• NewBetty

    2 åring går tillbaka i språkutveckling

    Vår son som är 2 år och 3 månader har sedan en vecka tillbaka ändrat sitt språk. Från att han kunde säga t ex foten, bussen, bilen mm säger han nu: Foti, bussi, bili.
    Han har kunnat prata 2-5 ord meningar sedan han var ca 1,5 år, och vi har alla i hans omgivning förstått honom. Nu senaste tiden har vi haft svårigheter att förstå vissa saker han säger, och han blir frustrerad när vi inte förstår. Det har varit som bebispråk och t ex guggagegge. 
    Under helgen har det blivit bättre och då vi pratat mycket med honom, och idag verkade han mer harmonisk.

    Enl förskolan som också lade märke till detta förra veckan, var det en språkutveckling "framåt". 
    " Han hör att vi böjer på ord och då gör han det med", sa en utav pedagogerna.

    Vad som oroar mig är att alla på hans avdelning som han lekte med har successivt gått över till äldre avdelningar, och massa nya och mindre barn kommit till hans avdelning, även barn som inte pratar svenska och jag har hört en av pedagogerna prata arabiska med barnen.

    På bvc vid 2 års kontrollen var vår sköterska väldigt överraskad då han snarare var närmare 3 än 2  i språk, social och motorisk utveckling.
    Han kan räkna till 10 , färger, sånger på både svenska, engelska,  även några färger på spanska. 
    Jag är rädd att han inte kommer att fortsätta utvecklas på samma sätt som han gjort hittills.

    Även beteendet har förändrats, matvägrat till och från, kastat saker som han gjorde för ca 7-9 månader sen. Spottar ut mat som en lite bebis, kryper ofta ( vilket han inte gjort sen han började gå) vill ha napp ofta under dagen, från att han förut endast hade det när han skulle sova eller var ledsen.

    Nån som kan ge mig nåt råd? Har bokat möte med förskole personalen imorgon.

  • Svar på tråden 2 åring går tillbaka i språkutveckling
  • NewBetty

    Nej, men har läst att det beteendet kan uppstå. Tror mer att hans roll på förskolan var just att han var minst, nu är han äldst och det är 4 inskolningar som startade precis innan jag märkte hans förändring.

  • Det kommer bli bra

    Jag tror att det kan handla om inskolningarna. Så där har mitt barn som är i samma ålder som din reagerat vid de två senaste inskolningarna av nya små. Hen har velat ha napp och köpa napp i affären (har aldrig använt napp), kryper istället för går, pratar bebis-språk, börjat äta med fingrarna och slabba på ett sätt som hen inte gjort på länge och överhuvudtaget regredierat. Det går över, och snart kommer ditt barn liksom mitt få flytta upp och då bli bland de yngsta igen. Jag tänker att det också gör mitt barn gott att vara den äldre ibland och behöva ta hänsyn till yngre, att andra kan behöva mer hjälp och uppmärksamhet. Min har också kunnat uttrycka själv att hen ju är ett stort barn och inte behöver någon som hjälper henne på det sättet som de små. Så hen kan ju se och förstå detta, men har svårt att hantera det känslomässigt. Och det tar sig då i uttryck i att hen regredierar. 

    Men visst tär det på tålamodet när detta sker. Mitt barn är ganska känsligt så det har alltid blivit lite svajigt när det varit förändring på fsk med inskolning av nya... På fsk är de också mycket medvetna om att mitt barn reagerar starkt på förändring och försöker uppmärksamma mitt barn positivt och lite extra trots nya yngre småbarn. Hemma låter jag hen "vara bebis", jag går ibland "all-in" i att leka att hen är bebis, men då brukar mitt barn efter ett tag protestera och säga att hen är ett stort barn. 

    Angående att en i personalen pratar arabiska med vissa barn och det finns tvåspråkiga barn, det tror jag snarare är en vinst för ditt barn. Vi umgås mycket med en tvåspråkig familj och det är ganska fantastiskt när mitt barn snappat upp vardagsord på det språket. Det är ju lika fantastiskt som att kunna färger på engelska eller spanska...

Svar på tråden 2 åring går tillbaka i språkutveckling