• jobbigajag77

Polyamori eller öppet förhållande?

Mitt ex tillika min sons pappa har just erkänt för mig att han och hans nya fru är polyamorösa. Dom bor tillsammans i en pytteliten trea, hennes ex och deras dotter bor också där. Min son är där varannan vecka eller ska vara det men väljer att hellre vara hos mig. Den nyas ex har bott med dom i 2 år nu och jag har frågat flera gånger om dom lever tillsammans som en tresamhet men exet har hela tiden nekat tills för en vecka sen när min son undrar varför nya frun åker bort så ofta. Då har dom förklarat för honom att hon har vänner i Sthlm som hon åker till för att må bra och ibland åker hon även till sin killkompis. Vi bor utanför Gbg i olika byar men ändå rätt nära varann. Hur gör ni som är i liknande situation? Och hur hade ni andra gjort? Min magkänsla är att ta min son därifrån. Jag vill inte att han ska vara mitt i deras lilla konstellation. Var polyamorös och vad du vill mm lämna barnen utanför. Min son är 10 och fattar mer än dom tror.

• Svar på tråden Polyamori eller öppet förhållande?
  • Anonym (Vhchj)

Dom får leva som dom vill och har ändå rätt att träffa barnet varannan vecka. Att vara poly innebär inte att man blir en sämre förälder. Däremot är de önskvärt att de skaffar en större lägenhet då det är påfrestande att bo så många på liten yta.

• Lena

Deras förhållande är inga problem men de borde flytta till större, en fyra eller femma vore önskvärt så alla får eget utrymme.

• Carambolan

Jättebra att din son får lära sig att familjer kan se olika ut, tycker jag :)

• Anonym (N)

Trivs inte sonen med det hela så tycker jag att han borde har rätt att få välja. Barnet borde få känna sig trygg och känner han sig inte trygg så gör han inte det. Se vad du kan göra och sonen borde få välja. Det känns inte tryggt.

• Underbaraälskade
    polyamorösa förhållanden är väl det ultimata.....
    Men man får aldrig glömma barnen det är ju en självklarhet!!!

Vi vet ju inte hur detta speglar av sig på erat barn men det borde inte vara något som drabbar hen på något sätt.
  • Anonym (Eftertanke)
    Anonym (Vhchj) skrev 2017-02-10 21:38:38 följande:

Dom får leva som dom vill och har ändå rätt att träffa barnet varannan vecka. Att vara poly innebär inte att man blir en sämre förälder. Däremot är de önskvärt att de skaffar en större lägenhet då det är påfrestande att bo så många på liten yta.

Nej, pappan har i te rätt att träffa sonen varannan vecka. Det är sonen som har rätt att träffa sin pappa.
  • Anonym (Eftertanke)
    Underbaraälskade skrev 2017-02-11 14:04:04 följande:

polyamorösa förhållanden är väl det ultimata.....
    Men man får aldrig glömma barnen det är ju en självklarhet!!!

Vi vet ju inte hur detta speglar av sig på erat barn men det borde inte vara något som drabbar hen på något sätt.

Barnet avgör själv om det drabbar eller inte.
  • Lena

Hur sonen mår lär inte bero på vem som älskar vem eller vem som har sex med vem utan hur förhållandet är i övrigt.

• Anonym (skeptisk)

Jag hade tänkt som du ts. Polymänniskor är ofta väldigt destruktiva av sig. Det kan låta mysigt och det bästa av två världar men tyvärr är det ofta tvärtom. Det sämsta av två världar. Och då pratar jag bara om själva polygrejen. Människorna som söker sig dit är ett helt annat kapitel.

• jobbigajag77

Jag orkade inte dra hela historien med den familjen men känner att jag behöver göra det nu. Det här med polyamori är ingenting som ens varit på tal om under de 14 åren vi var tillsammans och det är sjukt olikt Exet att dela med sig av sin kvinna. Han är ruskigt kontrollerande. Den nya kvinnan har svår PTSD dessutom och det är bara när hon mår som sämst som hon åker iväg till nån annan. I mina öron låter inte detta som polyamori utan mer en verklighetsflykt. Exet har enligt honom ännu inte haft någon annan men är fri att ha det. Och hur ska jag göra med de värderingar som sonen blir påtvingad då dom bestämmer sig för att berätta för honom? Jag anser ju inte att ett barn är redo att ha de funderingarna och jag vill inte att han ska få en sån syn på förhållande då jag är orolig för att det kan normalisera otrohet. Och hur fasen funkar det med polyamori? Kommer den nya att introducera ännu en man i barnens liv? Mitt huvud går inte runt detta.

• Anonym (poly)

Jag hittade just den här tråden via en googlesökning. Jag kommer tillbaka med tankar imorgon.

• Anonym (Vhchj)

Fast leva som poly är inte ens i närheten av att vara otrogen så det är upp till familjerna att förklara läget rätt. Alla människor kan inte leva med bara en människa och det är väl jättebra att barnen får lära sig att familjer ser olika ut precis som att barnen bör få veta att det är okej att vara kär i vilket kön man vill.

Men jag hoppas verkligen att någon som är insatt i polyfårhållanden kan komma in här och ge dig tips och råd - för jag tycker det är synd om du ska lära sonen att den typen av relationer är fel.

• Lena

Det är jättebra att han får lära sig att det finns olika sorters förhållanden och så länge alla i förhållandet mår bra är det inget fel på dem.

Att bo med någon kontrollerande och någon med obehandlad PTSD är däremot i många fall skadligt. Det är sannolikt den turbulensen som får ditt barn att må dåligt.

Svar på tråden Polyamori eller öppet förhållande?