• Anonym (Jäkligt irriterad)

Kan jag få loss min tjänstepension från Söderberg och Partner trots att jobbet krånglar?

Jag läste denna
    http://www.expressen.se/dinapengar/pension/de-lever-liv-i-lyx--pa-dina-pensionspengar/
    och blir rejält irriterad. Jag har vanliga pensionspengarna i sjunde AP-fonden MEN min tjänstepension är låst hos SPP via Söderberg och Partner. Jag har på allvar försökt få loss dom pengarna för att flytta dom till Avanza men det var ju helt omöjligt. Så jag har alltså en bunt överbetalda puckon på Söderberg och Partner som låtsas ge råd (fast jag kan spå i min egen kaffesump minst lika bra) som jag är låst hos förutsatt att jag inte byter jobb.

Finns det nån upplyst människa som vet hur jag kan få denna galenskap att upphöra? Jag pratade med vår mindre smarta HR-människa som på riktigt sa "Det kan ju gå dåligt för pengarna om man får välja helt fritt". Och när jag då kontrade med att det kunde precis lika illa efter Söderberg och Partners rekommendationer så fick jag inget svar alls. Borde jag inte ha laglig rätt att flytta mina egna pengar?

• Svar på tråden Kan jag få loss min tjänstepension från Söderberg och Partner trots att jobbet krånglar?
  • Anonym (X)

Kan tyvärr inte svara, men följer då jag också har tjänstepension hos SPP

• Anonym (På'rom)

Bra där! Det gäller att passa sig noga!

Vårt jobb har Söderberg & Partner som "rådgivare". De förvaltade stora delar av min tjänstepension tills jag insåg att de rövarna placerat dem i en "fond-i-fond" och tog typ 3,5% i avgift. Utan att kunna förklara vilket merväde det gav.

Jag tog kontakt med S&P och sa åt dem att släppa fond-i-fonden och nu roddar jag min tjänstepension helt själv. Det tog några mailväxlaringar men gick hyggligt smidigt. Jag hade däremot inget intresse av att flytta till Avanza.

Det har lättats rejält  på flytträtten för tjänstepension och det är S&P inte det minsta intresserade av att berätta för någon. På'rom bara! Det är bara att kontakta dem direkt, strunta i din egen HR.

För ett år sedan gjorde min arbetsgivare om avtalet med S&P vilket gör, fick jag reda på vid "rådgivningsträff" hos S&P, att min löneväxling AUTOMATISKT hamnar i en fond-i-fond igen. Hur i h'e kan det gå till? Jag frågade han på S&P men han visste inte, det var någott med avtalet. Det finns chans att ta sig ur det, om några månader men då måste jag själv komma ihåg att ändra. IGEN! 

Jag är en gnet när det gäller att kolla upp sånt här men herregud... de måste tjäna miljarder på att folk som inte orkar eller förstår var som händer.

När jag dessutom överhörde två S&P anställda på en restaurang som tyckte att "sponsra ett namngivet idrottsevenamang med 5 miljoner var kaffepengar" blev jag trött. När de, precis som alla andra förvaltare tar provision i procent av beloppet i stället för en fast avgift utan att kunna förklara varför blir jag ännu tröttare. Ingen förvaltare har lyckats förklara varför det, vid t ex 1,5% avgift, kostar 1500 kr att förvalta 100.000 kr, men 10 ggr mer, 15 000 kr att fövalta en miljon. Det borde vara tvärtom, lägger jag mer pengar i deras händer borde jag få lägre avgift i reda pengar.

Anonym (På'rom) skrev 2017-02-09 19:11:44 följande:

Bra där! Det gäller att passa sig noga!

Vårt jobb har Söderberg & Partner som "rådgivare". De förvaltade stora delar av min tjänstepension tills jag insåg att de rövarna placerat dem i en "fond-i-fond" och tog typ 3,5% i avgift. Utan att kunna förklara vilket merväde det gav.

Jag tog kontakt med S&P och sa åt dem att släppa fond-i-fonden och nu roddar jag min tjänstepension helt själv. Det tog några mailväxlaringar men gick hyggligt smidigt. Jag hade däremot inget intresse av att flytta till Avanza.

Det har lättats rejält  på flytträtten för tjänstepension och det är S&P inte det minsta intresserade av att berätta för någon. På'rom bara! Det är bara att kontakta dem direkt, strunta i din egen HR.

För ett år sedan gjorde min arbetsgivare om avtalet med S&P vilket gör, fick jag reda på vid "rådgivningsträff" hos S&P, att min löneväxling AUTOMATISKT hamnar i en fond-i-fond igen. Hur i h'e kan det gå till? Jag frågade han på S&P men han visste inte, det var någott med avtalet. Det finns chans att ta sig ur det, om några månader men då måste jag själv komma ihåg att ändra. IGEN! 

Jag är en gnet när det gäller att kolla upp sånt här men herregud... de måste tjäna miljarder på att folk som inte orkar eller förstår var som händer.

När jag dessutom överhörde två S&P anställda på en restaurang som tyckte att "sponsra ett namngivet idrottsevenamang med 5 miljoner var kaffepengar" blev jag trött. När de, precis som alla andra förvaltare tar provision i procent av beloppet i stället för en fast avgift utan att kunna förklara varför blir jag ännu tröttare. Ingen förvaltare har lyckats förklara varför det, vid t ex 1,5% avgift, kostar 1500 kr att förvalta 100.000 kr, men 10 ggr mer, 15 000 kr att fövalta en miljon. Det borde vara tvärtom, lägger jag mer pengar i deras händer borde jag få lägre avgift i reda pengar.

Hur kan jag se vilka avgifter dom tar? Jag mailade dom för säkert 2 år sen och hittar inte mailet men jag har bestämt för mig att dom då påstod att det minsann inte kostade mig nåt alls utom den avgift (procent) respektive vald fond hos SPP tar ut. Tvivlar starkt på att det stämmer.
  • Anonym (På'rom)

Första tecknet var att det såg skumt ut på Min Pension. Sen mailade jag och frågade.

Anonym (På'rom) skrev 2017-02-09 22:30:50 följande:

Första tecknet var att det såg skumt ut på Min Pension. Sen mailade jag och frågade.

På vilket sätt såg det skumt ut?
  • Anonym (På'rom)

Min tjänstepension fanns i flera olika bolag, Länsförsäkringar, Skandia, SEB. I Min Pension låg värdet på alla dessa på två rader med samma värde i pengar. På ena raden stod det dock Söderberg & Partner som rubrik. Då kontaktade jag dem och frågade vad detta var.

Efter det började jag sköta fonderna själv.

S&P har gett bra individuell rådgivning vad gäller försäkringsskydd och pensionsfrågor för övrigt så jag vill inte såga dem helt.

• Anonym (På'rom)

Vore jag du skulle jag strunta i din egen HR. De verkar inte bry sig. Be få en kontaktperson på S&P.

Anonym (På'rom) skrev 2017-02-10 10:20:45 följande:

Vore jag du skulle jag strunta i din egen HR. De verkar inte bry sig. Be få en kontaktperson på S&P.

Jag har en sån, men dom gör ju ingen egentlig nytta. Dom lär ju inte heller vilja flytta mina slantar.
  • Anonym (På'rom)

Klart dom inte vill, men det är bara att be dem flytta. Kan de inte det får de motivera varför.

• Anonym (Ellen)

Företag typ Söderberg & Partners brukar bara ha en rådgivande roll. Om försäkringen finns hos SPP så är det SPP som "har den" så att säga.
    Det finns ett antal olika "paraplyer" för tjänstepension, Aleca är en, Collectum en annan, och för kommunal verksamhet används tex. Valcentralen.
    Jag som tex. jobbar inom det kommunala kollektivavtalet kan sedan välja att ha mina pengar hos de förvaltare som finns valbara vilket kan vara allt från Länsförsäkringar och Folksam och KPA till typ Avanza och Danske Bank.

Om du loggar in via tex. Collectum som sköter många av de privata tjänstemannapensionerna, så borde du kunna se där vart ditt kapital finns. Om du då beställer en ny kod så borde det vara så att S & P inte längre kan se ditt kapital och göra något med det.

Jag ger samma råd till människor som har lämnat ifrån sig förvaltningen av sina PPM-pengar: meddela den förvaltaren att du vill säga upp deras tjänst och gå sedan in och beställ nya inloggningsuppgifter. Då kan de inte göra transaktioner i ditt namn sen.

Vet inte om det jag skrivit ovan stämmer för dig men det borde finnas ett sätt att stoppa S &P från att aktivt förvalta (om man nu kan kalla det så) om inte ditt företag skrivit någon form av exklusivt avtal med dem....

Anonym (På'rom) skrev 2017-02-10 11:23:04 följande:

Klart dom inte vill, men det är bara att be dem flytta. Kan de inte det får de motivera varför.

Om jag minns rätt så är det låst via mitt jobb.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jäkligt irriterad) skrev 2017-02-10 11:28:40 följande:
    Typiskt om det är så!
  • Anonym (På'rom)
    Anonym (Jäkligt irriterad) skrev 2017-02-10 11:28:40 följande:
    Hm. Det kan faktisktt vara så.

Din arbettsgivare kan vara bunden till ett kollektivavtal. Där ingår inte bara avsättningar till tjänstepension utan även andra försäkringar såsom t ex sjukförsäkring vid långtidssjukdom, 

Tittar man på  Avanzas hemsida ser det ut som att den är riktad till arbetsgivare som inte har kollektivavtal för Avanza erbjuder en separat försäkring för sjukdom. Allt för att  produkten ska likna det man får via ett kollektivavtal.

Det kan vara möjigt att flytta befintligt kapital till Avanza men vad som händer med framtida insättningar, ingen aning.

Vore jag du skulle jag med att ta reda på hur mycket avgifter du betalar på de val du har hos S&P idag. Se till att du inte betalar mer än vad valet kostar utan S&P's inblandning.

De val jag gjort via Collectum (som S&P av någon outgrundlig anledning la sina kletiga fingar på) har ett tufft förhandlade låga avgifter och tillräckligt många val för att göra mig nöjd. Men andra kan ju vara intresserade av uppstickare likt Avanza, som inte är valbar via Collectum. 
  • Anonym (Lugn o fin)

Det är din arbetsgivare som äger tjänstepensionen. De kommer äga den lika mycket om den ligger i Avanza. DIn arbetsgivare kan ha ingått avtal med S&P för att få låga försäkringsavgifter i ni som anställdas försäkringar och en smidig hantering gällande anpassning av försäkringarna till löneförändringar o liknande. De är säkerligen inte så sugna på att dra på sig mer administration för att du fått panik över en artikel i Expressen. Ring SPP och fråga vilka avgifter de tar ut ur din försäkring, eller kika på värdebeskedet. Det ser du säkert om du loggar in på spp.se. Om du ligger i en av S&Ps egna fonder kan du ju bara byta den om du tycker den är för dyr i förhållande till prestation. SPP tillhwndwhåller ju väldigt många fler fonder än bara Söderbergs.

Svar på tråden Kan jag få loss min tjänstepension från Söderberg och Partner trots att jobbet krånglar?