• Anonym (knäpp)

mår så dåligt av att bo i hyreslägenhet

Det här är dagens i-landsproblem: Jag och min man fick jobb många mil från vår bostadsort och skaffade en hyreslägenhet från tidigt 90-tal på den nya orten där vi nu bor med vår son. Området är lugnt och vi trivs riktigt bra i staden där vi nu bor. Bostadsområdet är bra och vi har nära till min släkt, vilket vi inte hade tidigare.

Det är bara jag som är knäpp och mår så dåligt av att bo i hyreslägenhet. Jag är uppvuxen i villa, och har efter det bara bott i bostadsrätt. Jag är van vid att kunna fixa och renovera som jag vill, men det kan jag inte här i vår hyresrätt utan får leva med plastmatta på golven i hela lägenheten, fult badrum och fula köksluckor.

Min man trivs toppenbra. Vår son är för liten för att förstå att man kan bo finare. Han är nöjd med sitt rum och det vi har.

Men jag vill verkligen flytta. Det behöver inte vara något exklusivt: bara trägolv och mer modern köksinredning (eller i alla fall möjlighet att renovera upp köket lite), gärna ett rum till. Vi har inga höga inkomster men jag vill spara pengar till en insats så att vi kan köpa något bättre om några år, kanske en marklägenhet eller något som inte är så trångt. Min man förstår mig inte alls. Han tycker att det är jobbigt att flytta och säger att han har flyttat nog i sitt liv och ser ingen mening med en gräsmatta som ger massor med extrajobb. Något mer rum har han heller inte behov av. Om vi får fler barn, så kan de dela rum, tycker han. Han trivs, kort sagt, och mår dåligt så fort jag pratar om en flytt. Han tycker att sparpengarna kan gå till något annat (oklart vad, eftersom vi har låga inkomster, och än så länge sparar nästan inget alls, men skulle kunna om vi försökte) medan jag ser det som att vi kommer att långsiktigt tjäna på en bostadsrätt eftersom vi kommer att få en lägre månadskostnad mot vad vi har nu om vi köper en hyfsat billig bostadsrätt, vilket i sin tur kommer att innebära att vi kan spara ännu mer pengar till ren konsumtion, om det nu är det han vill.

Hur kan man göra när man tycker så olika angående boendet? Jag mår direkt dåligt av att bo här. Min man undrar varför jag jämt vill vara ute flera timmar om dagen med honom och vår son och säger ibland att det känns som att jag inte vill vara hemma. Samtidigt förstår han inte alls när jag säger att det är för att jag inte trivs hemma. Jag har försökt inreda fint, men hur jag än gör, så kan jag inte få det mysigt. Snedtaket i vardagsrummet gör t.ex att jag inte ens kan sätta upp gardiner och utanför fönstret står ett stort träd som skymmer allt litet solljus som försöker ta sig in. Lägenheten är alldeles för trång och mörk för att jag över huvud taget ska kunna få ett mysigt vardagsrum. Men han fattar inte. Jag vet inte hur jag ska få honom att förstå det här. Det är ju kanske ett litet problem egentligen - vi har ju trots allt någonstans att bo och området och staden är toppen - men trots det så känner jag att jag inte vill bo här resten av livet.

• Svar på tråden mår så dåligt av att bo i hyreslägenhet
  • Anonym (Kdndnd)

Fast det är väl bara att piffa till? Förstår inte problemet egentligen. Morsan bodde i hyresrätt, hon la in klickgolv i alla rum ovanpå de fula plastmattorna, målade om och bytte köksluckor.

De gamla luckorna sparade hon i förrådet och satte tillbaka när hon flyttade - tog golvet och de nya luckorna med sig till nästa lägenhet.

Så vill man så går det.

• Glinda från Oz

Varför kan ni inte renovera? Du kan dels vända dig till värden och kolla vad de skulle kosta om de gör det eller så kan du fråga om tillåtelse att renovera själv. I min förra hyreslägenhet tapetserade jag om och värden bytte golv i två rum mot en liten ökning på hyran.

• Aniiee

För det första vill jag säga att alla trivs inte i olika bostadsformer. Det är något man måsta känna efter själv, och man bör absolut inte klanka ner på de som trivs/vill bo i en annan bostadsform än en själv. Alla måste få göra och känna och välja själva utan att bli ifrågasatta.

Med det sagt: JO, du får fixa din hyresrätt nästan hur mycket du vill. Det du INTE får göra är riva väggar, dra om el och vatten/avloppssystem och förmodligen inte byta fönster och ytterdörr.

Du får ABSOLUT lägga nytt golv, byta tapeter, köksluckor, badkar, frys, spis, innerdörrar, osv. Det enda kravet är att NÄR ni flyttar ska ni återställa det som var "fasta inventarier" så att säga, och tapeter och golv får inte vara för fantasifulla när ni flyttar ut. DOCK får ni bekosta kalaset själva. En del tycker att det är värt det för trivselns skull, andra skulle totalvägra och tycka att hyresvärden ska stå för sånt. Det väljer man själv.

Våran hyresvärd var till och riktigt schysst, så när jag frågade om jag fick byta kyl och frys på eget bevåg (hade kombo förut, pröjsade två hela små-ish själv) så fick jag 800 kr sänkt hyra, de tog tillbaka sin kyl/frys och de sätter själva tillbaka sitt skåp/ett liknande när/om vi flyttar.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Maja)

Har ni pratat med hyresvärden om renovering? Där jag bor är det rätt smidigt att byta golv osv. Man kan beställa det från hyresvärden och så läggs kostnaden ut på hyran utslaget på fem år. (Man behöver inte fortsätta att betala om man flyttar).

Personligen trovs jag i hyresrätt - men jag trivs ju inte i alla lägenheter för den skull. Tex har jag bott i hus byggda på 70-talet och där trivdes jag inte alls med vare sig materialval eller planlösning.

Min nuvarande lägenhet älskar jag, jag gillar hur den är utformad med planlösning osv. (Skulle dock gärna haft en större balkong). Skulle du trivas i er nuvarande lägenhet om den omvandlades till bostadsrätt? Dvs är det mest "formen" hyresrätt som du ogillar eller själva lägenheten?

• Carambolan

Om ni ändå inte har pengar till insats till en bostadsrätt så är det väl inte mycket att göra åt saken just nu? Gör det bästa av den lägenhet ni har medan ni fortsätter spara pengar. Ikeas klickgolv är kanske inte de mest exklusiva trägolven man kan ha, men tycker du att de är roligare än en plastmatta så kan ni lägga dem i hela lägenheten för bara några tusenlappar.

• Anonym (Ylva)

Det låter som att det är mer som inte känns bra med lägenheten än att det är en hyresrätt. Storleken och ljusflödet t.ex. Kanske du och din sambo kan förhandla fram en kompromiss, t.ex. en lägenhet som är i din smak men fortfarande en hyresrätt. Kolla vad det finns för andra hyreslägenheter där ni bor! Det kan vara möjligt att hitta något större och trivsammare, kanske med egen uteplats. Och om ni båda trivs kan det kanske vara värt att lägga lite pengar på att fixa till lägenheten, eftersom ni troligtvis kommer att bo där i väldigt många år.

• Jill 79

Har inga tips ville bara komma med mina sympatier. Då jag alltid kännt lika. Jag vill känna att mitt hem är mitt. Och det glr ju inte en hyreslägenhet tyvärr. Men visst får man fixa mycket ändå men för mig har det aldrig riktigt känts värt det när lägenheterna inte varit ens egna. Du får välnbörja spara till en egen insats och se om han hakar på tåget så småningom. Själv bor jag numer i en inte allt för dyr villa. Och det är himmelriket. Och om jag jämför med hyrorna här på 3or eller 5or som vi helst skulle behöva så lever vi mycket billigare (förutom pengar till eventuella renoveringar)

• Anonym (963)

Lider med dig. Tycker hyresrätt är för studenter.

På ett sätt tycker jag synd om barn som växer upp i lägenheter. Och dela rum? Vafan det funkar väl om dom är 3 år gamla.

• Anonym (Maja)
    Anonym (963) skrev 2017-02-11 09:46:19 följande:

På ett sätt tycker jag synd om barn som växer upp i lägenheter. Och dela rum? Vafan det funkar väl om dom är 3 år gamla.

Men det fäller väl alla lägenheter då eller? Eller vad är skillnaden för barnet mellan hr och br?
  • Anonym (963)
    Anonym (Maja) skrev 2017-02-11 10:01:35 följande:
    Men det fäller väl alla lägenheter då eller? Eller vad är skillnaden för barnet mellan hr och br?
    Ja det fäller alla lägenheter.
  • Anonym (Mia)

Håller inte med alls! Det är så skönt att bo i hyres, även om det kostar lite mer. Jag behöver bara skicka ett mejl när något går sönder så blir det lagar direkt och utan kostnad istället för att själv leta hantverkare eller fackmän.

För mig som är ensamstående är det så värt de extra kronorna för att få allt serverat och slippa tänka.
  • Glinda från Oz

Varför måste man dela rum bara för att man bor i lägenhet? Jag hade både kompisar och släktingar som bidde i lägenhet då jag växte upp och de hade egna rum.
  • Anonym (963)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-11 11:28:32 följande:
    Varför måste man dela rum bara för att man bor i lägenhet? Jag hade både kompisar och släktingar som bidde i lägenhet då jag växte upp och de hade egna rum.
    För att TS nämnde det
  • Spaceman
    Anonym (Mia) skrev 2017-02-11 10:25:58 följande:

Håller inte med alls! Det är så skönt att bo i hyres, även om det kostar lite mer. Jag behöver bara skicka ett mejl när något går sönder så blir det lagar direkt och utan kostnad istället för att själv leta hantverkare eller fackmän.

För mig som är ensamstående är det så värt de extra kronorna för att få allt serverat och slippa tänka.

Samma här. Nej jag har inte full frihet över mitt boende, men blir man verkligen lyckligare av nya golv, tapeter eller köksluckor? Är människor som bor i egenägd bostad per automatik lyckligare. Inte jag iallafall... ???? Men jag inser förstås att folk är olika. Vissa behöver lite mer pengar så de kan modifiera och fixa till ett eget hem/hus. Själv är jag nöjd med min "sunkiga" hyreslägenhet.
  • Anonym (knäpp)
    Spaceman skrev 2017-02-12 00:02:40 följande:
    Samma här. Nej jag har inte full frihet över mitt boende, men blir man verkligen lyckligare av nya golv, tapeter eller köksluckor? Är människor som bor i egenägd bostad per automatik lyckligare. Inte jag iallafall... ???? Men jag inser förstås att folk är olika. Vissa behöver lite mer pengar så de kan modifiera och fixa till ett eget hem/hus. Själv är jag nöjd med min "sunkiga" hyreslägenhet.

Jag var verkligen inte ute efter att trampa någon på tårna här. Jag ser absolut fördelarna med att bo i hyresrätt: det är fantastiskt att kunna ringa vaktmästaren om det är något fel i lägenheten. Samtidigt så har jag många gånger känt att jag lika gärna kan åtgärda felen själv när de väl uppstår. Vi har faktiskt haft stort behov av de tjänster som hyresvärden tillhandahåller, eftersom tråkigt många saker i lägenheten var sönder eller började gå sönder redan när vi hade bott här i några månader. När hatthyllan gick sönder och ramlade ner och vi fick en ännu fulare hatthylla som ersättning, så kände jag bara att jag hellre hade köpt en ny hatthylla för 200 kronor än att betala uppåt 2000 kronor mer i boendekostnad/månad än vad jag hade gjort om jag hade bott i bostadsrätt. Dessutom så hade jag sett till att skaffa en hatthylla som dolde märkena efter ommålningen, alternativt målat om. Nu kunde jag omöjligen veta att man skulle sätta upp en för liten hatthylla, vilket gör att den väldigt gamla och omålade tapeten bakom, syns flera centimeter utanför hatthyllans fästen. Hade jag gjort det själv, så hade jag antingen mätt upp och köpt en passande hatthylla eller målat om väggen innan jag satte upp den nya hatthyllan med mindre mått. Det är sådant jag retar mig på, bortsett fån fula golv och omodernt kök. Hade jag gjort det själv, så hade det helt enkelt blivit billigare, snyggare och trevligare. Visserligen hade jag ju kunnat skruva ned hatthyllan efter att vaktmästaren hade satt upp den, och sedan målat om väggen så att den passade, och skruvat upp den igen - men ja, då är det ju ingen vits med att bo i hyresrätt, tänker jag.

Man kanske inte blir lyckligare över att ha mer frihet över sitt boende, men är man van vid att åtgärda småproblem själv, så blir man lite smått tokig över att det finns en centimeterstor omålad rand runt hela hatthyllan, eller att luckan till ventilationen inte passar in i väggen, utan att det gapar ett 10 centimeter stort hål rakt in i väggen, som katterna försvinner in igenom var och varannan dag (vilket inte kräver någon åtgärd, enligt hyresvärden, eftersom ventilationsluckan finns i "klädkammaren." Problemet är bara det att "klädkammaren" är ingen klädkammare för oss. Det är ommöblerat till kontorsrum!) Hade jag ägt mitt boende så hade jag helt enkelt sett till att det inte såg ut så från början. Hade jag behövt lägga pengar på en hatthylla eller ventilationslucka, så hade jag också sett till att de passade. Nu måste jag vid varje liten irritation överväga huruvida det är värt att åtgärda det (med tanke på den högre boendekostnaden det innebär att bo i en hyresrätt) eller om jag ska strunta i det. Sådant kan göra folk mer olyckliga än lyckliga och det beror ju på att en sorts boende passar en del bättre, medan jag som gillar att pilla och fixa, anser att det passar mig sämre.

Det stora problemet i det här fallet är min man syn på vårt boende (där vi ska leva tills vi dör). Han är ingen fixare och vi har bott i bostadsrätt tidigare tillsammans (som jag fixade med när något gick sönder.) Boendeformen i sig spelar för honom ingen större roll, eftersom det var jag som fixade alla fel när vi bodde i bostadsrätt. Han vill helt enkelt inte flytta fler gånger i sitt liv. Det är hans största argument till att bo kvar. (Hade vi flyttat till en bostadsrätt hade han förmodligen även då sagt att han inte ville flytta därifrån, men nu är ju så inte fallet och det är jag som vantrivs i den här typen av boende.)

• Anonym (xx)

Trodde det var en trolltråd när jag såg rubriken

Hyresrätter är ju toppen och något som kommer komma tillbaka det vara bara så att det såldes ut allt för många hyresrätter i storstäderna så nu har folk inte råd att bo. I Stockholm är hyresrätter otroligt attraktiva och det funns en svart marknad.

• milli79

Jag förstår dig! Vi har bott i hyresrätt ett tag nu fast vi letar hus. Det är tyvärr dåligt med bostäder i staden vi bor. Men jag känner mig instängd och är också uppvuxen i hus på landet. Vill kunna öppna dörren och låta barnen gå in och ut som de vill. Tycker verkligen du o mannen ska prata mer om problemet. Du kanske kan kolla upp tex radhus el hus och när du hittat något du gillar kan han i alla fall ge det en chans och hänga med på visning. Kanske han ändrar sig.

Tycker absolut du ska läsa böcker om Attraktionslagen! Tankarna är viktigare än vi ofta tror. Skriv ner vad du vill ha osv. Men som sagt googla Attraktionslagen finns massa att läsa/youtube osv.

Lycka till

Svar på tråden mår så dåligt av att bo i hyreslägenhet