• BelindaDuVet

Polis krav

Hej! Vet inte ifall denna tråden är i fel kategori men jag kör på ändå! 

Just nu går jag vårterminen i 8an. Jag har under flera år planerat att bli polis och det finns verkligen inget annat yrke som tilltalar mig mer än det!

Just nu är mina meritpoäng på ungefär 138,5 poäng, och jag undrar ifall jag kommer kunna komma in med dessa poäng och ifall jag behöver höja dem under 9ans gång?

När man väl söker till polishögskolan eller liknande så vet jag att antagningskraven är viktiga. Det finns fysprov osv. 

Jag är ganska kort för min ålder, jag ska fylla 15år i oktober och jag är 158,5cm lång tjej. Jag har nästan växt ikapp min mamma och min pappa är ungefär 167cm lång. Tror ni jag hinner växa mer och hur lång måste jag vara för polisyrket?

Sen så man kommer till cykel och simproven, då jag är väldigt mager och inte alls stark. Jag väger 42-46kg. Jag är en bra och snabb cyklist men jag är inte stark och inte en bra simmare, borde jag börja träna då jag endast går på scouterna på fritiden? Är det en bra idé att börja gymma? Vill kunna klara antagningskraven! 

Läste även att man måste ha ett B-körkort, och jag har uppfattat detta som om att man ska kunna köra en vanlig person bil med ett släp och en mindre lastbil/skåpbil, stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? 

Tacksam för svar, ha en fortsatt trevlig dag, mvh Belinda :D

• Svar på tråden Polis krav
  • Anonym (1234)

Du går i 8an... du är väldigt tidigt ute. Det enda som borde vara relevant för dig är vilket program du ska söka till gymnasiet. Samt motionera är aldrig fel i den åldern. Skulle vänta något år eller 2 med att börja gymma.

Poäng i grundskolan är helt meningslösa sen när man söker in på högskola. Bara du inte har en massa underkänt och ser till att kommer in på ditt gymnasieval så det lugnt.

polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

• Anonym (1234)
    Anonym (1234) skrev 2017-02-10 18:23:03 följande:

Du går i 8an... du är väldigt tidigt ute. Det enda som borde vara relevant för dig är vilket program du ska söka till gymnasiet. Samt motionera är aldrig fel i den åldern. Skulle vänta något år eller 2 med att börja gymma.

Poäng i grundskolan är helt meningslösa sen när man söker in på högskola. Bara du inte har en massa underkänt och ser till att kommer in på ditt gymnasieval så det lugnt.

polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

Och ta körkort så fort du fyller 18. Det blir bara jobbigare.
Svar på tråden Polis krav