sätter det i samband med de fynd som gjorts vid röntgen.

Har för ca 10 månader sen varit på gyn då jag var säker att smärtorna kom från äggstockar ellr livmoder. Hade några cystor men de skulle gå iväg av sig själva enl läkaren.

Jag har sprungit så otroligt mkt hos läkare pga smärtor i rygg, bäcken och drar mig för att söka då det känns som de nästan suckar när jag ringer :/.

Nån som har några funderingar?

Kan tillägga att jag börjat skriva upp vad jag ätit varje gång magen svullnat upp för att kanske få en bild. Är 48 år och har fortfarande regelbunden mens. Hade magen varit lika stor hela tiden hade jag definitivt trott jag var i 9:e månaden..

• Svar på tråden Varför svullnar min mage så jag ser höggravid ut? Nästan dagligen nu.
  • Anonym (Ballongmage.)

Ingen?

• Anonym (O)

Undrar också det. Det enda jag fått fram är att det kan bero på att magmusklerna är otränade eller slappa. 

• Påven Johanna II

Vad är det för fynd som gjorts vid röntgen?

• Anonym (Ballongmage.)
    Anonym (O) skrev 2017-02-08 16:27:06 följande:

Undrar också det. Det enda jag fått fram är att det kan bero på att magmusklerna är otränade eller slappa. 

Ja fast då borde magen jämt se ut sån? Den är inte superslimmad men ändå betydligt mindre när jag känner mig okey i magen.
    Påven Johanna II skrev 2017-02-08 16:29:05 följande:

Vad är det för fynd som gjorts vid röntgen?

Cystor på äggstockar, diskbråck, kotkompression, förträngd ischiasnerv, två små godartade tumörer ( som enl läkaren inte är farliga).
  • Anonym (cystor)

Jag hade liknande problem när jag fick cystor på äggstockarna. Dessa blev värre för mig efter 40 års ålder och jag var ofta inne hos gynekolog med magproblem. Varje gång hade jag cystor på äggstockarna och någon gång sprack en cysta och gjorde fruktansvärt ont. 

Min mage var nästan kroniskt svullen och gjorde ont (fast inte extremt) nere vid äggstockarna. När jag började (efter 40 års ålder ) att äta p piller för första gången i mitt liv, så minskade svullnaden och smärtorna för min del. Jag hade även problem med sköldkörteln vilket gynekologen sade kunde påverka magen, likväl som brist på östrogen/gulkroppshormon.

Har du tagit några blodprover för att utesluta ex sköldkörtelproblem, och har du kollat upp hur det ser ut med östrogen/gulkroppshormon?

Jag fick reda på att det inte alls var ovanligt att magen började krångla vid förklimakteriet/klimakteriet. När man hamnade där kunde ju även variera kraftigt.

• Anonym (Ballongmage.)

Tack för era svar. Har tagit prover på sköldkörteln men det var nog några år sen. Allt okey då iaf. Även prov på om jag börjat komma in i klimakteriet gjordes för ca 10 mån sen och enl läkaren var jag inte alls där än. Nån gång ska ju det iof börja men har inga andra symptom på det än.

IBs.. tycker inte det stämmer med symptomen och jag har inte problem med avföringen.

Men D och B12 vitaminbrist har jag sannerligen haft!

Tog tom injektioner mot B12. Tar bara sporadiskt nu för tiden men ska börja ta varje dag. Tänk om det vore så enkelt :)

Svar på tråden Varför svullnar min mage så jag ser höggravid ut? Nästan dagligen nu.