• Anonym (Jag)

Tappat känslorna för min sambo

Är det någon som lyckats få tillbaka tappade känslor?

Jag vet inte vad som har hänt med mig, har egentligen det perfekta livet med mindre barn och världens snällaste sambo ...

men helt plötsligt har jag tappat känslorna...

Jag träffade en annan en gång och det har såklart förstört en massa ...

Vi har gått på familjerådgivning som inte gett så mycket och det är klart att man vill få tillbaka känslorna... vi har barn hus och varit tillsammans snart 10 år ....

Men går det?

Känns helt hopplöst nu och min sambo är såklart helt förkrossad ...

Min hjärna vill men kan knappt kyssa honom :( ....

• Svar på tråden Tappat känslorna för min sambo
  • Jesper f
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-13 12:30:46 följande:

Är det någon som lyckats få tillbaka tappade känslor?

Jag vet inte vad som har hänt med mig, har egentligen det perfekta livet med mindre barn och världens snällaste sambo ...

men helt plötsligt har jag tappat känslorna...

Jag träffade en annan en gång och det har såklart förstört en massa ...

Vi har gått på familjerådgivning som inte gett så mycket och det är klart att man vill få tillbaka känslorna... vi har barn hus och varit tillsammans snart 10 år ....

Men går det?

Känns helt hopplöst nu och min sambo är såklart helt förkrossad ...

Min hjärna vill men kan knappt kyssa honom :( ....

Jag tror att saken är att känslorna man har för varandra förändras över tid, bara att ibland kan dom göra det till sån grad, att man till slut blir "chockad" över att en dag vanka upp och upptäcka att dom känslor man TRODDE fans där, inte finns. Men jag tror i majoriteten av fall inte att det innebär att känslorna är slut - eller frånvarande. Dom har bara ändrat karraktär. Och det är dom man behöver "hitta" och förstå. Tror att orsaken till att det blir så, är att vi alla har "olika" öppenhet till våra känslo register. En del låter dom påverka kontinuerligt under livet, andra går igenom dom mer "status" aktigt - efter saker som händer och man upptäcker i livet. Inget av dom är absolut fel, men jag tror att det senare är jobbigare att arbeta med, för att det just kan leda till sånna här upptäckter. Och gäller nog inte egentligen bara relationer, utan många andra områden i livet också.

För att svara på frågan, jag tror inte att man kan få tillbaka känslorna som man hade i början - det är liksom något som hör ihop där och då, med försälskelsen och hur livet såg ut och fungerade i övrigt i förhållande till vår livsmognad då. Men däremot tror jag att det är fullt möjligt att fylla på med nya, som kan fungera riktigt bra.
  • Anonym (sarah)

Jag känner lite samma för min sambo, just nu iaf. 2 småbarn, hus, varit tillsammans i 7 år. Men plötsligt har jag tappat all lust till honom. På hela helgen har jag inte tagit i honom om eller känt att en puss spelar nån egentlig roll.

Jag ser tre möjliga saker som kan orsaka detta känslobortfall från min sida. Hormoner (men det vete fan). Totalt avsaknad av romantik, bekräftelse och uppskattning i förhållandet. Att min sambo struntar i hur han ser ut för mig och suckar ner sig totalt hemma. Långt oklippt, okammat hår som hänger ner som stripor, solkiga mjukisbyxor och luvtröja.

Ev är det en kombo av allt detta. Hur attraherad blir man då?

Ts, hur brukade ni ha det med t.ex samliv, egentid och barnfri tidag tillsammans förrut?

• Anonym (Jag)
    Jesper f skrev 2017-02-13 12:50:28 följande:

Jag tror att saken är att känslorna man har för varandra förändras över tid, bara att ibland kan dom göra det till sån grad, att man till slut blir "chockad" över att en dag vanka upp och upptäcka att dom känslor man TRODDE fans där, inte finns. Men jag tror i majoriteten av fall inte att det innebär att känslorna är slut - eller frånvarande. Dom har bara ändrat karraktär. Och det är dom man behöver "hitta" och förstå. Tror att orsaken till att det blir så, är att vi alla har "olika" öppenhet till våra känslo register. En del låter dom påverka kontinuerligt under livet, andra går igenom dom mer "status" aktigt - efter saker som händer och man upptäcker i livet. Inget av dom är absolut fel, men jag tror att det senare är jobbigare att arbeta med, för att det just kan leda till sånna här upptäckter. Och gäller nog inte egentligen bara relationer, utan många andra områden i livet också.

För att svara på frågan, jag tror inte att man kan få tillbaka känslorna som man hade i början - det är liksom något som hör ihop där och då, med försälskelsen och hur livet såg ut och fungerade i övrigt i förhållande till vår livsmognad då. Men däremot tror jag att det är fullt möjligt att fylla på med nya, som kan fungera riktigt bra.

Tack för ett mycket klokt svar..

Jag kan Lixom inte på något sätt förstå hur jag kan känna som jag gör , finns ingen logik i det alls... min sambo är egentligen den bästa människan som finns .. världens snällaste, vi har aldrig bråkat , samma syn på barnuppfostran, ekonomi osv ... men... jag vill inte ens röra honom .. känns jättemärkligt:(
  • Anonym (Jag)
    Anonym (sarah) skrev 2017-02-13 12:53:32 följande:

Jag känner lite samma för min sambo, just nu iaf. 2 småbarn, hus, varit tillsammans i 7 år. Men plötsligt har jag tappat all lust till honom. På hela helgen har jag inte tagit i honom om eller känt att en puss spelar nån egentlig roll.

Jag ser tre möjliga saker som kan orsaka detta känslobortfall från min sida. Hormoner (men det vete fan). Totalt avsaknad av romantik, bekräftelse och uppskattning i förhållandet. Att min sambo struntar i hur han ser ut för mig och suckar ner sig totalt hemma. Långt oklippt, okammat hår som hänger ner som stripor, solkiga mjukisbyxor och luvtröja.

Ev är det en kombo av allt detta. Hur attraherad blir man då?

Ts, hur brukade ni ha det med t.ex samliv, egentid och barnfri tidag tillsammans förrut?

Låter precis som mig.. jag har ingen lust alls till honom, vill inte kyssas eller vara nära helst..

Det jag inte blir klok på är att min sambo är jättefin och uppskattar mig verkligen.. men det har varit väldigt mycket "vardag" i vårat förhållande... men så är det väl för alla med småbarn ?:/

När man vill kyssas är det som att det tar stopp och det känns jättekonstigt och jag vill inte... vi har ändå haft en bra sexliv och inga längre uppehåll ... men kännt mer och mer att jag inte alls blir attraherad.

Vi har inte haft mycket egentid alls faktiskt ...

När jag träffade den här andra killen va det som en blixt slog ner i mig av känslor.. attraktion .. Och därför känns det nu som det svalnat ännu mer för min sambo... plus att jag sårat honom sjukt mycket så jag förstår inte hur man skulle kunna rädda det här :/
Svar på tråden Tappat känslorna för min sambo