• anon88

Ni med Diabetes och tar Jardiance.

Hej

Jag fick veta för 2 månader sen att jag har Diabetes typ 2. 

Fick metformin men kunde inte hantera det då jag fick ont i magen. 

Så nu har jag fått Jardiance och pissade en hel del i början men nu verkar det ha lugnat ned sig. 

Jag är dock väldigt trött. Dricker energi drinkar för att hålla mig vaken men mina ögon vill stänga sig hela tiden. Känns som att jag inte har sovt på år. Jag vill sova t.om när jag är i gymmet, var tvungen och sluta gymma då jag inte kunde hålla mina ögon öppna. 

E det här vanligt ? vad gör ni andra som tar denna medicin. Går det bort av sig själv med tiden ?

• Svar på tråden Ni med Diabetes och tar Jardiance.
  • Rödtjärnens Anna

Hur är ditt blodsocker? Ditt HbA1c? (Långtidssocker?) Ligger det fortfarande ganska högt kan det vara en orsak till din trötthet.

Om din trötthet beror på för högt socker, så är nog energidryck inte läsningen. Kanske behöver du göra en ändring i medicinering?Hör av dig till din behandlare (läkare eller diabetessjuksköterska om du har en sådan).

• anon88
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-02-08 13:14:34 följande:

Hur är ditt blodsocker? Ditt HbA1c? (Långtidssocker?) Ligger det fortfarande ganska högt kan det vara en orsak till din trötthet.

Om din trötthet beror på för högt socker, så är nog energidryck inte läsningen. Kanske behöver du göra en ändring i medicinering?Hör av dig till din behandlare (läkare eller diabetessjuksköterska om du har en sådan).

Igår kväll låg den på 8.8 den har legat på 14.6 så det har gått ner.

Har redan den minsta doseringen som finns 10mg.  

Vad skulle du föreslå istället för energidrink ? Dricker inte caffe.
  • Rödtjärnens Anna
    anon88 skrev 2017-02-08 14:14:23 följande:

Igår kväll låg den på 8.8 den har legat på 14.6 så det har gått ner.

Har redan den minsta doseringen som finns 10mg.  

Vad skulle du föreslå istället för energidrink ? Dricker inte caffe.

Kan ju vara att ditt långtidssocker (HbA1c) för högt. Jag tror snarare det är blodsockret och inte biverkningar från medicinen som ger dig trötthet. Det kan ju vara att du måste justera din dos "uppåt"

Är tröttheten så jobbig att det påverkar din vardag så mycket som du beskriver tycker jag att du ska kontakta vården som kan utreda om du fortfarande har för högt HbA1c, och kanske måste justera din dos.

Jag tror det inte finns någon quickfix. Blir du pigg av koffein finns det i tablettform på apoteket.
  • anon88
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-02-08 14:42:04 följande:
    Kan ju vara att ditt långtidssocker (HbA1c) för högt. Jag tror snarare det är blodsockret och inte biverkningar från medicinen som ger dig trötthet. Det kan ju vara att du måste justera din dos "uppåt"

Är tröttheten så jobbig att det påverkar din vardag så mycket som du beskriver tycker jag att du ska kontakta vården som kan utreda om du fortfarande har för högt HbA1c, och kanske måste justera din dos.

Jag tror det inte finns någon quickfix. Blir du pigg av koffein finns det i tablettform på apoteket.
    K XD Tack så hemskt mycket för all råd ! ska vänta veckan ut och om det fortsätter så går jag dit på måndag och frågar vad jag ska göra. 
Svar på tråden Ni med Diabetes och tar Jardiance.