• druvan52

Vagntips - skog, t-bana, långa föräldrar!

Vi är helt nya på detta med barn och barnvagn men går allt bra kommer vårt första barn i juni. Vi vill ha barnvagnstips, här är våra önskemål:

1. Bra för skogspromenader

2. Lättkörd på stranden

3. Lättkörd för långa människor (1,96m och 1,75m)

4. Smidig att packa in i bilen.

5. Gärna funka att resa med (flyg).

6. Skön att ligga i, gärna ganska rymlig.

Era bästa tips?!?!?!

• Svar på tråden Vagntips - skog, t-bana, långa föräldrar!
  • Det kommer bli bra

Jag tänker att ni har några krav som kanske inte går ihop, särskilt detta med smidighet och skogspromenader...

Jag skulle nog avråda från att flyga med ordinarie barnvagn, utan antingen ha resebarnvagn med till barnet, alternativt bära barnet i bärsjal/bärsele eller köpa vagn på plats beroende på vart ni ska och om ni tex hälsa på släktingar (på många ställen är barnvagnar billigare än här, och åker man till släkt kan man ha en billig reservvagn stående där som man köpt begagnat på plats). Jag har rest mkt med mina barn då mina föräldrar bor i ett annat land och haft barnen nästan uteslutande i bärsele när det varit spädbarn. Sedan sulky.

Det finns naturligtvis förpackningar för barnvagn för flyg (där bara stokke pram pack eller airshell är godkända som emballage för barnvagn av flygbolag om ni vill ha tillbaka på försäkring om barnvagnen går sönder pga bagagehantering). 

Vi är också långa och har haft Brio (numera Britax) Smile. Min likadels långa syster hade bugaboo buffalo som också är utmärkt för långa föräldrar. Båda vagnarna har lufthjul vilka gör att det inte blir så stötigt vid terrängkörning och i snö. Tycker att buffalon är dock mycket bättre i terräng av dessa två (vi har landställe med skogsstigar som vi kört på), men även Smilen funkar. Båda går att köra i snö (sand vet jag inte). Men båda är nog ganska stora ihopfällda.

Bästa tipset är att ni åker till en barnvagndsaffär med stort sortiment och proövar vad ni gillar, provar fälla ihop, körkänsla, fjädring, etc. 

• HippHipp

Vi struntade i en vanlig vagn och hade en löpvagn istället. Som vi stoppade en mjuklift i när bebben var som minst.

Löpvagn är himla bra i olika terräng och passade oss som också är långa 190/178.

• druvan52

Tack för era svar, jag förstår att det kanske är orimliga önskemål vi har! Britax smile 2 har vi funderat på men också Emmaljunga och Kronan. Vi får nog provköra lite olika Tack!

• yoshimi

Kolla Brio Go/go Next/Go big också. :)

Hade Kronan Duo S till yngsta och var väldigt nöjd, klarar varierad terräng och bra att köra för både mig och sambon (174/190 långa)
    Säljs till riktigt bra pris på Kronans hemsida nu, 5990:- för ligg och sittdel.

Denna gången kör vi Brio Go Next, egentligen ganska lika Kronan men bättre gung och bättre varukorg samt smidigare i bilen.

• Ascendere

Kronan är ingen höjdare om man är lång, är själv 190 och det är inte skönt att köra den. Teutonia tror jag har bättre modeller för oss långskånkar.

• amandawic
    druvan52 skrev 2017-02-11 10:46:17 följande:

Vi är helt nya på detta med barn och barnvagn men går allt bra kommer vårt första barn i juni. Vi vill ha barnvagnstips, här är våra önskemål:

1. Bra för skogspromenader

2. Lättkörd på stranden

3. Lättkörd för långa människor (1,96m och 1,75m)

4. Smidig att packa in i bilen.

5. Gärna funka att resa med (flyg).

6. Skön att ligga i, gärna ganska rymlig.

Era bästa tips?!?!?!

Vi har köpt en Bugaboo Cameleon. Jag är 1,83cm och sambon 1,93cm.
    Vi valde mellan den och Buffalon men då Cameleon blir mindre när man fäller ihop den vann den på det. Lite mindre framhjul på Cameleon men går att köpa större terrängdäck till :)
  • druvan52

Tack för era svar. Så himla svårt. Har provkört lite vagnar men såklart bara i butik. Har en skog nära oss med löpspår som jag vill gå i ofta, om man bara tänker på skogspromenader kan ni tipsa om någon då? Kommer nog åka t-bana max en gång per vecka så det känns mindre viktigt.

• Det kommer bli bra
    druvan52 skrev 2017-02-13 13:31:36 följande:

Tack för era svar. Så himla svårt. Har provkört lite vagnar men såklart bara i butik. Har en skog nära oss med löpspår som jag vill gå i ofta, om man bara tänker på skogspromenader kan ni tipsa om någon då? Kommer nog åka t-bana max en gång per vecka så det känns mindre viktigt.

Jag skulle tipsa om att ni särskilt tittar på sittdelen och dess strolek. Bebisen är ju i liggdelen bara de första 6 mån (ibland kortare tid), medan sittdelen används längre än så. Och eftersom ni är långa blir ert barn troligtvis också långt. Har ni en sittdel där barnet får plats länge så får ju vagnen också en längre levnadstid. Tex så tyckte jag att sittdelen på vår Brio Smile blev för liten när mitt barn hade strl 92 i kläder (min var då 20 mån), då började huvudet ta i suffletten, men det fanns visserligen gott om plats för benen hela tiden. Syrrans Buffalo tycktes räcka längre (våra barn är nästan lika gamla, och hennes son längre än min dotter). 

Innan vi köpte vagn läste jag mycket på dessa två bloggar om barnvagnar:
    ombarnvagnar.com/

www.barnvagnsblogg.com/

Och särskilt detta inlägg om barnvagn och långa föräldrar kan ju vara något för er också, dock skriven för ett par år sedan: www.barnvagnsblogg.com/barnvagnar-langa-foraldrar/

Jag tycker båda bloggarna har väldigt bra och proffsig info om olika barnvagnar. Kanske kan du få tips därifrån? 

Ett annat tips är att du går på din skogsväg och spanar på de föräldrar som kör barnvagn där, vilka har de och vilka ser ut att åka bra och vilka ser stötiga ut. Kanske kan du t.o.m fråga någon av dem som kör en vagn du är intresserad av om de är nöjda med den? :)
  • druvan52
    Det kommer bli bra skrev 2017-02-14 10:40:54 följande:

Jag skulle tipsa om att ni särskilt tittar på sittdelen och dess strolek. Bebisen är ju i liggdelen bara de första 6 mån (ibland kortare tid), medan sittdelen används längre än så. Och eftersom ni är långa blir ert barn troligtvis också långt. Har ni en sittdel där barnet får plats länge så får ju vagnen också en längre levnadstid. Tex så tyckte jag att sittdelen på vår Brio Smile blev för liten när mitt barn hade strl 92 i kläder (min var då 20 mån), då började huvudet ta i suffletten, men det fanns visserligen gott om plats för benen hela tiden. Syrrans Buffalo tycktes räcka längre (våra barn är nästan lika gamla, och hennes son längre än min dotter). 

Innan vi köpte vagn läste jag mycket på dessa två bloggar om barnvagnar:

ombarnvagnar.com/

www.barnvagnsblogg.com/

Och särskilt detta inlägg om barnvagn och långa föräldrar kan ju vara något för er också, dock skriven för ett par år sedan: www.barnvagnsblogg.com/barnvagnar-langa-foraldrar/

Jag tycker båda bloggarna har väldigt bra och proffsig info om olika barnvagnar. Kanske kan du få tips därifrån? 

Ett annat tips är att du går på din skogsväg och spanar på de föräldrar som kör barnvagn där, vilka har de och vilka ser ut att åka bra och vilka ser stötiga ut. Kanske kan du t.o.m fråga någon av dem som kör en vagn du är intresserad av om de är nöjda med den? :)

Åh men tack, vilket bra och utförligt svar, tack så hemskt mycket! Många kloka synpunkter och konkreta tips! Bra ide att fråga folk på skogsvägen, haha, har jag inte tänkt på, men sist jag gick där mötte jag ingen Ska kolla in bloggarna också!!
Svar på tråden Vagntips - skog, t-bana, långa föräldrar!