• Anonym (UNDRAR)

Hjälp med lön! "Ekonom"

Hej.

Jag undrar om någon vet vad man bör ha för lön, om man är outbildad på pappret, har dock studerat en 'redovisning 1' kurs, och arbetar dagligen med löpande bokföring, i ett ekonomi program, med såväl leverantörsfakturor, kundfakturering, bockar av utbetalningar samt inbetalningar i programmet. Jag arbetar som en ekonom/bokförare, men är inte fullt utbildad (än).

--> Vad tjänar man då?

Jag har även mycket ansvar för personal och har hand om lönerna. Det som jag inte gör är utbetalningar samt avstämningar, vill dock lära mig och kollar på kurser framöver. Undrar även om nån har bra tips på vad man bör läsa för kurser för att få ännu mera kunskap??

• Svar på tråden Hjälp med lön! "Ekonom"
  • Anonym (MA)

Jag skulle nog säga att kursen spelar ingen roll för lönens skull. De räknar färdigutbildad eller inte utbildad..

Hur lång arbetslivserfarenhet från området har du?

Bor du i en större eller mindre stad? Arbetar du inom offentlig eller privat sektor?

Jag skulle nog jämföra dina uppgifter med en ekonomiassistent och dem kan nog tjäna 25-30" beroende på ort/utbildning/företag m.m

• Carambolan

Hur länge har du arbetat? Våra gymnasieekonomer har en lön på 22-25k och de som har en högskoleutbildning på 3-5 år har mellan 26-30k de första fem åren. (Efter fem år spretar det mer i ansvar och olika auktoriseringar så då är det svårare att säga generellt.) Jobbar på stor revisions- och redovisningsbyrå i Stockholm.

• Anonym (UNDRAR)
    Tofflans skrev 2017-02-13 09:30:37 följande:

Det kan inte vara särskilt hög lön du har.

Är det stort företag eller lutet?

Företaget är rätt litet, börjar bli ett mellanföretag! Det är två bolag som gör olika saker men jag bokför ju båda två liksom. Det ena är mer 'krävande' än de andra.
    Anonym (MA) skrev 2017-02-13 09:31:01 följande:

Jag skulle nog säga att kursen spelar ingen roll för lönens skull. De räknar färdigutbildad eller inte utbildad..

Hur lång arbetslivserfarenhet från området har du?

Bor du i en större eller mindre stad? Arbetar du inom offentlig eller privat sektor?

Jag skulle nog jämföra dina uppgifter med en ekonomiassistent och dem kan nog tjäna 25-30" beroende på ort/utbildning/företag m.m

Jag är helt ny inom ekonomi. Jag bor och jobbar i Stockholm, ett privat företag! Ja en ekonomiassistent låter ganska exakt som mitt arbete faktiskt! Jag har ju fått lära mig sen jag började här (varit här 1 år), och enligt vår konsult-bokföringstjej så kan jag mer än en annan som hon arbetar med, som tydligen har jätte fina betyg osv från skolan men är helt värdelös på arbetet. Bokföringstjejen vill byta jobb och säger att hon gärna vill ta med mig, så det ser jag som ett väldigt gott betyg med tanke på knappt 1 års erfarenhet Jag har 21.500kr/mån nu...
  • Anonym (UNDRAR)
    Carambolan skrev 2017-02-13 09:36:04 följande:

Hur länge har du arbetat? Våra gymnasieekonomer har en lön på 22-25k och de som har en högskoleutbildning på 3-5 år har mellan 26-30k de första fem åren. (Efter fem år spretar det mer i ansvar och olika auktoriseringar så då är det svårare att säga generellt.) Jobbar på stor revisions- och redovisningsbyrå i Stockholm.

Har svarat lite ovan, kika där! men ok.. då kanske inte min lön är helt värdelös om dom har 22-25k?! Känms bara som att man tillför och gör så mycket, för ingenting... med tanke på all personalansvar jag har också. Vill jätte gärna lära mig mer inom ekonomi, men då vill jag läsa enstaka kurser så jag kan arbeta samtidigt, för jag lär mig allra mest genom att arbeta!
  • Anonym (MA)

21,5" är nog inte så fel iom att du inte har någon utbildning. Om du vill arbeta med ekonomi i framtiden skulle jag ändå rekommendera dig att satsa på en utbildning. Det ger dig helt andra förutsättningar i framtiden plus en annan lön!

Jag arbetar med personalansvar och jag är inte så säker på att det är det du gör? Du gör löner berättade du, vad gör du mer?

För det jag gör är rekrytering, rehabansvar, utbildning, kompetensutveckling, budget, avvikelserapportering, schema mm.

• Anonym (Chefen)
    Anonym (UNDRAR) skrev 2017-02-13 09:44:49 följande:
    Har svarat lite ovan, kika där! men ok.. då kanske inte min lön är helt värdelös om dom har 22-25k?! Känms bara som att man tillför och gör så mycket, för ingenting... med tanke på all personalansvar jag har också. Vill jätte gärna lära mig mer inom ekonomi, men då vill jag läsa enstaka kurser så jag kan arbeta samtidigt, för jag lär mig allra mest genom att arbeta!
    Ops se upp med att använda ordet personalansvar :). Att betala ut löner är inte personalansvar. Eller menar du att du har personer som rapporterat till dig och som du t  ex har medarbetarsamtal med  och sätter lön på? Det är personalansvar :).

Du verkar ambitiös och att läsa parallellt med att jobba är en kanongrej. Det kommer säkert gå jättebra för dig.
  • Anonym (UNDRAR)
    Anonym (MA) skrev 2017-02-13 09:51:01 följande:

21,5" är nog inte så fel iom att du inte har någon utbildning. Om du vill arbeta med ekonomi i framtiden skulle jag ändå rekommendera dig att satsa på en utbildning. Det ger dig helt andra förutsättningar i framtiden plus en annan lön!

Jag arbetar med personalansvar och jag är inte så säker på att det är det du gör? Du gör löner berättade du, vad gör du mer?

För det jag gör är rekrytering, rehabansvar, utbildning, kompetensutveckling, budget, avvikelserapportering, schema mm.

Ja jag är riktigt sugen på en utbildning! Dock väldigt osäker på att jag skulle palla en 3 årig utbildning på student-pengar... vill hellre gå enstaka kurser som ingår i ekonom-programmen. Jag ser till att all personal registrerar sina arbetstider & fyller i dessa i löneprogrammet, fixar med allt från telefon, bil, försäkringsar osv som en nyanställd behöver, ordnar med sjukpapper för de anställda som blir sjukskrivna, är lite utav en högra hand till chefen som ofta ber mig "maila alla och be dom skriva ner de här o de här o sammanställ det till mig".. väldigt ospecificerat jobb, men företaget arbetar lite på det sättet, tar in "bra folk man känner genom kontakter", och läser liksom inte på ett papper efter betyg eller så.
  • Anonym (UNDRAR)
    Anonym (Chefen) skrev 2017-02-13 09:54:29 följande:

Ops se upp med att använda ordet personalansvar :). Att betala ut löner är inte personalansvar. Eller menar du att du har personer som rapporterat till dig och som du t  ex har medarbetarsamtal med  och sätter lön på? Det är personalansvar :).

Du verkar ambitiös och att läsa parallellt med att jobba är en kanongrej. Det kommer säkert gå jättebra för dig.

Hoppsan! Ja det kanske är lite modigt att säga personalansvar, men det är så himla svårt att sätta fingret på exakt vad jag gör :-P jag sätter inga löner på folk, det gör endast vår chef/ägaren av företagen, änsålänge. Han vill "komma bort" från kontoret och börja arbeta med att göra företagen större så vem vet, snart sitter man kanske där med den uppgiften i knät också haha! Ja jag hoppas hitta lite kurser snart, har studerat och arbetat samtidigt förut, det är rätt tufft med 200%-dagar men det går bra om det är relativt korta kurser och att man försöker andas lite imellan
  • Anonym (MA)

Det går ju att läsa en ekonomutbildning på distans samtidigt som du jobbar men det tar tid. Och det går att plocka ihop en examen med lösa kurser om du vill..

Jag har tidigare arbetat med enbart rekrytering på en rekryteringsfirma och skulle ändå säga att bara ha läst enstaka kurser kommer aldrig kunna mäta sig med en utbildning. De kanske inte kollar den biten där du är idag men väldigt många andra företag gör det. Och det finns många med utbildning inom ekonomi! Och du vill säkert byta företag någon gång i framtiden

• Anonym (Rimligt)

21 500 kr låter rimligt. Det är samma nivå som vi betalar den anställda som vi har som gått yrkesutbildning till redovisningsekonom. Vi är hennes första arbetsgivare efter utbildningen.

Svar på tråden Hjälp med lön! "Ekonom"