• AnoonYm94:a

    Ingen mens är man gravid

    Hej!

    Är lite orolig pågrund av att jag inte fått min mens ännu, jag slutade med mina p piller den 27:de november och det var den dagen jag slutade få min mens!!

    Jag funderade först på om jag gravid men tog ett test en månad efter och det visade inget!

    Men nu är jag orolig och jag är inte den första som vill gå till läkaren och tänkte kolla hår om nån har någit tips vad jag kan göra!

    Det kan även vara pågrund av hur jag mått på senaste men när jag gick på p piller så kom alltid mensen när den skulle :/

    Och skulle jag missat att tagit två dagar så vet jag att jag skulle få mens men denna gång fick jag inte det, Drf ännu oroligare!

    Men hoppas ni kan tipsa! ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-09 11:07
    Och då har jag haft sex samma veckor som jag skulle haft mensen! Och även många gånger utöver det :/

  • Svar på tråden Ingen mens är man gravid
  • AnoonYm94:a
    Tofflans skrev 2017-02-09 11:19:24 följande:

    Ta ett nytt test.


    Tror du det kmr visa nått? Tänk om deviser negativt igen?
  • Långbenopluto
    AnoonYm94:a skrev 2017-02-09 11:22:29 följande:
    Tror du det kmr visa nått? Tänk om deviser negativt igen?
    Då vet du ju om du är gravid eller inte.
  • syntharen

    Som jag förstått det kan kroppen bli lite ur balans efter man slutat med p-piller, så att det tar ett tag innan ägglossning och mens kommer i gång. Men ta ett gravtest för att kolla. Men om du är orolig, är du orolig för att du är gravid eller vad? Har du oskyddat sex?

  • AnoonYm94:a
    syntharen skrev 2017-02-09 11:53:02 följande:

    Som jag förstått det kan kroppen bli lite ur balans efter man slutat med p-piller, så att det tar ett tag innan ägglossning och mens kommer i gång. Men ta ett gravtest för att kolla. Men om du är orolig, är du orolig för att du är gravid eller vad? Har du oskyddat sex?


    Skriver väl inte ut det om jag inte var orolig.. ja jag haft oskyddat annars skulle jag väl inte skriva o fråga? :/
  • Karolinaterese

    Hej! Det kan ta ett tag innan mensen kommer igång regelbundet efter att man slutar med preventivmedel. Har man inte fått mens när det gått 3 månader sedan man slutade så kan man kontakta sin vc! Men börja med att ta ett graviditetstest igen, annars får du ju aldrig veta!

  • senalena

    Gå till aoteket, köp ett test som visar om du är gravid och hur många veckor. Då vet du om det förra var felaktigt.

    Varför slutade du med p-piller? Du låter rädd för att du kan vara gravid men om du har oskyddat sex så är det ju en risk. 

  • AnoonYm94:a
    Redcat skrev 2017-02-09 14:19:45 följande:

    Du har alltså inte tagit ett gravtest sen i slutet av december?


    Nej men precis det stämmer! :/
  • AnoonYm94:a
    Karolinaterese skrev 2017-02-09 14:27:19 följande:

    Hej! Det kan ta ett tag innan mensen kommer igång regelbundet efter att man slutar med preventivmedel. Har man inte fått mens när det gått 3 månader sedan man slutade så kan man kontakta sin vc! Men börja med att ta ett graviditetstest igen, annars får du ju aldrig veta!


    Hej! Okej tack så jätte mycket för svaren :)
  • AnoonYm94:a
    senalena skrev 2017-02-09 14:50:32 följande:

    Gå till aoteket, köp ett test som visar om du är gravid och hur många veckor. Då vet du om det förra var felaktigt.

    Varför slutade du med p-piller? Du låter rädd för att du kan vara gravid men om du har oskyddat sex så är det ju en risk. 


    Okej :)

    Jag slutade för att jag det finns mindre chans till att bli gravid om jag går på p piller och att jag kanske aldrig nånsin kan få utan att få hjälp om jag fortsätter gå på det!

    Jag är lite rädd pågrund av att skulle jag vara gravid så vet jag inte riktigt vem pappan är men vem vem jag varit med O vill inte nån av dem som ska vara pappan!!

    Alltid kört oskyddat sen jag slutade med p piller inte bra jag vet men ändå!! Tack för svaret
  • Otit
    AnoonYm94:a skrev 2017-02-10 10:49:23 följande:

    Okej :)

    Jag slutade för att jag det finns mindre chans till att bli gravid om jag går på p piller och att jag kanske aldrig nånsin kan få utan att få hjälp om jag fortsätter gå på det!

    Jag är lite rädd pågrund av att skulle jag vara gravid så vet jag inte riktigt vem pappan är men vem vem jag varit med O vill inte nån av dem som ska vara pappan!!

    Alltid kört oskyddat sen jag slutade med p piller inte bra jag vet men ändå!! Tack för svaret


    Om du tittar på ett klipp från Nyhetsmorgon häromdagen så tar dom upp myter kring preventivmedel. Två av dessa är 1: kroppen blir inte alls konstigt efter att man slutat med p-piller. Kroppen går tillbaka till sitt normaltillstånd vilket betyder att om man hade oregelbunden mens innan man började med p-piller kommer kroppen direkt gå tillbaka till det. Menscykeln kan också förändras genom åren och att man får oregelbunden cykel som man märker först när man slutar med p-piller.

    2: fertiliteten påverkas inte överhuvudtaget av att äta p-piller under en längre tid. Oavsett om du äter piller i 3 eller 30 år så påverkar det inte fertiliteten. Förutom att man har blivit äldre såklart.

    Så du kan lugnt fortsätta äta p-piller istället för att bli oönskat gravid.
  • senalena
    AnoonYm94:a skrev 2017-02-10 10:49:23 följande:
    Okej :)

    Jag slutade för att jag det finns mindre chans till att bli gravid om jag går på p piller och att jag kanske aldrig nånsin kan få utan att få hjälp om jag fortsätter gå på det!

    Jag är lite rädd pågrund av att skulle jag vara gravid så vet jag inte riktigt vem pappan är men vem vem jag varit med O vill inte nån av dem som ska vara pappan!!

    Alltid kört oskyddat sen jag slutade med p piller inte bra jag vet men ändå!! Tack för svaret
    Sluta ha oskyddad sex om du inte vill bli gravid. Kräv kondomer. Sexuellt överförbara sjukdommar är större riskfaktior för att du ska bli steril (oförmögen att få barn) än p-piller.
    Om du inte "vill nån av dem som ska vara pappan" så ha inte sex med dem! Ha lite självrespekt. 

    Om du envisas med att inte använda p-piller får du hitta ett annat preventivmedel. Kondomer är det säkraste men om det inte funkar så ska du ha spiral eller p-stav. Utsätt dig inte för något som en oplanerad graviditet. Ta hand om dig.
  • syntharen
    AnoonYm94:a skrev 2017-02-09 12:49:46 följande:

    Skriver väl inte ut det om jag inte var orolig.. ja jag haft oskyddat annars skulle jag väl inte skriva o fråga? :/


    Jag funderade bara på varför du slutar skydda dig om du inte vill bli gravid... :-/ Som personen skrev ovan, det finns inget som säger att du inte skulle kunna bli gravid i framtiden bara för att du äter p-piller en längre tid. Och vad är alternativet? Att du går och är orolig för att vara gravid efter varje gång du har oskyddat sex? Vad kommer du göra om du är eller blir gravid? Om du inte vill ha barn just nu...
  • Redcat
    AnoonYm94:a skrev 2017-02-10 10:45:29 följande:

    Nej men precis det stämmer! :/


    Okej mitt tips är att du tar ett nytt test och sedan går utifrån de när jag slutade med mina p-piller tog de nästan ett halvår innan men cykel gick tillbaka till de "normala"

    Såg vad du hade skrivit om varför du slutade.. Försök att hitta ett annat skydd om du inte vill ta p-piller och inte vill bli gravid (jag slutade för att jag och min sambo började försöka skaffa barn), du kan inte använda kondom istället?
Svar på tråden Ingen mens är man gravid