• seef

Prematurbarn?

Jag själv är ett prematurbarn, ville ut redan i v27, v 31 fick dom göra ett akut kejsarsnitt då både mitt & min mammas liv var ostabilt.

Jag kom ut knappt 40 cm lång och ca 1700g

Så stor kan man väl inte påstå att jag var.

Min fundering är dock, finns det risk att mitt barn blir prematur också eller är de bara "slumpmässigt" om ni förstår hur jag menar?

Kommer självklart ta upp detta med min bm vid inskrivningen osv, är i 9 idag så inte varit på första mötet ännu. Kanske är det någon av er kunniga här ute som har svar?

• Svar på tråden Prematurbarn?
  • Anonym (Bm)

Det beror på varför du föddes för tidigt. Kan absolut finnas ärftliga faktorer till skillnad från vad Tofflans säger.

• kela81

Det beror på varför du kom så tidigt. Det kan vara rena slumpen (som för mig..själv född 20 dagar efter BF men har fött prematurt själv) eller ärftligt som tex. viss form på livmodern/livmoderhalsen/andra saker i kroppen som gör att du inte kan bära tiden ut. Hyperemesis gravidarum (extremt gravid illamående) är också till viss del ärftligt verkar det som och då kanske inte kroppen orkar hålla barnet hela tiden ut osv.

Så se om du kan få reda på varför du ville ut så tidigt och ta upp din oro med din bm så kan de ha extra koll på det  

Och grattis till graviditeten 

Fotograf på www.kelasbilder.se
  • seef

Tack så jätte mycket för svar!

Förstår att många gånger kan de va slumpmässigt också, men tänker ju ni skrev att de borde finnas ärftliga anledningar också.

Ska ta upp detta med dem som sagt, vem vet det kanske är en viktig del för dem också att få kolla upp :)

Är ju som sagt första barnet så man vet ju aldrig vad man har att vänta sig eftersom man inte har egna erfarenheter, men verkligen super tacksam för ni tog er tid att svara!

Svar på tråden Prematurbarn?