• Anonym (hejja)

Finska greppet, får man det om man ber om det och funkar det?!

Undrar om någon bett om det, bryr dem sig tillräckligt för att skicka in någon till dig som kan behärska finska greppet isf, och funkar det. Alltså minimerar det chansen att spricka?

• Svar på tråden Finska greppet, får man det om man ber om det och funkar det?!
  • Anonym (hejja)

Ingen som har koll eller erfarenhet av finska greppet?!

• Barnmorskestudent Anna

Barnmorskor jobbar med olika typer av perinealskydd, dvs att på ett eller annat sätt skydda perineum från att skadas vid en vaginalförlossning.

Sen om det är med finska greppet eller varma handdukar eller något annat grepp är beroende på vad som används på just den klinik Du föder och vad de lärt sig under sin utbildning.

Är du orolig för att spricka och kanske inte få den hjälp du önskar, så fråga! Säg att du hört talas om Finska greppet och om de vet vad det är. Jag tror säkert att de kommer hjälpa dig :)

Lycka till <3

• Anonym (hejja)
    Barnmorskestudent Anna skrev 2017-04-05 11:06:05 följande:

Barnmorskor jobbar med olika typer av perinealskydd, dvs att på ett eller annat sätt skydda perineum från att skadas vid en vaginalförlossning.

Sen om det är med finska greppet eller varma handdukar eller något annat grepp är beroende på vad som används på just den klinik Du föder och vad de lärt sig under sin utbildning.

Är du orolig för att spricka och kanske inte få den hjälp du önskar, så fråga! Säg att du hört talas om Finska greppet och om de vet vad det är. Jag tror säkert att de kommer hjälpa dig :)

Lycka till <3

Tack så mycket för svar, uppskattar det och förstår mer nu! <3
  • Anonym (J)

Jag visste inte vad finska greppet var förrän nu då du nämnde det. Googlade och det verkar som att det var det de använde på mig i måndags. Det gjorde sjukt ont. Men jag sprack ingenting trots att min 4kgs bebis kom ut med handen vid ansiktet.

• Anonym (hejja)
    Anonym (J) skrev 2017-04-05 23:47:11 följande:

Jag visste inte vad finska greppet var förrän nu då du nämnde det. Googlade och det verkar som att det var det de använde på mig i måndags. Det gjorde sjukt ont. Men jag sprack ingenting trots att min 4kgs bebis kom ut med handen vid ansiktet.

Grattis! Så skönt att inte spricka alls, även om mänga gör det utan ockaå och det finns väl andra metoder som är bra. Men jag har återkommande hört om finska greppet och det är ju något speciellt det där, hade känts tryggare om dem använder det nästa gång och jag tycker även Sverige borde ta till sig den tekniken mer.

<3
  • Anonym (bm)

Jag är bm. Alla bm håller perinealskydd, men det heter olika. Finska/norska/ alla möjliga ord för samma handgrepp. Man behöver inte be att bm ska hålla si eller så, det måste hen själv avgöra vad som passar bäst just då. Huvudsaken är ju att man gör allt man kan!

Svar på tråden Finska greppet, får man det om man ber om det och funkar det?!