• Johannus

Antibiotika fråga

Hej!

Jag har varit tvungen att ta en antibiotika kur på 10 dagar 20X3 ml (flytande) per dygn. Nu är min fråga hur länge tar det innan medicinen är helt ur kroppen när jag slutat med den?
    Några dagar eller en vecka?

Har inte behövt antibiotika på över 25 år så har som inget minne från tidigare.

Hittar inte rätt svar på nätet :(

• Svar på tråden Antibiotika fråga
  • Mascaraklumpar

Beror helt på vad det är för något. Kåvepenin, tex, har en halveringstid på 30 minuter och är således helt ute ur kroppen på ett par, tre timmar. Vissa andra sorter tar längre tid.

• Tecum

På djur brukar man räkna fjorton dar, men det är väl tilltaget. Varför är det så viktigt för dig att veta det?

• Johannus
    Tecum skrev 2017-02-10 22:41:36 följande:
    På djur brukar man räkna fjorton dar, men det är väl tilltaget. Varför är det så viktigt för dig att veta det?
    Har blivit bortbjuden på middag och då är frågan om man vågar ta en öl eller några glas vin. Tar sista dosen på i morgon på förmiddagen och bjudningen är på tisdag.
  • Carabellis kusp
    Johannus skrev 2017-02-10 22:45:04 följande:

Har blivit bortbjuden på middag och då är frågan om man vågar ta en öl eller några glas vin. Tar sista dosen på i morgon på förmiddagen och bjudningen är på tisdag.

Fast det är en myt. Enda undantaget är metronidazol, är det det du står på?
  • Mantrasina

Anledningen till att det inte rekommenderas alkolintag i samband med antibiotikakur, undantaget metronidazol, är att det inte missas tabletter i samband med påverkan. 

Efter kuren är det absolut ingen som helst fara att ta en öl eller två. Då ska den dessutom ha haft full effekt redan.

• Mantrasina

Anledningen till att det inte rekommenderas alkolintag i samband med antibiotikakur, undantaget metronidazol, är att det inte missas tabletter i samband med påverkan. 

Efter kuren är det absolut ingen som helst fara att ta en öl eller två. Då ska den dessutom ha haft full effekt redan.

• Johannus
    Carabellis kusp skrev 2017-02-10 22:59:25 följande:
    Fast det är en myt. Enda undantaget är metronidazol, är det det du står på?
    Den heter Dalacin
  • Tow2Mater

Ater antibiotika just nu och dricker mitt andra glas vin ikväll. Aldrig ens funderat på saken. Vad skulle vara negativt?

• Johannus
    Tow2Mater skrev 2017-02-11 01:09:49 följande:
    Ater antibiotika just nu och dricker mitt andra glas vin ikväll. Aldrig ens funderat på saken. Vad skulle vara negativt?
    Vet inte vad som skulle vara negativt, men jag har aldrig trots min höga ålder tagit både och utan vill vara på säkra sidan att antibiotikan är ur kroppen innan jag tar öl eller vin.
  • Johannus
    Carabellis kusp skrev 2017-02-11 07:42:17 följande:
    Alkohol påverkar inte effekten av dalacin. www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel.../

Det enda som kan göra det olämpligt att dricka alkohol är väl möjligen att när kroppen är ansatt av en bakterie blir alkohol ännu en belastning.
    Min egentliga fråga var när är verkan av den medicinen helt borta när man tagit sista dosen?

INTE att jag skulle ta den samtidigt som jag har den medicinen. Jag är väldigt noga med att INTE blanda  och vuxen att förstå detta att man inte tar både och.

Jag är alltså färdig behandlad från lördag.
  • Mascaraklumpar

Halveringstiden är enligt fass 4,2 h för dalacin, så efter 16-20 timmar är det ute ur kroppen.

Sen är det inte nödvändigtvis så att man behöver ha två substanser i kroppen samtidigt för att de ska påverka varandra. Alvedon, till exempel, kan orsaka leverskador om man haft en långvarig och hög konsumption av alkohol några veckor innan intaget, även om man inte dricker alls under tiden man äter medicinen (vilket enkelt uttryckt beror på att alkoholen inducerar enzymer som gör att paracetamolen sedan bryts ned snabbare och kroppen då inte hinner ta hand om de fria syreradikaler som bildas). När det gäller alkohol och antibiotika så kan man som sagt för det mesta kombinera dem så i det här fallet har det ingen betydelse, men poängen är att tänket "man får absolut inte ha mediciner och alkohol i kroppen samtidigt, men så fort det ena gått ur kan man ta det andra", inte är helt rätt.

• Lord Hans

Orsaken varför man inte ska kombinera alkohol och antibiotika är att alkoholen kan försämra antibiotikans verkan. Efter att du avslutat kuren spelar det ingen roll.

• Johannus
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-12 10:27:45 följande:
    Halveringstiden är enligt fass 4,2 h för dalacin, så efter 16-20 timmar är det ute ur kroppen.

Sen är det inte nödvändigtvis så att man behöver ha två substanser i kroppen samtidigt för att de ska påverka varandra. Alvedon, till exempel, kan orsaka leverskador om man haft en långvarig och hög konsumption av alkohol några veckor innan intaget, även om man inte dricker alls under tiden man äter medicinen (vilket enkelt uttryckt beror på att alkoholen inducerar enzymer som gör att paracetamolen sedan bryts ned snabbare och kroppen då inte hinner ta hand om de fria syreradikaler som bildas). När det gäller alkohol och antibiotika så kan man som sagt för det mesta kombinera dem så i det här fallet har det ingen betydelse, men poängen är att tänket "man får absolut inte ha mediciner och alkohol i kroppen samtidigt, men så fort det ena gått ur kan man ta det andra", inte är helt rätt.
    Så efter ett dygn från det man slutat med antibiotikan så är det ingen fara att ta en två öl?
  • Carabellis kusp
    Johannus skrev 2017-02-12 19:54:39 följande:

Så efter ett dygn från det man slutat med antibiotikan så är det ingen fara att ta en två öl?

Det är helt ok även under pågående kur.
  • Johannus
    Carabellis kusp skrev 2017-02-12 20:09:17 följande:
    Det är helt ok även under pågående kur.
    Skulle aldrig våga :)
Svar på tråden Antibiotika fråga