• Anonym (Mor)

Låta 6-åring få huvudet rakat?

Hej,

Min son på 6 år vill ha rakat huvud, precis som hand pappa. Hans pappa har dock inget val , där är för lite hår för någon annan frisyr.

Jag känner mig inte helt trygg med det då han kanske ångrar sig och blir jätteledsen när han får dras med den frisyren under ganska många månader. Samtidigt vill jag stärka honom i hans egna val.

Någon som har provat eller har lite kloka tankar i ämnet?

//Velig morsa

• Svar på tråden Låta 6-åring få huvudet rakat?
  • Anonym (12345)

Är det nåt problem om han ångrar sig? Låt honom dra lärdom av det i så fall.

• Anonym (Äsch, kör)

Men om han är sex år förstår han ju ändå vad ni säger om ni förklarar att det tar tid för hår att växa ut. Dvs ni kan förbereda honom för det. Sen kan han förstås ändå bli ledsen och ångra sig, men då blir det ju en lärdom i sig för honom? Eller är det alldeles för hårt tänkt, haha...

• Anonym (Växer)

Äh det växer ut.

• Lena

Jag hade sagt: om du fortfarande vill det om en månad gör vi det.

• Anonym (Mor)
    Lena skrev 2017-02-10 19:30:58 följande:

Jag hade sagt: om du fortfarande vill det om en månad gör vi det.

Han ville göra det i somras men då sa jag nä för att han inte skulle bränna huvudet.

Kanske skulle släppa oron och raka honom.

Ser det inte konstigt ut med en rakad 6-åring?
  • Lena

Jag hade väntat tills minusgraderna var över men sen hade jag gjort. Klippt gradvis kortare och han hade fått titta i spegeln emellan.

• Brumma

Min son har fått bestämma frisyr sedan han var 3.5.

Han hade länge rakat på sidorna och "tuppkam" i mitten. Numera sparar han till l0ngt hår sedan två år tillbaka. Han är sju nu.

Hår växer ut. Och en sexåring borde få bestämma själv vilken frisyr han/hon vill ha.

Att inte raka på sommaren är - precis som du sa - inte helt bra. Man kan bränna sig illa.

Men raka sig på vintern är en annan sak.

Men börja med att snagga honom först. Säg att han gärna får raka men att det kanske är bra att börja med att snagga. Det blir kallt annars :)

• Queennr1

Fast en 6 åring är väl ändå fullt kapabel att ta att man ångrar sig och dra lärdom av detta. Dessutom växer det ju ut till nåt helt annat än rakat bara på några veckor.

• nnnnnnnn

Efter bara några veckor så har han ju hår som täcker huvudet igen så varför inte.
    Min son klippte håret precis så det blev bara några mm långt, det var snyggt.

• Anonym (mm)

Det är så fult med rakat huvud (vuxna som tappat sitt hår kan givetvis inte hjälpa det) och inte blir det finare på ett litet barn! Visst växer det ut igen så det är kanske inte hela världen och det är väl lite gulligt att han vill likna pappan men nja, har svårt hitta nån bra motivering för att raka ett barn faktiskt 

• HippHipp

Vår ena dotter ville ha samman frisyr när hon var 4. Samma som pappa. Vi sade nej. Varje vecks frågade hon. Som 5-åring tog hon en sax och snaggade sig själv... sen fick hon ha rakat huvud i 3 år, tills hon ändrade sig och ville ha någon slags hockeyfrilla.

Så låt honom bestämma själv. Jsg ångrade så att vi sade nej så länge.

• Anonym (m)
    HippHipp skrev 2017-02-10 21:25:27 följande:

Vår ena dotter ville ha samman frisyr när hon var 4. Samma som pappa. Vi sade nej. Varje vecks frågade hon. Som 5-åring tog hon en sax och snaggade sig själv... sen fick hon ha rakat huvud i 3 år, tills hon ändrade sig och ville ha någon slags hockeyfrilla.

Så låt honom bestämma själv. Jsg ångrade så att vi sade nej så länge.

vad var anledningen till att ni inte fixade det då?
  • LFF

Mina treåringar får 3mm varje vår och sen på hösten. Och keps/hattvång när man är ute. På nyårsafton kom båda två och sa "mamma, jag vill raka håret". Så det var bara att plocka fram trimmern. Efteråt gick de till spegeln och klappade på huvudet och sa "jag är fin i håret " Mammas älsklingsgrabbar <3

• elyse

Rakat (som i rakat med hyvel) eller snagg?

• HippHipp
    Anonym (m) skrev 2017-02-10 22:18:40 följande:

vad var anledningen till att ni inte fixade det då?

Jag vet faktiskt inte. Vi var dumma och 'konventionella'. En tjej ska väl inte raka av håret, typ. skäms oerhört för det.

Nu, med nr 3, är vi dock mer följsamma. Han spar till långt hår och vill oftast ha klänning eller glittriga kläder. Favvofärg rosa. Numera tillåts våra barn att bestämma själva. För vissa saker, typ hål i öron, smink och klackar på skor har vi åldersgränser - i övrigt bestämmer de helt hur de vill se ut.

För oss har föräldraskapet varit en lärotid där vi både lärt oss om oss som föräldrar (inkl fördomar vi inte trodde vi hade) och om oss själva som personer. Och SOM vi har utvecklats! Tycker vi i alla fall :)
  • LAzon

Vi testade precis o sonen blev helnöjd nu när han har samma som pappa!

• Anonym (Mor)
    elyse skrev 2017-02-10 23:06:22 följande:

Rakat (som i rakat med hyvel) eller snagg?

Trimmer, 3-4 mm.

Sa till honom nu precis att så fort snön är borta rakar vi av dig ditt hår , han blev superglad.
  • elyse
    Anonym (Mor) skrev 2017-02-11 10:41:07 följande:

Trimmer, 3-4 mm.

Sa till honom nu precis att så fort snön är borta rakar vi av dig ditt hår , han blev superglad.

Ja, det är ju en helt annan sak än att vara rakad. I så fall skulle nog många tro att han är sjuk.
  • nevermind
    Anonym (mm) skrev 2017-02-10 21:21:12 följande:

Det är så fult med rakat huvud (vuxna som tappat sitt hår kan givetvis inte hjälpa det) och inte blir det finare på ett litet barn! Visst växer det ut igen så det är kanske inte hela världen och det är väl lite gulligt att han vill likna pappan men nja, har svårt hitta nån bra motivering för att raka ett barn faktiskt 

För att barnet vill. Det är en utmärkt motivering.
Svar på tråden Låta 6-åring få huvudet rakat?