• Anonym (UNDRAR)

Hjälp med lön! "Ekonom"

Hej.

Jag undrar om någon vet vad man bör ha för lön, om man är outbildad på pappret, har dock studerat en 'redovisning 1' kurs, och arbetar dagligen med löpande bokföring, i ett ekonomi program, med såväl leverantörsfakturor, kundfakturering, bockar av utbetalningar samt inbetalningar i programmet. Jag arbetar som en ekonom/bokförare, men är inte fullt utbildad (än).

--> Vad tjänar man då?

Jag har även mycket ansvar för personal och har hand om lönerna. Det som jag inte gör är utbetalningar samt avstämningar, vill dock lära mig och kollar på kurser framöver. Undrar även om nån har bra tips på vad man bör läsa för kurser för att få ännu mera kunskap??

• Svar på tråden Hjälp med lön! "Ekonom"
  • Anonym (MA)

Jag skulle nog säga att kursen spelar ingen roll för lönens skull. De räknar färdigutbildad eller inte utbildad..

Hur lång arbetslivserfarenhet från området har du?

Bor du i en större eller mindre stad? Arbetar du inom offentlig eller privat sektor?

Jag skulle nog jämföra dina uppgifter med en ekonomiassistent och dem kan nog tjäna 25-30" beroende på ort/utbildning/företag m.m

• Carambolan

Hur länge har du arbetat? Våra gymnasieekonomer har en lön på 22-25k och de som har en högskoleutbildning på 3-5 år har mellan 26-30k de första fem åren. (Efter fem år spretar det mer i ansvar och olika auktoriseringar så då är det svårare att säga generellt.) Jobbar på stor revisions- och redovisningsbyrå i Stockholm.

• Anonym (UNDRAR)
    Tofflans skrev 2017-02-13 09:30:37 följande:

Det kan inte vara särskilt hög lön du har.

Är det stort företag eller lutet?

Företaget är rätt litet, börjar bli ett mellanföretag! Det är två bolag som gör olika saker men jag bokför ju båda två liksom. Det ena är mer 'krävande' än de andra.
    Anonym (MA) skrev 2017-02-13 09:31:01 följande:

Jag skulle nog säga att kursen spelar ingen roll för lönens skull. De räknar färdigutbildad eller inte utbildad..