• goffan

Resa i vecka 29 - 30?

Hej!
    Jag skall kanske på semester till Thailand när jag är i vecka 29 -30. Är det någon som har erfarenhet av hur det är med att flyga när man är så långt in i graviditeten?
    Jag är gravid för första gången och vet inte alls hur jag kommer att må då. Vill gärna resa men vet inte om jag bara kommer att må dåligt och inte uppskatta det. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Resa i vecka 29 - 30?
  • isabell22

Har du kolat så du får resa då? flygbolagen tillåter ju ej resor efter en viss v.

• goffan

Flygbolaget tillåter att man reser tills 4 veckor innan beräknad förlossning, så enligt dem är det inga problem.
    Men hur mår man egentligen, är det någon som vet?

• Parvelns mamma

Det du måste göra också är säkert att täkna en extra försäkring för om det händer något så gäller inte din vanliga, den gäller bara fram till v. 27 tror jag det var.

När det gäller hur man mår så är det så himla olika, runt dem veckorna mådde jag helt ok men visst har man haft lite krämpor. Ont i ryggen, vatten i kroppen och inte lika rörlig som vanligt. Det som säkert kommer att vara jobbigast är själva flygningen, tänk på att inte sitta still för länge, använd stödstrumpor.

K

• HelenS

Jag skulle för ett par veckor sedan säga, självklart skall ni åka. Men för två veckor sedan föddes vår lilla dotter i v 30+5 och då skulle jag inte vilja vara i Thailand. Ingenting tydde på att förlossningen skulle starta så tidigt och självklart händer detta inte så ofta, men jag har många gånger tänkt "vad skönt att vi var hemma".

Lycka till!

• valpelina

Hejsan! Jag har oxå en Thailands resa inbokad, kommer då att vara i v26. Om allt går bra med graviditeten så kommer jag att avboka den. Kommer inte att åka till Thailand gravid. Har varit där 3 gånger och fyfasen om man skulle bli magsjuk eller om nå't skulle hända.
    Kramisar Valpelina

• tisa

Köp Amelia gravid, där står det mästa om vad man ska tänka på tex att man kan teckna en extraförsäkring som gäller från v. 28 till v. 36 tror jag.
    Den gäller för allt utom om man får problem under flygningen så planet måste landa i något annat land det får man bekosta själv o det kostar nog ett par tusen lappar.
    Hade själv tänkt resa till Grekland i v. 29 men avstår, har inte råd om det skulle hända.

• kajsa anka

jag var i spanien när jag var i vecka 27 och det var inte speciellt kul. min man ville åka och gå runt men jag orkade inte, mina fötter svullnade och jag svettades jätte mycket så jag ångrar att jag reste och jag kommer aldrig att göra det igen. Hoppas att det blir roligare för dig!

• Rubia

Så som jag känner mig i den tropiska hettan här i Sverige just nu (är i v. 28+6) så skulle jag inte åka till Thailand. Men en del mår ju hur bra som helst så det är svårt att ge några generella råd.

• goffan

Nu har vi läst på en del. Försäkringen gäller inte efter vecka 27, man måste ha intyg från läkare för att flyga. Det verkar som att avbeställningsskyddet inte alltid gäller vid graviditet.
    Tack alla för era svar, nu efter att ha tänkt över allt noggrannt har vi bestämt oss för att inte åka. Känns lite trist, men skulle inte längre vilja åka när man vet vad som skulle kunna hända.

• Arcanjo

Jag ringde till flygbolaget och dom sa till mig att efter v 27 fick inte jag åka... Om du ska åka efter måste du ha ett läkar intyg. För när du står på inchekning så kan dom neka dig...

Det e vad jag fick för svar...

• goffan

Olika flygbolag har olika regler, en del stoppar en redan 2 månader innan beräknad födsel. Om magen syns kan man bli stoppad i incheckningen även om man ännu inte nått "gränsen", då måste man ha med ett läkarintyg där det står när barnet är beräknat.

Svar på tråden Resa i vecka 29 - 30?