• Mimer

Svullen mage, rapig och pruttig 14-månaders tjej?

Min tjej har fått väldigt svullen och spänd mage senaste dagarna. Inatt kräktes hon dessutom 2 ggr lite grann, inte rejält magsjukeaktigt men det kom upp matbitar bl.a.

Hon har lite problem med hård mage, får laktulos regelbundet, men magen har funkar rätt bra senaste tiden, men nu är hon orolig i magen alltså...bajsade dessutom mycket illaluktande och pösigt imorse.
    Har hicka ofta och rapar och pruttar hela dagen...

Vad tror ni? Magsjuka? (det går det på mitt jobb, dagis, men då med mer rejäla kräkningar)

Vad kan ge lindrig åt den spända hårda magen???

• Svar på tråden Svullen mage, rapig och pruttig 14-månaders tjej?
  • ruffe4

Bara 14 månader o behöver redan laxermedel, det får mig att undra vad hon brukar äta? Är det mycket bröd o "mjölmat" så funkar magen sämre, dessutom ska man ju inte använda laxermedel för att tarmen blir slappare av det i längden.. En del läkare skulle rek. det, andra inte.

Se till att hon får dricka mycket vatten o massera magen lite lätt så lindrar det nog, lycka till

• Viktoria74

Magsjuka tror jag, barn kan drabbas väldigt olika. Är det borta om nån dag var det ju magsjuka.

• Mimer

Laktulos är ju inget laxermedel, utan ett mjukgörande medel så att säga, och det har ingen "vanebildande" verkan vad jag förstått. Så det ska nog inte vara någon fara.
    Hon äter inte mkt mjölmat, det är isåfall välling på kvällen och gröt till frukost, alltid fullkorn både välling o gröten, bara grovt bröd och det kanske är en halv smörgås per dag, däremellan kanske fullkornsrån, och till lunch vanlig mat eller burkbarnmat. Dricker mkt vatten.

Däremot tror jag det var en släng av magsjuka, för hon vart bättre sen

Svar på tråden Svullen mage, rapig och pruttig 14-månaders tjej?