• Anonym (tryggavillviva)

    Behöver verkligen hjälp med en tråkig fråga som HEMFÖRSÄKRING..

    Vet Absolut inte vilken jag ska välja eller vart jag ska börja, vet inte ens om jag redan har en?! Men det kan jag ju inte ha. Om inte kommunal har en som ingår, men den kan väl inte va så bra.. nåväl.

    Ska flytta snart och vi Ska ha en najs hemförsäkring, enkel och "billig". Behöver dock verkligen tips och råd då jag är helt vilsen i den världen.
    Det är väldigt förvirrande plus tidskrävande, jag är helt säker på att jag här kommer bli säkrare på vad vi ska välja om jag får lite tips och råd.

    Vi är medelålders, en mami och en papi med en 20 månaders dotter. Vi vill bli gravida igen. Jag pluggar just nu men kommer börja jobba till hösten, han jobbar. 

    Tack för hjälpen de som pallar.

  • Svar på tråden Behöver verkligen hjälp med en tråkig fråga som HEMFÖRSÄKRING..
  • Carambolan

    Vilken boendeform flyttar ni till? Har ni "extrasaker" som ni behöver försäkra? (Typ fritidshus, båt, antik frimärkssamling etc). Reser ni mycket, långt och länge?

  • Anonym (tryggavillviva)
    Carambolan skrev 2017-02-13 12:26:51 följande:

    Vilken boendeform flyttar ni till? Har ni "extrasaker" som ni behöver försäkra? (Typ fritidshus, båt, antik frimärkssamling etc). Reser ni mycket, långt och länge?


    Hej=) 
    Nej, inga båtar och frimärken än så länge hehe... nä men något kan ju tillkomma men det blir inte så snart. Förutom bilen, den kommer nog kosta än del och den tänker vi nog skaffa detta åtet.
    Resor en två om året, längden kan nog gå upp mot månaden så ja.. och långt bort så att det inte går snabbt och enkelt att komma hem.

    En fyra, hyresrätt i ett 6 våningshus. 
  • Anonym (läs)

    Jag tycker ni båda skall lägga 15 minuter av era liv och surfa in på några försäkringsbolag och läsa på lite om hemförsäkring först.
    Är det bara billigast som gäller så finns det prisjämförelser på nätet. Bara att googla.
    Om någon här skall kunna hjälpa er så behöver ni ger mer info om boende osv.

  • Linnis92

    Kommunal har hemförsäkring via Folksam som ingår i din avgift. Dock ett grundskydd.

    Vi lägger till några kronor varje månad och har utökat vår till "Stor", så vi är ordentligt försäkrade med en självrisk på 700:-.

  • Anonym (tryggavillviva)

    4 rumare på 92 kvadrat

  • Anonym (B)

    När det gäller hemförsäkringar så kan jag tycka att det är bra att försöka sig så mycket man har råd med (så länge det känns rimligt för ens situation då). Vid hyresrätt behöver du ju inte ha en lika täckande som bostadsrätt eller villa, däremot skulle jag personligen välja storlek stor om ekonomin tillåter. Kan gå något år eller flera år mellan att jag i princip aldrig behöver använda försäkringen, men när det väl slår till är det himla skönt. T.ex. så under hösten slog olycla efter olycka till i vår villa. Senast igår gick min Macbook sönder igår för att jag var klantig, skulle kosta runt 12.000 kr att ersätta, med min hemförsäkring går det under allriskskydd och jag betalar endast en självrisk på 750 kr för en ny dator (likadan). Är också ofta ute och reser längre stunder, med min försäkring täcker det allt som kan inträffa under en resa i upp till 45 dagar i stöten.

    Så kort och gott, utan att försäkra er onödigt för saker ni inte ens har, ta en sådan bra och stor försäkring som ni kan. Jag har Folksams stora hemförsäkring. Vilken exakt som ger mest för pengarna vet jag inte, brukar väl finnas jämförande artiklar ute då och då - kanske googla efter det?

  • Carambolan

    Med de förutsättningarna tror jag att vilken hemförsökring som helst från de stora bolagen duger bra. Med småbarn vill ni antagligen välja till "drulleförsäkring" eller motsvarande för att täcka upp mobiltelefoner i micron, tv som repas av kastade klossar etc. och där är det värt att jämföra villkoren noga för det kan vara väldigt olika. Bil och barn behöver ni ändå separata försäkringar på så det behöver du inte väga in här, men det kan vara förmånligt att samla flera försäkringar hos samma bolag.

Svar på tråden Behöver verkligen hjälp med en tråkig fråga som HEMFÖRSÄKRING..