• Zindie

Hur får man bort kattpiss lukten?

Det är ju Mars nu som sagt och alla grannkatter springer som tokar efter min honkatt som inte är kastrerad.
    Nu har lukten tagit sig in i hallen, eller oxå är det någon av mina katter som kissat inne för det luktar såå äckligt.
    Jag har svabbat golvet, eldat rökelse och doftljus men lukten är kvar. Hur får jag bort den??

• Svar på tråden Hur får man bort kattpiss lukten?
  • Tigerunge

Ställa ut en skål med ättika har jag för mig att man kan göra mot dålig lukt.

• Nyfiken gul

tänk på att all citrondoft FÖRSTÄRKER kattkissdoft!!!

skura med vanlig såpa eller använd starkare medel som typ vim, klorin eller dyligt... bara det inte doftar citron!!

Ättika är jättebra också , ställ ut en skål med ättika i hallen över natten så försvinner doften..

Du kan även hälla ut ättika på altanen..

• SeTa

Klorin använde min mamma. Vi hade en kisse som revirade inne. Det som är löstagbart är bra o ställa i torkskåp innan du tvättar det. Riktigt varmt, och riktigt länge. Lycka till!

• reserverad

Men snalla, kastrera din katt!!! Det ar det basta du kan gora for bade din katt och alla andra katter. Vi behover INTE mera katter. Las pa lite om katthem om du inte ar insatt.
    Men jag ber dig att kastrera katten omedelbart!

• Lisa T

Vår honkatta har varit kastrerad länge, men ändå kommer hankatterna smygandes. Hittade en hankatt förra året under vårt uthus. Han var full av fästingar, helt avmagrad och tovig i pälsen - just en snygg kavaljer! Kattan nonchalerar dem fullständigt medan jag drabbas av akut dåligt samvete för dessa kissar...

• Bembu

ailentwings: Ursäkta men börjar lessna på det mer i allmänhet, Men vem är du att komma och bestämma över hur någon ska göra med sin katt?? Har själv en okastrerad kisse som jag ska ta iaf en kull till på innan vi knipsar henne. Om man tar annsvar för kullarna tycker jag att det är ett fritt val. Och det är väl varje enskild människas beslut om man vill kastrera sina djur. Ta hand om de egna djuren å låt andras vara tycker jag. Hjälp när någon ber om det....

• Lisa T

Apropå lukten - skrubba, skrubba, skrubba. Nåt annat vet jag inte men ska prova tipsen här i tråden.

• Kattfot

Jag hade min barnvagn ute en natt och då passade grannens katt på att kissa i den
    Jag tvättade den i tvättmedel och sedan ättika och lukten försvann, tur för katten
    Så mitt tips är ättika.

• reserverad

Bembu! Vem ar du att saga vad jag far saga eller inte?!

Tyvarr sa ar det ju upp till varje person att gora som dom vill oavsett vad jag sager. Men jag vet att alla akta kattvanner skulle halla med mig!

Du kan ju sjalv vara tyst forresten. Svara nar nagon ber om det...

• Mr CarCare

silentwings, jag håller med dig till 100%

• Bembu

silentwings: 1 vi disskuterar detta i den andra tråden.
    2, djurvän är jag till hundra procent och är därför jag i fråga sätter ditt tänkande...

Mr carcare läs tåden om steralisering kastrering..

• Zindie

Tack för alla tips, ska testa det där med ättika inatt.

Ang.kastrering är det något jag funderat på. Har kastrerat min hankatt för det tyckte jag var mest akut när vi flyttade till ett område med mycket katter.
    Ger min honkatt p-piller varje vecka så det är nog ingen risk att det blir kattungar.
    Tack för omtanken men det är mitt beslut om det blir kastrering eller inte.
    Djurvän till 100% är jag i vilket fall.

• J son

min hankatt pinkade överallt och till med när vi såg på, då fick vi nog o kastrerade honom tidigare fast han bara var en unge då och nu är han snart 1 år o har inte gjort något än på 4 mån peppar peppar , MEN det finns ju vissa jkatter som ÄNDÅ gör det fast dom blivit kastrerad/sterilserad men då är ju lukten mindre fränt. För veterinären sa att hankatter som är okastrerad har en hemsk kiss lukt men avtar med tiden när dom blivit kastrerad och det har vi redan märkt för hankattens låda luktar inte fränt längre..men jaja nog snackat om de

men prova med ättika, och försök skura överallt o känn efter lukten på saker, det kan ju hända att katten pinkat i en av skorna eller på matten eller på väggen. det kan ju vara revir, att din katt vill visa dom utekatter att hon bor i huset? det finns något sprej att köpa sa veterinären men kommer inte ihåg vad det hette men det var typ liknande som "fy-sprej" o sprejar på saker där katter brukar jämt kissa då sprejlukten skrämmer bort dom. det finns även en automatisk sprej som sprejar när katten närmar sig, o då sprejar den iväg katten när katten är för nära. kanske ni ska prova me det i altan så kanske inte utekatter vågar sig fram?

• Rigmor Mortis

Zindie; p-piller är inte hundaprocentiga, kattan kan ju spy upp dem. Dessutom ökar de risken för juvertumörer och livmoderinflammationer, så för kattens skull - kastrera. De mår inte bra av p-piller. Betr. lukten är ättika det enda som funkar för mig, klorin ska man aldrig använda då katten gärna kissar på klorlukt.

• Jen nifer

jo som sagt ätika är bra..sen tycker jag de är lite intressant här, jag har en honkatt o ska absolut inte kasterera henne..hon är också innekatt så varför? är man inte djurvän om man inte kasterar sin katt? Löjligt värre..vi ska själva ha en kull på våran hona innan vi kastrerar..oo oj så dålilgt gjort av oss eller? så länge man planerar o tar de på allvar så är de ju helt normalt..

är de dåligt av hundägare o inte kastrera sina hundar också??

• Rigmor Mortis

Katthonor som får löp på löp får ofta cystor på äggstockarna, och om de får p-piller får de ofta cancer eller livmoderinflammation. Så ja - jag vill påstå att det är snällare mot katten att kastrera.

• LadyLila

Det enda som funkar 100% mot hankattpiss är amoniak.
    Inte den sorten de har i livsmedelsbutiken utan den sorten som man använder när man gör rent lägenheter där någon har dött.

Har de däremot kissat på väggen så kan det funka med att först måla med en primer och sedan med väggfärg.

• Zindie

Tack för alla tips!

Har haft en skål framme under natten med ättika och nu luktar det visserligen inte kattpiss längre men nu stinker det av ättikan istället!
    Hur får man bort den...?

• Celice

Ättikan kommer att försvinna efter ett tag, spruta lite luktegott i luften så försvinner de fortare!

Svar på tråden Hur får man bort kattpiss lukten?