• BeckiL

Drömmar om västindien

Kommit in i en hetsreseletandeperiod. Vet ej var i världen jag vill, så jag goolgar och funderar hejvilt på alla möjliga ställen. Nu är jag inne på Västindien. Har tidigare uteslutit det för att flygtiden är lång och jag är livrädd för farliga djur, speciellt hajar som jag verkligen är livrädd för. Men nu börjar jag iallafall fundera på västindien, det ser ju så fantastiskt ut! Undviker dock mexico och bahamas, där hajattacker är vanligare än på övriga platser i området.

Ni som har erfarenhet av Västindien, dela hemskt gärna med er! Ris och ros om de olika öarna mottages tacksamt!

• Svar på tråden Drömmar om västindien
  • flygrl

Men tänkte du simma långt ut? Jag tänker att om du håller dig på grunt vatten nära stranden minskar ju risken bli attackerad av hajar.
    Tycker själv det e läskigt med hajar så jag brukar mest hålla mig där jag klart bottnar och tycker det e jätte skönt i vågorna nära vattenbrynet.

Min mamma kommer från Cuba och alltså Västindien men jag vill nog egentligen inte tipsa om resor dit pga politiska systemet där. Pappa kommer ursprungligen också från Caribien (Västindien = enbart övärlden, Caribien = även kustområdena som tex Venezuela eller Mexicos östkust).

Jag har inte själv vart på Cayman öarna men min brorsa va där och tyckte det va härligt och då också stränderna förstås.
    Även Tobago e fint tror jag.

• BeckiL
    flygrl skrev 2017-02-09 18:51:01 följande:

Men tänkte du simma långt ut? Jag tänker att om du håller dig på grunt vatten nära stranden minskar ju risken bli attackerad av hajar.

Tycker själv det e läskigt med hajar så jag brukar mest hålla mig där jag klart bottnar och tycker det e jätte skönt i vågorna nära vattenbrynet.

Min mamma kommer från Cuba och alltså Västindien men jag vill nog egentligen inte tipsa om resor dit pga politiska systemet där. Pappa kommer ursprungligen också från Caribien (Västindien = enbart övärlden, Caribien = även kustområdena som tex Venezuela eller Mexicos östkust).

Jag har inte själv vart på Cayman öarna men min brorsa va där och tyckte det va härligt och då också stränderna förstås.

Även Tobago e fint tror jag.

Tack för svar! Är inne på Barbados nu (kan ändra mig 10 ggr på en dag så det betyder egentligen inte så mycket, hehe). Känner du någon som varit där?
  • modsey

Jag har rest mycket i Västindien när jag var yngre. Vackraste öarna var nog st Lucia och Antigua. Andr pärlor är Martinique och även Grenada.

• elyse

Jag har varit på några öar och om du vill bada ska du undvika öar som främst har Atlanten som kust. Till exempel St Thomas.

Finaste öarna tyckte jag var St Maarten och Bonaire. Inte så fattigt heller (för det är lokalbefolkningen på de flesta öar). Jättefina snorklingsmöjligheter och helt OK centrum där man kan gå omkring utan att känna sig otrygg. Om du åker till Barbados så se till att bo på en resort/inhängnat område. Ön har hög kriminalitet och utanför turistområdena är det smutsigt och kåkstäder.

• flygrl
    BeckiL skrev 2017-02-09 19:47:01 följande:
    Tack för svar! Är inne på Barbados nu (kan ändra mig 10 ggr på en dag så det betyder egentligen inte så mycket, hehe). Känner du någon som varit där?
    Har inte vart på Barbados själv och känner ingen som vart. Sorry.
    Men hur va det nu då med badandet? Simmar du ut långt eller håller du dig nära stranden på grunt vatten? Med tanke på hajar mena jag.
  • flygrl
    elyse skrev 2017-02-09 20:06:56 följande:

Jag har varit på några öar och om du vill bada ska du undvika öar som främst har Atlanten som kust. Till exempel St Thomas.

Finaste öarna tyckte jag var St Maarten och Bonaire. Inte så fattigt heller (för det är lokalbefolkningen på de flesta öar). Jättefina snorklingsmöjligheter och helt OK centrum där man kan gå omkring utan att känna sig otrygg. Om du åker till Barbados så se till att bo på en resort/inhängnat område. Ön har hög kriminalitet och utanför turistområdena är det smutsigt och kåkstäder.

Varför ska man undvika Atlanten? Strömmar? Stora vågor? Nåt annat?
  • BeckiL
    flygrl skrev 2017-02-09 20:44:53 följande:

Har inte vart på Barbados själv och känner ingen som vart. Sorry.

Men hur va det nu då med badandet? Simmar du ut långt eller håller du dig nära stranden på grunt vatten? Med tanke på hajar mena jag.

Har bara varit på Kanarieöarna (där jag badade i vågorna) och i Thailand där jag snorklade när jag var yngre. Om jag åker till Västindien kommer jag definitivt inte gå långt ut. Vill inte bada om det är vågor alls, bara om det är helt stilla så man ser om nåt kommer haha.
  • BeckiL
    elyse skrev 2017-02-09 20:06:56 följande:

Oj är det så illa i Barbados!? Har läst lite om risk för kriminalitet men också att det finns risk överallt i Karibien. Har hittat ett hotell som ligger vid Rockley på Barbados...
  • Bougainvillea

Min sambo har rötter i Jamaica så vi har haft vår del vändor dit. Vita sandstränder, turkost vatten, trevlig befolkning, vackert väder, god mat och fullt av aktiviteter. Rekommenderas starkt!

• BeckiL
    Bougainvillea skrev 2017-02-09 20:58:21 följande:

Min sambo har rötter i Jamaica så vi har haft vår del vändor dit. Vita sandstränder, turkost vatten, trevlig befolkning, vackert väder, god mat och fullt av aktiviteter. Rekommenderas starkt!

Tack för tips! Nåt speciellt område du rekommenderar att man bor i? Anledningen till att jag lade det alternativet lite åt sidan var att jag tyckte det verkade som flygen dit tog längre tid...
  • flygrl
    BeckiL skrev 2017-02-09 20:55:01 följande:
    Har bara varit på Kanarieöarna (där jag badade i vågorna) och i Thailand där jag snorklade när jag var yngre. Om jag åker till Västindien kommer jag definitivt inte gå långt ut. Vill inte bada om det är vågor alls, bara om det är helt stilla så man ser om nåt kommer haha.
    Jag tror om du inte går så långt ut löper du ingen större risk attackeras av hajar som sagt. Man kan simma alldeles utmärkt på grunt vatten parallellt med stranden istf simma rakt ut till djupt vatten. Det kan ju rent av finnas stränder med skyddsnät mot hajar (sånt finns! ;)
  • flygrl

Låter härligt!
  • BeckiL

Läste dock på Sweden Abroad att kriminaliteten på Jamaica är relativt hög... känns inte så bra. Däremot Barbados, som en här ovanför sa skulle ha hög kriminalitet och mkt kåkstäder, ska ej ha (extremt) hög kriminalitet. Blää är det inte det ena så är det det andra...
  • elyse
    flygrl skrev 2017-02-09 20:48:16 följande:

Varför ska man undvika Atlanten? Strömmar? Stora vågor? Nåt annat?

Kallt.
  • elyse
    BeckiL skrev 2017-02-09 20:58:06 följande:

Oj är det så illa i Barbados!? Har läst lite om risk för kriminalitet men också att det finns risk överallt i Karibien. Har hittat ett hotell som ligger vid Rockley på Barbados...

Hela Karibien, med undantag för vissa öar, är ju ett fattigt område. Med fattigdom kommer också kriminalitet. Men man är mån om turister för det är ju där pengarna finns. Jag skulle inte vara överdrivet rädd - jag åker gärna tillbaka - men tänka mig för innan jag ger mig iväg på egna äventyr.
  • Jan Holmström

Solsting, cancer, pedofilmöten och en långsam död är vad du har att vänta där..

Bättre att stanna hemma i Norden säger jag!

Jan

• Bougainvillea
    BeckiL skrev 2017-02-09 21:04:08 följande:
    Tack för tips! Nåt speciellt område du rekommenderar att man bor i? Anledningen till att jag lade det alternativet lite åt sidan var att jag tyckte det verkade som flygen dit tog längre tid...
    Vi brukar bo nära Montego Bay, dock får man räkna med mycket turister vid högsäsong (turistmål). Vi har så gott som rest runt i hela landet och aldrig upplevt något annat än gästvänlighet, men det rekommenderas att hålla sig undan Kingston och mindre förorter p.g.a just den höga kriminaliteten. Är du sugen andra turistmål så är Frenchman's cove, Blue Lagoon och Negril både lugna och vackra områden. Låt vidare inte flygtiden avskräcka dig, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

flygrl skrev 2017-02-09 21:26:11 följande:
    Låter härligt!

Visst gör det? Supervackert, verkligen
  • flygrl
    Jan Holmström skrev 2017-02-09 22:35:01 följande:

Solsting, cancer, pedofilmöten och en långsam död är vad du har att vänta där..

Bättre att stanna hemma i Norden säger jag!

Jan

Har du nåt riktigt gråtrist industriområde och tipsa om kanske?
    Sverige har ju iofs mycket fint & vackert erbjuda men tänkte det kanske e för sliskigt tillgjort för din smak med skärgårdsöar eller norrländska fjällvyer... :P
Svar på tråden Drömmar om västindien