• Crazy catlady

    Ta semester under föräldraledigheten för att spara dagar.. bra eller dåligt ?

    Jag går hem på graviditetspenning i maj och har bf i slutet av juni..

    Jag jobbar inom vården och har semester att ut.. jag får bara spara 5 semesterdagar varje år..

    Nu funderar jag på om jag ska lägga in semester 3 veckor i sommar för att spara på mina föräldradagar..

    Är det bra tänkt eller kan jag förlora något på det ?

  • Svar på tråden Ta semester under föräldraledigheten för att spara dagar.. bra eller dåligt ?
  • Lisasmor
    Crazy catlady skrev 2017-02-12 18:17:14 följande:

    Jag går hem på graviditetspenning i maj och har bf i slutet av juni..

    Jag jobbar inom vården och har semester att ut.. jag får bara spara 5 semesterdagar varje år..

    Nu funderar jag på om jag ska lägga in semester 3 veckor i sommar för att spara på mina föräldradagar..

    Är det bra tänkt eller kan jag förlora något på det ?


    Bra tänkt tror jag, för ledighet kan du bli nekad i framtiden men du kan inte bli nekad att ta föräldradagar. Så även om de är värda mindre i pengar så är de värda mycket i frihet, så att säga.
  • nnnnnnnn

    Om man vill vara hemma länge så bör man spara så många dagar man kan under första året dvs ta ut så lite FP-dagar som möjligt.
    Därför brukar man ta ut semester, komp.ledigt mm för att få in lite pengar.

    Efter första året måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka tex blanda jobb och FP eller studera (minst 50% studier med CSN skyddar SGI).

    Så klarar du dej utan inkomster första året, så kan du spara din semester. Om du behöver få in pengar första året, så är det smart att ta ut semester för att få in lite pengar.

  • Saral92

    Det ända du ska tänka på är om du får 10% av AFA, för de får du bara för en period så har du ett avbrott mitt i får du inte för andra halvan.

  • Crazy catlady
    Saral92 skrev 2017-02-12 19:49:55 följande:

    Det ända du ska tänka på är om du får 10% av AFA, för de får du bara för en period så har du ett avbrott mitt i får du inte för andra halvan.


    Det går inte o få dem efter semestern då?

    Tex om jag har graviditetspenning till o med början av semester .. ta semester i 3 veckor och sedan börja med föräldradagar.. kan man få de 10% då? Alltså om man inte får de 10% under graviditetspenningen...
  • Saral92
    Crazy catlady skrev 2017-02-12 19:59:40 följande:
    Det går inte o få dem efter semestern då?

    Tex om jag har graviditetspenning till o med början av semester .. ta semester i 3 veckor och sedan börja med föräldradagar.. kan man få de 10% då? Alltså om man inte får de 10% under graviditetspenningen...
    Ja de går, de är du som ansöker om dagarna, så om du ansöker om de efter semester så går de bra!
Svar på tråden Ta semester under föräldraledigheten för att spara dagar.. bra eller dåligt ?