• ledsen82

Rädda ett äktenskap?

Hejsan jag behöver verkligen råd.

Vet inte hur jag skall förklara eller göra.

Men Min partner vill lämna mig, vi har varit tillsammans i 10 år och gifta i 3 under denna period har vi fått 2 fantastiska barn, det har varit både bra och dåligt. Men för att vara helt ärlig har jag varit rätt gnällig och krävande. Jag har bara velat att vi skall få lite ordning och struktur.

Senaste månaden har jag varit rätt drivande i att det faktiskt får vara slut på stöket, och lagt ner mycket tid att få det rent och hemtrevligt vilket har blivit bra.

Men nu vill min partner att vi skall avsluta relationen, men jag kan inte förstå, jag kan förstå att hen är ledsen och att jag varit elak och jobbig men att bara kasta bort 10 år utan att försöka komma nära igen. Vi har alltid haft ett bra sexliv, och det är bara två veckor sedan hen ville rulla runt i sängen, tyvärr ville inte jag, hade noll sug pga allt kaos. Ångrar mig idag, för det kanske hade räddat vårt förhållande.

Jag vet inte vad jag skall göra, jag vill verkligen inte att det skall vara slut, jag kan inte bara ge upp. Det känns bara så fel.

• Svar på tråden Rädda ett äktenskap?
  • Jesper f
    ledsen82 skrev 2017-02-10 11:20:09 följande:

Hejsan jag behöver verkligen råd.

Vet inte hur jag skall förklara eller göra.

Men Min partner vill lämna mig, vi har varit tillsammans i 10 år och gifta i 3 under denna period har vi fått 2 fantastiska barn, det har varit både bra och dåligt. Men för att vara helt ärlig har jag varit rätt gnällig och krävande. Jag har bara velat att vi skall få lite ordning och struktur.

Senaste månaden har jag varit rätt drivande i att det faktiskt får vara slut på stöket, och lagt ner mycket tid att få det rent och hemtrevligt vilket har blivit bra.

Men nu vill min partner att vi skall avsluta relationen, men jag kan inte förstå, jag kan förstå att hen är ledsen och att jag varit elak och jobbig men att bara kasta bort 10 år utan att försöka komma nära igen. Vi har alltid haft ett bra sexliv, och det är bara två veckor sedan hen ville rulla runt i sängen, tyvärr ville inte jag, hade noll sug pga allt kaos. Ångrar mig idag, för det kanske hade räddat vårt förhållande.

Jag vet inte vad jag skall göra, jag vill verkligen inte att det skall vara slut, jag kan inte bara ge upp. Det känns bara så fel.

Erfarenhetsmässigt från mitt liv som sprucket äktenskap efter ungefär lika lång tid som ert, ett havererat äktenskap kan du inte rädda på en kvart. Och det är heller inte vad som inträffat bara senaste två veckorna som ligger till grund varför det krisar. Det GÅR givetvis att reparera, men det kräver vilja från båda håll, och ett stort mått av självransaken. På sitt sätt tror jag därför att man ironiskt nog är bättre partner i sitt andra äktenskap, än det första. För man lär sig ganska mycket på vägen. Däremot är det inget jag skulle rekomendera någon, för lyckliga skillsmässor finns det absolut inte. Det är en stor sorg, strid och elände om allt ned till sista strumpan.....

Har ni inte provat det tidigare, jag skulle rekomendera par rådgivning, för ofta ( om inte i princip alltid ) är det brist på kommunikation och respons som är ett jättestort problem som lett förhållandet galet.
  • Anonym (Skyll dig själv!)

Skyll dig själv att han vill lämna. Hade inte heller orkat leva med en grinolle. Vad har DU gjort för att få ordning på stöket förutom gnälla på din (fd?) partner?

Svar på tråden Rädda ett äktenskap?