• Anonym (SHV)

Otrohet tidigare äktenskap

Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka två år. Han är 12 år äldre än mig och var tidigare gift och hade två barn. Han och hans fru skiljde sig 2011 och han blev efter skilsmässan snabbt tillsammans med en kvinnlig kollega på hans jobb.

När jag och min sambo började träffas sa han att han inte hade varit otrogen mot sin ex-fru med sin kollega, utan att de hade blivit tillsammans efteråt. Jag har nu fått signaler (från var vill jag inte gå in på) att anledningen till skilsmässan ändå var att min sambo var otrogen.

Hur ska jag göra nu, det här äter upp mig inutifrån. Ska jag fråga honom igen om skilsmässan? Eller brister hans förtroende för mig då? Ska jag släppa och gå vidare?

• Svar på tråden Otrohet tidigare äktenskap
  • Anonym (Ksndbd)

Jag hade krävt ett ärligt svar. Hade inte kunnat acceptera att min sambo ljög för mig om en sån sak. Sen hade vi anatagligen gått vidare tillsammans men jag kräver uppriktighet.

• Anonym (Kille)

Prata med honom om du tycker det är viktigt med trohet i en relation.

Hur otroheten gick till är väl en annan sak som säger något om hans karaktär. Var det en gång på fyllan, med ånger o bekännelse inför frun efteråt eller var det ett halvår av dubbelliv o lögner,?

• Anonym (charlotte)

Jag hade inte tagit så allvarligt på det. Låter ärligt talat mest som prat. Att folk träffar nya snabbt efter en separation är ju inget ovanligt. Man är ofta lite desperat då. Om det du har fått reda på är byskvaller så hade jag släppt det.

• Anonym (SHV)

Tack för era kommentarer!

• Anonym (Faktiskt)

Klart det startas rykten när folk skiljer sig. Speciellt kring den som "direkt" skaffat ny partner... Om det dessutom är mannen i förhållandet som snabbt går vidare så brukar ju inte väninnorna på kvinnans sida vara nådiga. Oavsett om det har varit nån faktisk otrohet med i bilden. Så är det bara...

• Anonym (källa)

Kommer informationen från en säker källa eller är det bara lösa rykten?

Om det är från en säker källa (någon som känner honom eller exfrun) så skulle jag konfrontera honom och fråga varför han ljuger, om inte annat bara för att markera tydligt att lögner inte kommer accepteras. Vissa människor har satt i system att ljuga sig ur känsliga frågor, ingen bra egenskap i ett förhållande.

• Anonym (källa)
    Anonym (charlotte) skrev 2017-02-09 19:06:25 följande:

Jag hade inte tagit så allvarligt på det. Låter ärligt talat mest som prat. Att folk träffar nya snabbt efter en separation är ju inget ovanligt. Man är ofta lite desperat då. Om det du har fått reda på är byskvaller så hade jag släppt det.

Anonym (Faktiskt) skrev 2017-02-09 20:25:16 följande:

Klart det startas rykten när folk skiljer sig. Speciellt kring den som "direkt" skaffat ny partner... Om det dessutom är mannen i förhållandet som snabbt går vidare så brukar ju inte väninnorna på kvinnans sida vara nådiga. Oavsett om det har varit nån faktisk otrohet med i bilden. Så är det bara...

Vore det inte bättre att ta reda på om informationen kommer från en säker källa INNAN man avfärdar det som lösa rykten?

• Anonym (Häpp)

Ibland är det flytande mellan en gammal och ny relation. När jag skiljde mig så inledde mitt ex en relation innan vi skiljde oss. Vi hade mentalt separerat ett bra tag innann och hade ett dött äktenskap. Rent formellt så var hon otrogen men i praktiken så såg inte jag det så.

Senare frågade en vän mig hur jag kunde vara så schysst mot mitt ex i skillsmässan när hon hade varit otrogen,. Det hade spritts rykten om att hon bedrog mig.

Det finns många relationer som börjat med otrogenhet, kanske de flesta. Man träffar nån ny och separerar från den gamla.Man träffar nån och inser att ens förhållande är kasst eller så är det nån som får en att ta steget till att separera.

Han kanske inte ljög, det beror på hur hans ex uppfattade det. Det viktiga är hur han är mot dig och hur ni har det framåt.

• Anonym (charlotte)
    Anonym (källa) skrev 2017-02-10 10:54:20 följande:
    Anonym (Faktiskt) skrev 2017-02-09 20:25:16 följande:

Vore det inte bättre att ta reda på om informationen kommer från en säker källa INNAN man avfärdar det som lösa rykten?

Snarare tvärtom.
  • Anonym (källa)
    Anonym (charlotte) skrev 2017-02-10 18:37:23 följande:

Snarare tvärtom.

Om man är en struts funkar det säkert bra, människor brukar annars kunna använda sitt intellekt istället för att blunda och hoppas på det bäst.
  • PeterGB3G
    Anonym (Häpp) skrev 2017-02-10 12:07:54 följande:

Ibland är det flytande mellan en gammal och ny relation. När jag skiljde mig så inledde mitt ex en relation innan vi skiljde oss. Vi hade mentalt separerat ett bra tag innann och hade ett dött äktenskap. Rent formellt så var hon otrogen men i praktiken så såg inte jag det så.

Exakt så här är det nog ofta. Parterna kan också ha lite olika uppfattningar om vad det är som har hänt och hur man ser på det.

Jag tycker absolut att ni ska tala öppet om vad det innebär att vara ett par, var gränserna för otrohet går och vad ni kan acceptera. Du kan ju börja diskussionen med att berätta om dig själv och vad du tycker. Hellre än att samtalet blir av karaktären förhör med honom.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
Svar på tråden Otrohet tidigare äktenskap