• Cassndra

    2,5 åring tjej med sned / plattskalle

    Hej

    Vår dotter på 2,5 år har platt / snett bakhuvud. Jag vet att i hennes åldern finns det egentligen ingenting att göra utan jag söker mer "tröst" hos andra föräldrar i liknande situation, där behandling inte hade full effekt. Jag har sån ångest över detta och kan inte släppa det. Min sambo tänker inte alls på det, men eftersom hon inte är född sådan så har jag en enorm skuld. Vi bodde utomlands när vår dotter föddes och kontaktade en fysioterapeut som hjälpte oss men nu i efterhand så inser jag att dem borde hjälpt oss mycket mer och vi har även funnit ut att hon har torticollis (sned hals) som med stor sannorlighet påpeverkat hennes huvudform mycket. Hon har som tur är mycket hår och det är ingen som egentligen påpekat det (pågrund av att håret täcker mycket) men de fysioterapeuterna vi besökt i Sverige ser det ju tydligt. Nu i februari skall vi till Anna Öhman i Göteborg som skall kolla på henne. Vi vet ju inte om vår dotter kommer tänka på detta själv eller hur huvudet ser ut när hon är tonåring / vuxen men risken finns ju att detta kommer upp och det grämmer mig.

    Finns det någon / några där ute som har samma skuld / ångest över sina barns skallasymmetri så skriv gärna! All stöttning är välkommet.

  • Svar på tråden 2,5 åring tjej med sned / plattskalle
  • viseversa

    Min kompis dotter är nu 6år och har väldigt sne och platt huvud. Och ja det ser konstigt ut och syns trots mycket hår. Speciellt om man står och ser henne uppifrån. Men vad hjälper det att tjata om och älta det. Finns ju inget att göra så många år efter i alla fall. Det har varit en av mina största skräck att mina barn ska bli "platta" så jag har alltid från början vänt deras huvuden. Och alla 5 har runda huvuden. Men det krävdes engagemang. Och nej ingen av dom har haft samma problem med nacken som din lilla tjej. Så jag förstår verkligen att det var svårt att undvika när hon var bebis.

  • blomman 2

    Jag kan inte så mycket om ert dilemma,men det jag har sett små barn med platt huvud och dessa barn har legat mycket på rygg och jag tror absolut att huvudfienden kunde ha undvikits om barnet hade fått ligga mer på mage. Ett barn som jag tänker speciellt på hade en äldre syster med samma "problem" men det blev bättre med tiden. Tänkvärt kanske...Har ett barn legat mycket på rygg..? Tänker även att barnet växer,huvudet likaså,att det kanske ändrar form med åren..?

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2017-02-12 10:00:29 följande:

    Jag kan inte så mycket om ert dilemma,men det jag har sett små barn med platt huvud och dessa barn har legat mycket på rygg och jag tror absolut att huvudfienden kunde ha undvikits om barnet hade fått ligga mer på mage. Ett barn som jag tänker speciellt på hade en äldre syster med samma "problem" men det blev bättre med tiden. Tänkvärt kanske...Har ett barn legat mycket på rygg..? Tänker även att barnet växer,huvudet likaså,att det kanske ändrar form med åren..?


    Oj,ser hur tokigt skrivet det blev...men hag tror att du förstår hur jag tänker..
  • Cassndra

    Det skall tilläggas att vi har en äldre son som har ett runt och fint huvud. Han sov förvisso på mitt bröst sina sex första veckor och han hade inte torticollis så där ligger nog grunderna. Vi hade en special kudde samt testade många andra knep men ingenting hjälpte.

  • Höståsa

    Hej,

    Jag känner precis igen mig i den skuld som du beskriver. Vårt barn är 2,5 år och har platt huvud på båda sidor bakom öronen och lite bak, det har blivit knölar/ ett bredare diadem på huvudet. Jag känner en enorm skuld och har under hans första år använt pandakudde, Mimos, vänt huvudet etc. Han vägrade åka i någon sele eller sjal som liten. Varje gång som jag ser små barn så påminns jag om hans huvudform.

    Nu kan jag inte göra någonting men tänker som dig att han kommer, framförallt som vuxen man och med anlag för håravfall, bli varse detta med tiden. Jag har svårt att hantera min oro för detta.

  • Popetot

    Kan känna igen mig delvis. Här är loppet inte helt kört än då min son bara är 1 år. Men han föddes med fin skallform så det är vårt fel att vi inte roterade honom tillräckligt i början. Han är både sned och lite platt. Han var prematur så vi hade ju all möjlighet då de ligger där man lägger dom när dom är så små.

    Sjukgymnasten vi träffar är väldigt skön. Vi pratade med henne om hur mycket till huvudet har chans att korrigeras. Då sa hon "ett litet tag till men om han får för sig att raka av håret som 20 åring kan ni ju säga åt honom att låta bli."

    Om ingen påpekar det så är det ju inte så synligt för vanliga människor och hon kommer alldeles säkert hitta vilken frisyr etc som är det bästa när hon blir tonåring - om det ens är ett bekymmer. Kram på dig och försök släppa skulden!

  • sysop

    En skallform som är sned på något sätt kan vara ett tecken på kraniosynostos och ska behandlas så snart som möjligt.

    Det finns idag 2018 två ställen som har Socialstyrelsens godkännande för att behandla kraniosynostos.

    Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg
    Akademiska sjukhuset i Uppsala

    www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/ditt-besok/undersokning/kraniosynostos-och-kraniofaciala-syndrom/

    www.akademiska.se/contentassets/f9b31d5a2f214d92afeac5fc827eb39f/kraniebroschyr_webb.pdf

Svar på tråden 2,5 åring tjej med sned / plattskalle