Personlig assistent - får ej betalat för mer än Jour trots arbete
Jag har börjat tröttna på detta nu.
I flera år har jag arbetat som personlig assistent. På alla ställen är det mer eller mindre likadant.
Jag har 8h jour varje natt, med piss betalt. Det är meningen att jag ska sova då.
MEN min brukare är uppe och går ( rymningsbenägen ) Så det är klart att jag inte kan ligga och slagga då. Denna tid får jag inte skriva som arbetad tid.
Är min brukare sjuk, behöver hjälp på toa, river ner en tavla så det blir glas överallt så jag måste gå upp och arbeta. Så får jag inte betalt för det heller. Nä jag får inte betalt för mer än Jourtiden.
På nyårsafton passade vi på att göra något speciellt. vi var vakna till halv två, för att hon ville se fyrverkerier och sedan ska det läggas osv så det tar såklart sin tid.
Nu vart jag nekad den tiden med, för jouren börjar klockan 10. Så jag har mer eller mindre arbetat gratis fram till halv två. "skyll dig själv som gör något för din brukare" är ungefär tänket.
Jag har fått alla möjliga motiveringar till varför jag inte kan få betalat för de timmar jag faktiskt arbetar.
Ofta kommer den att OM jag tar betalt för mitt arbete, då blir någon annan utan lön för det finns inte tillräckligt med timmar på personen.
Det har förekommit "inviter" om att om jag inte skriver att jag sovit fast jag varit uppe och arbetat så bör jag få sparken. Eftersom då funkar ju inte jag och brukaren ihop!
De andra i mitt Team vågar inte skriva tid. De har gått igenom samma process. En del har helt slutat göra saker för brukaren, eftersom det inte lönar sig. Det blir bara en pissig natt för oss, och en dag därpå då vi går runt och är trötta men vi får inte ut något av det.
HUR FASIKEN ORKAR NI ANDRA MED DET HÄR?
Blir så trött. Besviken och arg.