• Herr Lindström

    IBS eller är det värre?

    Hej!
    Jag antar att jag inte är den enda men jag har synnerligen stora problem med min mage. Jag kan må bra på kvällen när jag lägger mig men när jag vaknar på morgonen kan jag känna mig illamående och allt för ofta när jag kommer till jobb och det är stressigt och att måste jag bli klar vid en viss tid så blir jag illamående så vänder sig magen ut och in. Jag blir svettig som att jag har feber (när jag inte har feber) och börja kräka och i värsta fall kan jag ligga och kräka i 1,5 vecka. Det är vid dessa tillfällen jag får åka in till akuten för att för dropp och tester men det slutar även med jag blir hemskickad. Vid ett tillfälle blev jag inlagd på sjukhus i 3 dagar för tester. Gastro, koloskopi och även svalt en kapsel med inbyggd kamera men testerna visar inget akut enligt läkarna. Jag har kontakt med min överläkare på Gastro och tarm mottagningen och mycket tyder på IBS med kräkningar och diarrè som konsekvenser. I o m att jag blir så sjuk och är borta från jobb så mycket som jag varit så har det lätt att jag uppsagd. Det är inte bara det utan det är också pga platsbrist. Jag har gått över till en annan diet (anpassade för ibs) men trots det så blev jag sjuk igen. Det är 3:e gången sen i december som jag blir så sjuk. Detta påverkar som sagt allt, jag har en son som är 3 år och då får min sambo ta allt eftersom jag inte orkar och det påverkar ju även min karriär även om jag har nytt jobb att tacka ja till om jag vill ha det. Det är ett mindre stressigt jobb men det är ju bevisat att det inte finns några garantier så varför skulle det inte hända igen? Jag blev även sjuk på detta sättet när vår son föddes och då låg jag också och kräkte i över vecka från samma dag när vi kom hem från BB. Det är ju såna här lägen tänker att blir jag ännu sjukare om vi skaffar 1 barn till? Det sista jag vill är att jag blir liggandes igen och min sambo går in i väggen. Är det någon annan som har såna här problem och i så fall har ni några råd? Kosten tänker jag på! Senast idag låg jag och tänkte på om jag överhuvudtaget fixar ett jobb eller att jag får gå och förtidspensioneras redan nu. Komiskt tanke givetvis men jag är bara 36 år och det måste ju gå att lösas på något sätt? Det förstör mitt och andras liv! 

  • Svar på tråden IBS eller är det värre?
  • Bosan
    Herr Lindström skrev 2017-02-10 19:37:54 följande:

    Hej!

    Jag antar att jag inte är den enda men jag har synnerligen stora problem med min mage. Jag kan må bra på kvällen när jag lägger mig men när jag vaknar på morgonen kan jag känna mig illamående och allt för ofta när jag kommer till jobb och det är stressigt och att måste jag bli klar vid en viss tid så blir jag illamående så vänder sig magen ut och in. Jag blir svettig som att jag har feber (när jag inte har feber) och börja kräka och i värsta fall kan jag ligga och kräka i 1,5 vecka. Det är vid dessa tillfällen jag får åka in till akuten för att för dropp och tester men det slutar även med jag blir hemskickad. Vid ett tillfälle blev jag inlagd på sjukhus i 3 dagar för tester. Gastro, koloskopi och även svalt en kapsel med inbyggd kamera men testerna visar inget akut enligt läkarna. Jag har kontakt med min överläkare på Gastro och tarm mottagningen och mycket tyder på IBS med kräkningar och diarrè som konsekvenser. I o m att jag blir så sjuk och är borta från jobb så mycket som jag varit så har det lätt att jag uppsagd. Det är inte bara det utan det är också pga platsbrist. Jag har gått över till en annan diet (anpassade för ibs) men trots det så blev jag sjuk igen. Det är 3:e gången sen i december som jag blir så sjuk. Detta påverkar som sagt allt, jag har en son som är 3 år och då får min sambo ta allt eftersom jag inte orkar och det påverkar ju även min karriär även om jag har nytt jobb att tacka ja till om jag vill ha det. Det är ett mindre stressigt jobb men det är ju bevisat att det inte finns några garantier så varför skulle det inte hända igen? Jag blev även sjuk på detta sättet när vår son föddes och då låg jag också och kräkte i över vecka från samma dag när vi kom hem från BB. Det är ju såna här lägen tänker att blir jag ännu sjukare om vi skaffar 1 barn till? Det sista jag vill är att jag blir liggandes igen och min sambo går in i väggen. Är det någon annan som har såna här problem och i så fall har ni några råd? Kosten tänker jag på! Senast idag låg jag och tänkte på om jag överhuvudtaget fixar ett jobb eller att jag får gå och förtidspensioneras redan nu. Komiskt tanke givetvis men jag är bara 36 år och det måste ju gå att lösas på något sätt? Det förstör mitt och andras liv! 


    Jag hade problem med kräkningar för ett par år sedan. Var sjukskriven i ca 3 månader. Men det var efter att jag ätit som det vände sig i magen och kom upp igen.. Och kräktes jag inte efter maten mådde jag så jävla illa och blev helt sängliggandes tills jag kräktes. Fick också feber minns jag, inte jättehög men upp emot sådär 37,8 minns jag.. Gjorde också en massa tester och undersökningar som inte visade något... De trodde det kunde vara psykiskt och stress men kände mig inte särskilt stressad då.. Men En dag helt plötsligt försvan det! Men fick tillbaka det en period efter att jag fött mitt första barn men nu är det borta igen.

    Jag tror när jag tänker på det såhär i efterhand att det var psykiskt ändå.. Jag har alltid varit en ganska orolig själ och när jag fick tillbaka det efter mitt första barn så förstod jag att det helt klart beror på oro och stress. Kan du alls tänka dig att det är psykiskt eller känner du verkligen att det är något fel i kroppen rent fysiskt?
  • Bosan

    Jo och gällande kosten så gjorde juice, friterat och fett att det blev värre, eller det gjorde ondare... Men jag kräktes vad jag än åt :/ Vill bara tillägga att just DÅ kunde jag aldrig tro att det var psykiskt.. För det kom en dag från ingenstans efter lunchen på jobbet, så trodde jag var magsjuk.. Gick hem o vilade, gick tillbaka till jobbet men det fortsatte.. O så var karusellen igång (detta var första gången)

  • Grodanboll187

    Har dom kollat dig för Crohns? antar det eftersom du gjort undersökningar men har dom tagit blodprov och lite andra mindre trevliga prover om du förstår vad jag menar?

  • Primmeling

    Kanske kan vara värt att testa antidepressiva som ju även hjälper mot oro och ångest? Du är ju väldigt orolig.

  • Herr Lindström

    Jag har ätit antidepressiva medel tidigare livet fick mig att komma tillbaks från helvetet igen och började leva ett hyffsat normalt liv. Jag mådde mycket bättre sen när jag från 21 och tills 30 och har väl haft något infall emellan där men inte alls i den skaran som jag har haft sen snart 4 år tillbaka. Jag är ändå glad att jag träffat min sambo trots allt helvete vi har/haft och att fick vår son men ändå är jag rätt olycklig. Jag bor på fel stad, fel landskap och har drömmar som egentligen jag inte når direkt och att man fastnat på något sätt och inte kan komma loss. Känner mig trött och uppgiven på många plan så jag kanske får ta upp medicin igen. Ska träffa min överläkare nu på fredag. Tror också som ni säger att det är psykiskt!  

  • Herr Lindström
    Grodanboll187 skrev 2017-02-11 21:14:26 följande:

    Har dom kollat dig för Crohns? antar det eftersom du gjort undersökningar men har dom tagit blodprov och lite andra mindre trevliga prover om du förstår vad jag menar?


    Enligt läkarna är det ingen crohns och jag tror jag gjort alla "trevliga tester" som går att göra. Blåsa upp tarmen och köra upp en sladd har jag också om det är det du menar? Problemet då var att jag blev dålig igen, magen retades upp igen.
  • Alessia

    Allergi?  Mjölkproteinallergi (alltså inte laktos) , äggallergi, glutenallergi - har du kollat?

  • Sjömamma

    Testa med att föra en kostdagbok under några veckor där du skriver ner vad du äter och vilja symtom du fick. Då kan du lättare se om det finns nåt mönster i vad du äter och hur du mår. Ibland kan man reagera på nåt man åt dagen innan eller om man tex äter samma sak två dagar i rad men det går bra att äta det en dag i taget.

    Det finns mycket med vår kost som man kan reagera mot utan att ha en renodlad allergi. Det finns tex många olika intoleranser som kan ge stora problem. Tex laktos-, histamin, salicylater, oxalater osv. Du kanske skulle kunna få hjälp med det hos en dietist.

    Jag har själv haft enorma problem med magen och trodde att jag hade för mycket magsyra med det var istället så att jag har brist på matsmältningsenzym. Jag var ofta tvungen att gå upp på natten och kräkas för min mage kunde inte smälta maten. Blev helt illamående och kallsvettig. För mig har det hjälpt otroligt mycket att äta tillskott av matsmältningsenzym och sen har jag även histaminintolerans så jag äter låghistaminkost.

    Fortsätt leta så kommer du att hitta vad som är fel och då kommer du att kunna må mycket bättre. Att undvika gluten brukar vara bra för alla med magbesvär så testa med det också eller iaf dra ner. Lycka till!

Svar på tråden IBS eller är det värre?