• Anonym (Räkna)

Timlön till månadslön, hjälp mig räkna!

Har googlat och kollat i andra gamla trådar men får ändå inte ihop det.

Har precis fått mitt första jobb och timlönen är 124 kr, jag jobbar 31 timmar i veckan.

Hur "omvandlar" man det till en månadslön? För jag behöver ju kunna veta det t.ex när jag ska ändra uppgifter i bostadskön osv. Jag kan ju inte skriva min timlön.

När jag räknar så blir det ca 15.000 kr i månaden före skatt. Men en person som hade jobbet tidigare (exakt samma timlön och timmar som jag har) säger att hen fick 14.000 kr netto oftast, ibland mindre beroende på vilken månad.

Hur går det ihop??

• Svar på tråden Timlön till månadslön, hjälp mig räkna!
  • Anonym (Tintin)

31 timmar x 4veckor blir 124 timmar på en månad

124timmar x 124kr blir 15376 kr innan skatt. Plus/minus beroende på hur många pass det blir/månad och sjukdom/vab osv.

Beroende på jobb ingår ju också semesterersättning på ca 12% och i vissa jobb även ob (om du även jobbar kväll/helg/natt). Det gör ju lönen högre innan skatt och därmed även efter.

• LFF

Det beror lite på hur jag räknar:

31*4*124= 15376

Men ofta brukar man säga att en arbetsmånad innebär 20-22 arbetsdagar (beroende på månad) så då räknar jag fram din arbetsprocent:

31/40=0,775 (77,5%)

22*0,775*124*8= 16913,6

Men oavsett så känns 14 000 netto avlägset.

• Anonym (Räkna)
    Anonym (Tintin) skrev 2017-02-09 15:00:29 följande:

31 timmar x 4veckor blir 124 timmar på en månad

124timmar x 124kr blir 15376 kr innan skatt. Plus/minus beroende på hur många pass det blir/månad och sjukdom/vab osv.

Beroende på jobb ingår ju också semesterersättning på ca 12% och i vissa jobb även ob (om du även jobbar kväll/helg/natt). Det gör ju lönen högre innan skatt och därmed även efter.

Tack för svar!

Ser olika ut beroende på vecka men jobbar alltid kväll/natt och alltid lördagar.. så det är förmodligen därför jag räknat fel. Att jag inte tänkte på det haha.

Semesterersättningen skulle tydligen betalas ut i maj fick jag höra så tror inte det ingår varje månad i det här jobbet iallafall.

Men återigen, tack!
  • Kerubmamman

Är det 124 kr plus OB? Då blir inkomsten högre. Räkna ut ett snitt på hur många OB-timmar det blir

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Tintin)
    Anonym (Räkna) skrev 2017-02-09 15:08:41 följande:

Tack för svar!

Ser olika ut beroende på vecka men jobbar alltid kväll/natt och alltid lördagar.. så det är förmodligen därför jag räknat fel. Att jag inte tänkte på det haha.

Semesterersättningen skulle tydligen betalas ut i maj fick jag höra så tror inte det ingår varje månad i det här jobbet iallafall.

Men återigen, tack!

Okej, då är det obn du inte räknat med :) jag jobbade natt förut o på 133 timmar fick jag tack vare det ut nästan lika mycket som när jag jobbade dag/kväll/helg 160timmar :)
  • Anonym (A)

Hur många timmar som är = heltid beror på ditt kollektivavtal. Det kan variera mellan t ex 165-174 h/månad.

Svar på tråden Timlön till månadslön, hjälp mig räkna!