• ming

Vad kan man göra med köttfärs?

Jag har sån dålig fantasi att det enda jag kan komma på att göra med köttfärs är köttfärssås (givet), köttbullar och chili con carne.
    Vad mer kan man göra??

• Svar på tråden Vad kan man göra med köttfärs?
  • Puck76

min favvis är absolut tacos!!! annars kan man ju göra hamburgare, köttfärslimpa... och sen tog ideérna slut!
    Fast ibland gör vi "risröra", kokar ris, steker färs med lök, paprika och andra grönsaker efter smak (oftast ärtor, majs och tomatbitar), blandar i riset så det får steka upp lite. Servera med soya. Kan göras hur billigt eller dyrt som helst, lite budgetmat för lata dagar

• Isorfidien

Lite olika tips kanske:

Citronbiffar med basilikamos
    4 port, ca 30 min
    Citronbiffar:
    400 g nötfärs
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk rivet citronskal
    2 tsk torkad basilika
    1 ägg
    1 tsk salt
    svartpeppar
    1 msk flytande margarin

Basilikamos:
    10-12 potatisar (700g)
    2 dl mellanmjölk
    1 kruka färsk basilika
    salt, peppar

3 tomater, ½ gurka, ½ rödlök, 1 burk stora vita bönor, citronskivor

1. Skala potatisen till moset. Skär i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten ca 15 min.
    2. Blanda alla ingredienser till biffarna. Forma till 8 biffar och stek i omgångar i lite matfett i en stekpanna.
    3. Häll av vattnet från potatisen, mosa med pärstamp. Värm mjölken och blanda ner i moset och vispa fluffigt. Hacka basilika och blanda ner i moset. Smaka av med salt och peppar.

Servera med en sallad och citronklyftor.

Empanadas de pino (chilenska köttfärspiroger)
    Deg
    0,5 l vetemjöl
    0,5 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    1 st äggula
    1,75 dl mjölk
    3 msk matolja, inte olivolja
    1 st ägg till pensling, uppvispat
    Fyllning
    350 g nötfärs
    2 st gul lök(ar)
    2 st vitlöksklyftor
    1 tsk chilipeppar, eller en färsk chili
    1 tsk paprikapulver
    1 tsk oregano
    0,5 tsk kumminfrön, eller malen kummin
    3 msk olja
    4 st ägg
    10 st svarta oliver
    20 st russin
    salt
    svartpeppar
    Deg:
    1. Blanda alla torra ingredienser.
    2. Vispa ihop mjölk, äggula och olja. Slå ihop med mjölblandningen och arbeta samman till en deg. Tillsätt lite mer mjöl om den känns klibbig.
    Fyllning:
    1. Koka äggen, de ska vara hådkokta.
    2. Hacka och fräs löken i oljan tills den får en fin, lite karamelliserad yta. Tillsätt chili, kummin och paprika och fräs i ytterligare någon minut.
    3. Tillsätt köttfärsen och låt den få färg. Pressa i vitlök och tillsätt oregano. Smaka av med salt och peppar. Den som gillar mycket smak har i mer chili och kummin.
    4. Dela degen i 10 delar. Rulla varje del till en boll och kavla ut till en cirkel, ca 10 cm i diameter.
    5. Skär äggen i klyftor.
    6. Lägg en sked köttfärs, en äggklyfta, en oliv och ett par russin på degplattan. Pensla kanterna med mjölk eller vatten och vik över den ena kanten så att det bildas en halvcirkel. Tryck till kanten med en gaffel så blir det ett fint mönster. Pensla med uppvispat ägg.
    7. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter ? håll koll, när de har fått gyllenbrun färg är de klara.

Enchiladas
    1 förpackning Old El Paso
    8 tortillas
    Sås
    3 deciliter vatten
    1 deciliter tomatpuré
    1 påse Old El Paso Enchilada Seasoning Mix
    Fyllning
    300 köttfärs (kan även bytas ut mot kyckling eller strimlad lövbiff)
    Smör
    En hackad gul lök
    En hackad vitlöksklyfta
    En tärnad paprika
    En burk väl avrunna pinto- eller kidneybönor
    2 dl riven ost
    2 deciliter gräddfil
    Oliver

1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Koka upp vatten, kryddmix och tomatpuré under omrörning.
    3. Bryn köttfärsen/kycklingen/lövbiffen i litet matfett. Tillsätt lök, vitlök och paprika och låt det fräsa en stund.
    4. Tillsätt 2 decilite av enchiladasåsen under omrörning. Låt sjuda i fem minuter innan bönorna tillsätts.
    5. Fördela 2 eller 3 matskedar fyllning och lika mycket riven ost på vardera tortilla. Rulla ihop dem och placera dem med skarven nedåt i en ugnssäker form.
    6. Blanda resten av såsen med gräddfil och häll över formens innehåll. Garnera med oliver och strö osten över. Grädda 15 till 20 minuter eller till dess att osten har smält.

Grekiska köttbullar
    2 dl mjölk
    1,5 dl ströbröd
    400g lamm- lr nötfärs
    ¼ dl kokt ris
    ¾ tsk timjan
    ½ gul lök, finhackad
    2 vitlöksklyftor
    Svartpeppar
    Sås:
    1 msk olivolja
    ½ gul lök, finhackad
    2 burkar hela tomater
    ½ tsk timjan
    Bladpersilja
    2 dl vatten

Låt mjölk och ströbröd stå och svälla några minuter. Tillsätt färs, ägg, ris, timjan, lök och vitlök. Krydda med svartpeppar..
    Nu till såsen, grovhacka tomaterna i sin egen saft. Värm olivolja i en kastrull och fräs löken lätt. Tillsätt tomater, timjan, bladpersilja, och vatten. Låt sjuda en stund.
    Rulla köttbullarna och låt dem koka i såsen tills de flyter, ca 5-6 min.
    Servera med ett gott bröd till.

Kåldolmar
    Ingredienser
    1 kålhuvud (ca 1 kg)
    1 dl ris
    2 dl buljong av tärning
    600 g blandfärs
    1½ tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 ägg
    2 dl mjölk
    2 msk smör
    3 dl kålspad + 1 buljongtärning
    2 msk sirap
    Sås: 4 dl steksky + kålspad
    2 msk vetemjöl
    ½ dl vatten
    1 dl grädde
    soya
    salt, peppar
    Gör så här

Ta bort yttre fula blad på kålhuvudet. Skär ut rotstocken. Koka kålhuvudet i lättsaltat vatten. Plocka loss kålblad efterhand som de mjuknar och går att lossa.
    Koka riset i buljongen i 20 minuter och låt kallna. Blanda färsen med riset, salt, peppar, ägg och mjölk. Lägg cirka 2 matskedar av färsen på varje kålblad och rulla ihop till små paket. Bryn kåldolmarna runtom i smör i en stekpanna. Späd med kålspad och smula ner en buljongtärning. Ringla över sirap. Låt kåldolmarna stå och sjuda cirka 30 minuter.

Sila upp stekskyn i en kastrull och späd med kålspad till 4 dl. Skaka ihop mjöl och vatten till en redning och vispa ner den i den kokande skyn. Tillsätt grädde och soya och låt såsen koka på svag värme cirka 5 minuter. Smaksätt med salt och peppar.

Servera med kokt potatis och lingon.

Köttbullar
    (Från Anna Bergenströms Första kokboken)
    4 port
    400 g köttfärs
    1 ½ dl vatten
    1 buljongtärning
    ½ dl ströbröd
    1 liten finhackad lök
    ca 1 tsk salt
    ca ¼ tsk mald vit- eller svartpeppar
    1 litet ägg

Koka upp vatten och låt buljongtärningen smälta i det heta vattnet. Lyft åt sidan. Lägg ströbrödet i en bunke, häll på buljongen och låt det hela stå några minuter så att brödet hinner svälla. Lägg i färsen och övriga ingredienser och rör om kraftigt med en trägaffel tills smeten blir jämn och smidig. Forma smeten till jämna köttbillar (eller pannbiffar). Ta lite kallt vatten på händerna emellanåt så går det lätt.
    Stek så här:
    Hetta upp en stekpanna och lägg i en liten smör- eller margarinklick. Stekpannan är lagom varm när fettet blivit lätt brynt (det får inte bli det minsta bränt). Obs1 Ta inte fler köttbullar i pannan åt gången än att bullarna har plats att rulla runt när man skakar stekpannan. Minska värmen när köttbullarna blivit fint brynta runt om. Man kan steka köttbullarna i stekpannan och efterhand flytta över dem till en gryta. Efterstek under lock ca 5 minuter. (Något längre tid för biffar.)

Köttbullar med sås

Vad vore köttbullar utan den goda såsen?
    Ingredienser
    4 port
    500 g köttbullar
    2 1/2 dl Kelda klassisk gräddsås
    Potatismos:
    700 g potatis av mjölig sort
    2 msk smör
    1 dl mjölk
    salt
    peppar
    Gör så här
    Skala och skiva potatisen. Koka den mjuk i lättsaltat vatten ca 10 min. Häll av vattnet och mosa potatisen direkt i kastrullen med en stöt eller stor gaffel. Rör ner smör och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Värm köttbullarna och såsen. Servera med rårörda lingon.
    Köttfärslimpa
    500 g nötfärs
    3/4 dl malet/mortlat havregryn
    1 msk maizena/potatismjöl
    1 1/2 dl mjölk
    1 1/2 tsk salt
    1 ägg
    1 1/2 krm peppar
    2-3 msk salladsörtkrydda + lite extra vitlökspulver(jag har köpt den på Lidl och den innehåller persilja, lök, gräslök, schalotten lök och vitlök)
    Salladskryddan kan ersättas med riven lök.

1. Låt mjölk, havregryn och maizena svälla ca 10 min. Rör ned köttfärsen och övriga ingredienser. Blanda väl men rör inte så att färsen blir seg.
    2. Platta ut färsen på ett bakplåtspapper som du blött med kallt vatten. Strö över smulad fetaost och gärna lite hackad färsk, eller torkad, basilika.
    3. Ta tag i ena änden på bakplåtspappret och börja rulla i hop färsen till en rulltårta. Rulla försiktigt tills du har en lång limpa. Lyft upp den i bakplåtspappret och rulla försiktigt ned den i en smord form.
    4. Pensla limpan med en blandning av 1 msk soja och 1 msk olja.
    5. Grädda i 50-60 minuter i 175°. (Alternativt kan du först ställa in den i 200° ca 15-20 min och sedan sänka värmen till 175° och grädda färdigt.

Tacogratäng
    4 portioner
    3 hg köttfärs
    1 paprika
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    Tomatsås
    1 burk krossade tomater
    1 påse tacokryddmix
    chilipulver
    salt och peppar
    ev lite mjöl
    1 burk creme fraiche
    200 gram philadelphia ost

1. Bryn köttfärsen och löken tillsammans
    2. Blanda ingredienserna till tomatsåsen och koka i 12 minuter
    3. blandas i botten på en ugnssäker form.
    4. Ovanpå detta lägges den brynta köttfärsröran, sist tomatsåsen.
    5. Ovanpå detta riven ost och ev .purjolök.
    6. Gratinera i ugn 200 grader 10 min.
    7. Ätes med nachochips o sallad ev.franska

Vitlöksbollar i tomatsås
    Tillagningstid: 30 minuter

Antal portioner: 4
    800 gram nötfärs 10 % fett
    8 st svarta urkärnade oliver (figaro)
    4 klyftor vitlök
    1 tsk oregano
    1 tsk chilipulver
    1 tsk svartpeppar
    2 tsk salt till såsen
    3 msk olivolja
    3 klyfta vitlök
    840 gram krossade tomater konserv med lag
    15 gram köttbuljongtärning
    salt efter behag
    peppar efter behag

6. Blanda färsen med alla ingredienser och rulla till stora bollar, cirka 5 cm i diameter. Lägg köttbullarna i en plåt och stek i ugnen i 225 grader i 10 minuter.
    7. Hetta upp oljan och fräs vitlöken däri. Tillsätt tomatkross och buljongtärning. Salta och peppra. Låt koka upp.
    8. Lägg i köttbullarna och låt puttra i 30 minuter.
    9. Servera med fullkornspasta

• nike81

Moussaka kan du göra. Det är supergott! Potatis, köttfärs, aubergine... Fast jag brukar göra en vegetarisk variant med quornfärs istället för köttfärs.

Kinagryta eller vad det kallas. Köttfärs, görnsaker, makaroner, krossade tomater, chili. Lite av varje blandat till en röra.

Jag brukar göra mycket grytor och liknande där man kan blanda i lite av varje. Jag lagar mycket på känsla och improviserar.

• Datja

burritos! min favvo för tillfället

bryn köttfärs med tacokrydda. lägg köttfärsen i tortilla-bröd. rulla ihop o strö ost över. in i ugnen tills osten smält. servera med tacosås, gräddfil och valfri sallad (ja brukar ha banan till). MUMS!!!

• ming

Oj vad snabba ni var!

Gryta på köttfärs? Det har jag aldrig tänkt på.
    Men citronbiffar lät ju gott, det ska jag nog ta och prova nån gång. Kanske idag!

• finemang

köttfärsbiff med fetaost till fyllning!

• miss kitty

paj och piroger - mums!!

• Mirris

Du ska helt klart göra en Tacopaj med creme fraiche och fetaost o tomater.. asså.. godare paj får ni leta länge efter *sugen*

• miss kitty

Mirris:å vad gott det lät då!!!
    *hungrig*

• Mirris

Ja jag blev oxå hungrig.. fast vi just ätit våfflor... hehe!!

Jag ska bjuda på den pajen på fredag när jag fyller.. den är bara SÅ god!

• Meline

Jag ska göra en tacogratäng på köttfärs ikväll... Annars kan man göra massor: lasagne, fyllda biffar (tex med feta, men finns säkert massor av annat man kan stoppa i), risotto, köttfärssoppa, köttfärsmoussaka, köttfärspaj, köttfärslimpa, paprikor/tomater fyllda med köttfärs...

• TisseTiger

Biff a la Lindström, mums
    Köttfärsbiffar med feta ost, soltorkade tomater, persilja. Lindade i bacon.
    Kålpudding.
    Köttfärspaj.

Köttfärssoppa. 2 rivna morötter och finhackad lök fräses i olivolja,tillsätt köttfärsen och bryn. 1-2 pressade vitlöksklyftor. Tillsätt en förp. krossade tomater, 1 tsk paprika pulver, 1 tsk chili el cayennepulver. Salt & peppar. Tillsätt 1 liter vatten samt en köttbuljong tärning. Låt puttra på en stund. Servera med 1 klick cremefraishe och gott bröd.

Pastalåda.
    Bryn lök, köttfärs, färska champinjoner och finhackad zuccini, krydda efter smak
    Koka pasta tagliatelle el. likn. låt vara lite al dente.
    Blanda 2 burkar (små) cremefraishe med en förp. krossade tomater och en msk tomatpuré och krydda efter smak t.ex med citronpeppar.
    Häll pastan underst i en gratängform sen köttfärsen ovanpå, därefter fraisheröran. Lyft lite på pastan med en gaffel så såsen rinner ner litegrann och toppa med riven ost. Grädda i ugn på 200 grader tills osten smält och fått fin färg.

Hojta till om du vill ha recept på något speciellt!

• ming

Gud vad gott allting låter!
    Piroger har jag ju aldrig lagat själv men det kanske man skulle prova!

Och tacopaj, mums!

• yuzz

köttfärslimpa

Med vitlök,rödlök och champinjoner och in i ungnen mumsfillibabba och guuuud så gooooott och LÄTT :P

• marmelade

Min mamma brukar gröpa ur en ljus brödlimpa (typ franska) och fylla med tillagad köttfärs(o svamp och lök inte för såsig dock). Sedan ost på och in i ugnen. Kan göra samma sak med squash. Supergott!

• ming

Marmelade-> Åh det lät verkligen gott! Nästan som piroger.

Hur kunde jag ha sån kass fantasi när alla kunde hitta på allt sånt här så lätt??

Svar på tråden Vad kan man göra med köttfärs?