• Lurifixen

Personlig assistent - får ej betalat för mer än Jour trots arbete

Jag har börjat tröttna på detta nu. 

I flera år har jag arbetat som personlig assistent. På alla ställen är det mer eller mindre likadant. 

Jag har 8h jour varje natt, med piss betalt. Det är meningen att jag ska sova då. 

MEN min brukare är uppe och går ( rymningsbenägen ) Så det är klart att jag inte kan ligga och slagga då. Denna tid får jag inte skriva som arbetad tid. 

Är min brukare sjuk, behöver hjälp på toa, river ner en tavla så det blir glas överallt så jag måste gå upp och arbeta. Så får jag inte betalt för det heller. Nä jag får inte betalt för mer än Jourtiden. 

På nyårsafton passade vi på att göra något speciellt. vi var vakna till halv två, för att hon ville se fyrverkerier och sedan ska det läggas osv så det tar såklart sin tid. 

Nu vart jag nekad den tiden med, för jouren börjar klockan 10. Så jag har mer eller mindre arbetat gratis fram till halv två. "skyll dig själv som gör något för din brukare" är ungefär tänket. 

Jag har fått alla möjliga motiveringar till varför jag inte kan få betalat för de timmar jag faktiskt arbetar. 

Ofta kommer den att OM jag tar betalt för mitt arbete, då blir någon annan utan lön för det finns inte tillräckligt med timmar på personen.

Det har förekommit "inviter" om att om jag inte skriver att jag sovit fast jag varit uppe och arbetat så bör jag få sparken. Eftersom då funkar ju inte jag och brukaren ihop! 

De andra i mitt Team vågar inte skriva tid. De har gått igenom samma process. En del har helt slutat göra saker för brukaren, eftersom det inte lönar sig. Det blir bara en pissig natt för oss, och en dag därpå då vi går runt och är trötta men vi får inte ut något av det. 

HUR FASIKEN ORKAR NI ANDRA MED DET HÄR? 

Blir så trött. Besviken och arg. 

• Svar på tråden Personlig assistent - får ej betalat för mer än Jour trots arbete
  • Minimalen

Ni måste ALLA gå till facket. Visa upp all konversation med arbetsgivaren. Men det största problemet är ju biståndshandledaren som inte beviljar tillräckligt med tid. Vad händer om alla säger upp sig i protest?

• Carambolan

Koppla in facket omedelbart! Det här ska du inte behöva slåss om ensam.

• Petter och jag

Hur lång är jouren och vilken typ av ersättning får du? Arbetar du privat eller kommunalt?

• Alexandra1986

Jag har varit chef inom personlig assistans i flera år och tyvärr hört talas om detta alldeles för ofta. Du ska ha betalt för den tiden som du arbetar och är vaken, denna ska betalas som vaken tid. Anledningen till att din chef inte vill betala ut detta som vaken natt beror på att de helt enkelt inte får ut denna ersättning från försäkringskassan (eller kommunen beroende på hur många timmar personen har beviljad assistans.). Att någon annan blir utan lön är dock skitsnack och ingenting ni ska acceptera. Assistansbolaget har två alternativ som jag ser det; 1) stå för den extrakostnad som uppkommer eller 2) skicka in en ny ansökan till försäkringskassan eller kommunen och begära vaken natt på kunden. Det är inte tillåtet att inte betala sin personal för utfört arbete.

• JTx

Hade likadant:( Helt värdelöst att det ska vara så. Hade turen o få en Annan brukare och sa upp mig. jag hoppas att det löser sig för dig.

• Lurifixen
    Petter och jag skrev 2017-02-13 18:18:41 följande:

Hur lång är jouren och vilken typ av ersättning får du? Arbetar du privat eller kommunalt?

privat. 8h varje natt. / 4 dagar i veckan. 

Alexandra1986 skrev 2017-02-13 19:28:24 följande:

Jag har varit chef inom personlig assistans i flera år och tyvärr hört talas om detta alldeles för ofta. Du ska ha betalt för den tiden som du arbetar och är vaken, denna ska betalas som vaken tid. Anledningen till att din chef inte vill betala ut detta som vaken natt beror på att de helt enkelt inte får ut denna ersättning från försäkringskassan (eller kommunen beroende på hur många timmar personen har beviljad assistans.). Att någon annan blir utan lön är dock skitsnack och ingenting ni ska acceptera. Assistansbolaget har två alternativ som jag ser det; 1) stå för den extrakostnad som uppkommer eller 2) skicka in en ny ansökan till försäkringskassan eller kommunen och begära vaken natt på kunden. Det är inte tillåtet att inte betala sin personal för utfört arbete.

Nä det borde inte vara svårare än så. Men tyvärr är det ju de i verkligheten. 

Jag är så jäkla less på detta nu. 

• Petter och jag
    Lurifixen skrev 2017-02-14 13:55:13 följande:

privat. 8h varje natt. / 4 dagar i veckan. 

Nä det borde inte vara svårare än så. Men tyvärr är det ju de i verkligheten. 

Jag är så jäkla less på detta nu. 

Är jouren 8 h, eller får du full ersättning/lön + ob för 8h?
  • Jawnaax

Jag har arbetat inom personlig assistans i 7 år och vist det är dåligt betalt med journätter men har det varit något extra så har vi fått betalt för det.

De ger dig ju betalt utifrån beslutet från försäkringskassan och om det är såhär får ni ju ansöka om fler timmar så ni får betalt på natten. Dock är det brukaren som får ansöka men chefen kan också hjälpa till.

Sen är det också såhär, du kan också byta jobb om det inte passar dig mer journätter. Sen har du ett maxtak på hur många journätter du får ha i månaden kolla upp så du inte arbetar mer än vad du får. Nu var det ett tag sedan jag arbetade jour så jag kommer inte ihåg vad taket är.

• Smillaza

Självklart ska du ha betalt om du jobbar på natten! Dom försökte likadant med mig och jag jobbar nu som assistent med 6 timmars jour! Jag ringde facket och dom sa givet ska ska man ha vanligt betalt om man får jobba på dessa jourtimmar. Max antal timmar jour i månaden är 48 timmar på 4 veckor eller 50 på en månad dvs dom månader med 31 dagar! Finns dig inte i detta!!

• Alexandra1986
    Jawnaax skrev 2017-02-14 14:36:48 följande:

Jag har arbetat inom personlig assistans i 7 år och vist det är dåligt betalt med journätter men har det varit något extra så har vi fått betalt för det.

De ger dig ju betalt utifrån beslutet från försäkringskassan och om det är såhär får ni ju ansöka om fler timmar så ni får betalt på natten. Dock är det brukaren som får ansöka men chefen kan också hjälpa till.

Sen är det också såhär, du kan också byta jobb om det inte passar dig mer journätter. Sen har du ett maxtak på hur många journätter du får ha i månaden kolla upp så du inte arbetar mer än vad du får. Nu var det ett tag sedan jag arbetade jour så jag kommer inte ihåg vad taket är.

Max 48 timmar jour per månad, undantagsfall godtas 50 timmar under en begränsad period om 4 månader. Detta kan avtalas bort men det är genom lokala avtal med gavlet
    Jawnaax skrev 2017-02-14 14:36:48 följande:

Max 48 timmar jour per månad med undantag för 50 timmar under en begränsad period om 4 månader. Lokala avtal kan fattas i samråd med facket men det verkar det inte som att det gjorts i detta fall.
  • mirrormask2

Jobbar också som personlig assistent och jag tycker du ska gå till facket, jag har sovande jour men jobbar dygn och om brukaren går upp och är vaken under natten så räknas det som Ordinarie tid!

Svar på tråden Personlig assistent - får ej betalat för mer än Jour trots arbete