• Anonym (Orolig)

Sammandragningar - inte gravid

Frågade under annan kategori men fick inga svar..

Är det någon här som varit med om att få regelbundna sammandragningar fastän det inte är en graviditet?

Har nu haft detta ca 2 månader varje dag, gör inte ont, blir bara hårt liksom! Fick en son för snart 1 år sen och hade sammandragningar hela graviditeten samt tiden jag ammade! Men nu plötsligt som sagt för ca 2 månader så har jag sammandragningar varje dag och jag slutade amma i september!

Vad kan detta bero på??

• Svar på tråden Sammandragningar - inte gravid
  • Anonym (Undrar)

Blir lite fundersam för i icke-gravid tillstånd sitter livmodern så långt ner att den inte känns på magen. T o m i tidig graviditet, under första trimestern, då livmodern ändå vuxit i ett par månader kan man inte känna av livmodern. Eller man kan det om livmodern vuxit fort, det händer. Men om du är säker på att du inte är gravid låter det konstigt att du skulle kunna känna livmodern. Kan det vara något annat du känner eller kan du vara gravid?

• Anonym (Embla)

Som sagt så är ju livmodern pytteliten när man inte är gravid så hade jag varit du så hade jag nog sökt för dessa konstiga symtom.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-02-08 20:27:24 följande:

Blir lite fundersam för i icke-gravid tillstånd sitter livmodern så långt ner att den inte känns på magen. T o m i tidig graviditet, under första trimestern, då livmodern ändå vuxit i ett par månader kan man inte känna av livmodern. Eller man kan det om livmodern vuxit fort, det händer. Men om du är säker på att du inte är gravid låter det konstigt att du skulle kunna känna livmodern. Kan det vara något annat du känner eller kan du vara gravid?

Jag trodde inte heller det men hade regelbundna sammandragningar sen 4e veckan i förra graviditeten! Blir också fundersam över detta då det känns som jag är gravid men har gått på minipiller och slutade först för 2 veckor sedan med dom och detta började innan jag började ta minipiller (gick bara på dom 2 månader) dessa sammandragningar kom ca 1 månad innan det men sen började dom komma varje dag och flera gånger.. detta har dom gjort i 2 månader och jag var på vaginalt ultraljud i januari och gynekologen borde då ha sagt om jag bar gravid då tänker jag. Blir så förvirrad, tror absolut inte detta är en graviditet, vet inte varför men jag känner bara det liksom! Hoppas du förstod min långa förklaring hehe
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Embla) skrev 2017-02-08 20:31:45 följande:

Som sagt så är ju livmodern pytteliten när man inte är gravid så hade jag varit du så hade jag nog sökt för dessa konstiga symtom.

Okej tack, det ska jag göra! Blir så fundersam, försökte googla men fann ingenting om detta.. allt handlade bara om graviditet och jag är 99% säker på att jag inte är gravid! Tack för ditt svar:)
  • Anonym (Jag med)

Jag har också känt det. Fick barn i Maj Och slutade amma i november. Har haft vad som känns som sammandragningar enda sen Jag var höggravid. Dvs snart i 1 år.

Också försökt googla för att få svar, till och med varit hon läkaren som inte kan ge svar..

Jag har funderat lite på om det kan vara magmusklerna som spänner sig eller nått? De blir ju delade under graviditeten. Skit skum känsla är det i alla fall.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-08 20:47:10 följande:

Jag trodde inte heller det men hade regelbundna sammandragningar sen 4e veckan i förra graviditeten! Blir också fundersam över detta då det känns som jag är gravid men har gått på minipiller och slutade först för 2 veckor sedan med dom och detta började innan jag började ta minipiller (gick bara på dom 2 månader) dessa sammandragningar kom ca 1 månad innan det men sen började dom komma varje dag och flera gånger.. detta har dom gjort i 2 månader och jag var på vaginalt ultraljud i januari och gynekologen borde då ha sagt om jag bar gravid då tänker jag. Blir så förvirrad, tror absolut inte detta är en graviditet, vet inte varför men jag känner bara det liksom! Hoppas du förstod min långa förklaring hehe

Jag tänkte mer på att det blir hårt, om du kan känna det utanpå? Sedan är det säkert möjligt att känna av sammandragningar trots "liten" livmoder. Efter en graviditet vet du ju hur det känns och kanske är mer lyhörd för din kropp. Sammandragningar får man väl vid mens, orgasm också t ex så det känns inte omöjligt att det kan ske närsomhelst. Men jag tycker också att du ska fråga någon, du kanske kan ringa din gamla barnmorska och fråga om du har dennes nummer?
  • Anonym (Undrar)

Eftersom du känt sammandragningar tidigt under graviditet känns det kanske tydligare för dig i allmänhet, menar jag. Hoppas det går över för det låter inte så kul

• Anonym (Kolla dig)

Har du kollat med graviditetstest att du verkligen inte är gravid?

Sen kan ju test ibland vara missvisande och det pågår en graviditet iaf så då bör ett vul/ul göras.

• Anonym (Håller med om att kolla upp)

Som övriga säger är ju livmodern så liten att det inte bör kännas på magen. Om du inte är gravid då.

Min sambo hade lite strul med njurarna för ett par år sedan, då spände sig hans magmuskler, okontrollerat, typ som sammandragningar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Jag med) skrev 2017-02-09 00:24:30 följande:

Jag har också känt det. Fick barn i Maj Och slutade amma i november. Har haft vad som känns som sammandragningar enda sen Jag var höggravid. Dvs snart i 1 år.

Också försökt googla för att få svar, till och med varit hon läkaren som inte kan ge svar..

Jag har funderat lite på om det kan vara magmusklerna som spänner sig eller nått? De blir ju delade under graviditeten. Skit skum känsla är det i alla fall.

Vad skönt att inte vara ensam iaf! Ja det är verkligen en skum känsla! Får la boka en ny tid för ultraljud för säkerhetsskull!:)
Svar på tråden Sammandragningar - inte gravid