• KingMartin92

    Kan invandrar vare en journalist?

    Hoppas detta är rätt forum annars får väl någon mod flytta den.

    Jo det är så här att jag har gått en utbildning inom media och hade tänkt mig att bli en fotograf eller journalist, och har lite erfarenheter av fotografering m.m, Men nu idag så hade en bil åkt ner i ett dike här där jag bor så jag tog en liten promenad till stället där bilen hade krockat och jag ser då polisen som styr undan trafiken och jag står på gångstigen och börjar ta upp min telefon för att ta lite bilder på bilen för att sedan tipsa te.x aftonbladet eller någon annan nyhetsisa och när jag börjar ta kort så kommer en av poliserna fram och frågar vad fan jag håller på med och jag säger då att jag tar lite bilder för att skicka in till aftonbladet och då säger polisen, tar du bilder på en jävla bil som krockat och tänker skicka in det till aftonbladet?, jag säger ja precis och då säger han, Visa lite hänsyn nästa gång förfan! och ger mig en elak blick,

    Varför säger han såhär? 
    har jag gjort något fel?
    har detta något med att jag har arabisk påbrå att göra och att dom inte är vana att se en invandrare ta bilder eller tror att jag tänker göra något dumt?

    för jag mena om en riktig journalist med te.x aftonbladet kläder med en riktig kamera hade varit där och tagit bilder så hade ju inte polisen brytt sig då journalisten bara gör sitt jobb och inte gör något olagligt,

    Men varför hade denna rasistiska polisen så mycket hat om en invandrare som tog upp sin iphone för att ta bilder? Han frågade ju faktiskt vad fan jag höll på med och jag sa att jag tar lite bilder för att se ifall det möjligt att skicka in detta till aftonbladet, och jag har inte gjort något olagligt ju, man måste ju få börja någonstans? Jag har skickat in bilder och annat till aftonbladet förut och fått betalt så jag vet ju liksom vad jag höll på med och jag tog väldigt illa vid mig när polisen hade detta beteende mot mig som invandrare!

    När han säger visa hänsyn för i helvete så menar han väl på att någon ha krockat och kanske skadat sig och man bör därför visa respekt, men så funkar det väl ändå inte för annars hade ju inga nyheter med bilder kunnat spridas

    Kan jag anmäla polisen för någonting? vad bör jag tänka på tills nästa gång ifall jag skulle vilja ta bilder på någon incident nästa gång? eller har jag ingen chans inom journalist inriktningen p.g.a att jag ser arabisk ut? kan de vara så här att brotten ökat bland invandrare och gett polisen mer hat mot dessa?
  • Svar på tråden Kan invandrar vare en journalist?
  • Carambolan

    Har ni inte pratat någonting om nyhetsvärde på din mediautbildning? Bilar kör i diket hela tiden, speciellt så här års. Det ska väldigt speciella omständigheter till för att bygga allmänintresse kring det. Jag håller med polisen om att det känns jävligt suspekt med någon som ska hålla på att fota en kvaddad bil.

  • elyse

    Men du ÄR ju inte journalist/fotograf. Jag förstår att polisen blev provocerad av att du som privatperson var där och tog bilder på en olycksplats. Det har inget med din etnicitet att göra utan att det var respektlöst gjort.

  • KingMartin92
    elyse skrev 2017-02-09 22:50:07 följande:

    Men du ÄR ju inte journalist/fotograf. Jag förstår att polisen blev provocerad av att du som privatperson var där och tog bilder på en olycksplats. Det har inget med din etnicitet att göra utan att det var respektlöst gjort.


    Vad är det du läser på aftonbladet då? Nyheter utan bilder?
  • KingMartin92
    KingMartin92 skrev 2017-02-09 23:06:12 följande:
    Vad är det du läser på aftonbladet då? Nyheter utan bilder?
    Så alla bilder som tas av journalister ute i samhället är inte det respektlöst då eller? förklara hur du menar?
  • Anonym (x)

    Du, den där bilden på bilen i diket hade 0 i nyhetsvärde.  Att du ens kommer och drar upp "rasistkortet" är bara tröttsamt och får mig att fundera på om den här tråden ens är på riktigt eller om det är någon som försöker dumförklara en viss folkgrupp..... alternativt trollar eller gör både ock. 

    Gå och lägg dig, sluta trolla, och sluta förstöra forumet.

  • Arcnice

    Ytterligare ett exempel på att folk verkar lära sig att bli idioter när de studerar för att bli journalist.

  • elyse
    KingMartin92 skrev 2017-02-09 23:06:12 följande:

    Vad är det du läser på aftonbladet då? Nyheter utan bilder?


    På Aftonbladet arbetar journalister och fotograferar som kan avgöra vad som har ett nyhetsvärde och inte.

    Om du visat upp ditt press-ID kanske du fått ett bättre bemötande. För privatpersoner som fotograferar olyckor med mobilen är många.
  • Queennr1

    Har en bestämd känsla av att du egentligen är en rasist som försöker få invandrare att framstå som idioter.

  • Minimalen

    Vilken bra idé att anmäla polisen så att de får ditt namn och din adress. Nä du privatpersoner som är som gamar när det har hänt en olycka finns det alltför många av.

  • John22

    Du verkar vara den som är rasfixerad här, inte polisen. Om du ramlar och bryter benet, skulle du då vilja få en kamera uppkörd i ansiktet av någon som vill skicka in bilder till Aftonbladet?

    Ja, du är respektlös och lider av stor offermentalitet. Sök hjälp.

  • Respekt och empati

    TS, det finns massor av journalister med invandrarbakgrund. Detta handlar inte om att polisen skulle vara rasistisk.

    Det handlar om att han ansåg att det var respektlöst emot offren för olyckan att du fotograferade, alternativt att du var i vägen.

    Du är ju inte en utsänd journalist. Det funkar inte att en massa privatpersoner fotar olyckor och skadade människor och sprider bilderna.

    Läs vad denna polis anser om privatpersoner som fotar olyckor.

    www.expressen.se/gt/polisen-patrik-sluta-fota-och-filma-olyckor/

    Om du vill bli journalist, satsa på att lära dig skriva felfri svenska samt bygg på med en svensk journalistutbildning som Poppius, och sök sedan jobb. Det är dock svårt att få jobb då det finns överskott på journalister, många har även universitetsutbildning men får inte jobb ändå. Det är en fördel att vara invandrare när man söker journalistjobb, men man måste vara väldigt duktig och smart, och bra på att skriva svenska oavsett om man är invandrad eller svensk.

    Sluta fota olyckor!

  • Dixie

    Det är respektlöst att gå fram till olyckor bara för att ta en bild - därför sa polisen till dig - ditt ursprung är ju oväsentligt i sammanhanget!

  • Anonym (Ytt)

    Ja, det finns invandrade journalister. Men din text handlar ju om något helt annat. Du betedde dig respektlöst vid en olycka. Polisen gjorde helt rätt som sa ifrån.

    Det finns inget som helst nyhetsvärde hos en bild på en bil som kört i diket. Såna händelser blir inte ens notiser.

  • Minimalen
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-31 17:46:14 följande:

    Ja det finns journalister med utländsk härkomst 


    Anonym (Ytt) skrev 2021-05-31 18:04:58 följande:

    Ja, det finns invandrade journalister. Men din text handlar ju om något helt annat. Du betedde dig respektlöst vid en olycka. Polisen gjorde helt rätt som sa ifrån.

    Det finns inget som helst nyhetsvärde hos en bild på en bil som kört i diket. Såna händelser blir inte ens notiser.


    Tråden är nog lite väl gammal. Tror nog att ts har hunnit fatta att det var olämpligt. Eller hoppas åtminstone.
  • Anonym (Ytt)
    Minimalen skrev 2021-05-31 20:27:42 följande:

    Tråden är nog lite väl gammal. Tror nog att ts har hunnit fatta att det var olämpligt. Eller hoppas åtminstone.


    Haha! Ojdå. Det får vi hoppas. Hen kanske blev journalist!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ytt) skrev 2021-05-31 20:52:50 följande:
    Haha! Ojdå. Det får vi hoppas. Hen kanske blev journalist! smile1.gif
    Det får vi hoppas
Svar på tråden Kan invandrar vare en journalist?