• KattUtanHatt

Håravfall efter gastric bypass

För ett par månader sedan så gjorde jag en gastric bypass. Efter detta så har jag börjat tappa hår i en rasande takt, håret har även blivit väldigt tunt. Att håravfall kan vara en "eftereffekt" av operationen förstår jag är relativt vanligt men jag skulle gärna vilja motverka detta. Jag kan omöjligen vara den första som varit med om detta och jag tänkte därför slänga ut en hand och hoppas på att jag kan få lite tips/hjälp här om något som kan hjälpa mig. Har någon av er varit med om samma sak och vad gjorde ni för att motverka håravfallet? Finns det t.ex någon vitamin eller något annat man kan ta för att motverka detta? Jag har från läkarhåll blivit rekommenderad att kontakta apoteket och se om dom har något för håravfall men jag vill gärna kolla här först. Det är ju nämligen en stor skillnad på saker som borde funka och saker som faktiskt har funkat.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Håravfall efter gastric bypass
  • Rafael90

Hur äter du nu efter operationen? Se till att du får i dig näringstät mat då du inte kan äta samma mängder som förut. B-vitamin kan t.ex. vara svårare att ta upp när man gjort GBP och B12 behöver du ta tillskott av.

• Långbenopluto

Tyvärr är det vanligt och inte så mycket du kan göra åt det. Men det brukar stabilisera sig efter ca 8-10 månader.

• MeandHim

Hårmassage, massera länge när du tvättar håret. Massagen stimulerar växtkörtlarna. Köp olaplex hemmakur, håret får oftast taskig kvalitet. Gör inpackning och sitt minst 30 min med en plastpåse (ej handduk, det suger upp fukten) Mivitotal åt jag (tappade hälften av allt hår när jag fick körtelfeber) Silica ska oxå va bra :)

• Phalaenopsis

MSM (metylsulfonylmetan) får håret att växa ut snabbare och bli tjockare. Går att köpa rent men ingår även i en del hårmedel. Risk för mer hår på benen också dock. Annars lär inte lite B12 skada med din bakgrund.

• Anonym (Kisel)

Jag dricker mycket åkerfräkente som innehåller kisel, och min hårkvalite brukar bli lite bättre av det. Det är inte särskilt dyrt heller. Tror mycket dock beror på vilken brist kroppen har för vad som fungerar och inte.

Nuförtiden tar jag även MSM men har endast provat ca 2 veckor så har inte märkt något resultat ännu. Jag tappar mycket hår men vet inte riktigt varför.

• Anonym (Kisel)
    Anonym (Kisel) skrev 2017-02-14 20:19:02 följande:

Jag dricker mycket åkerfräkente som innehåller kisel, och min hårkvalite brukar bli lite bättre av det. Det är inte särskilt dyrt heller. Tror mycket dock beror på vilken brist kroppen har för vad som fungerar och inte.

Nuförtiden tar jag även MSM men har endast provat ca 2 veckor så har inte märkt något resultat ännu. Jag tappar mycket hår men vet inte riktigt varför.

Glömde skriva att jag tar allt i drickbar form för att min mage verkar ha svårare att ta upp saker i tablettform. Jag fick t.ex järninfusioner eftersom inte tabletter fungerade. 

Vet du om ditt ferritinvärde och Hb är ok? Låga värden av ferritin kan orsaka håravfall, och om saltsyranivån i magsäcken är för låg så kan det påverka ferritinet i sin tur. Åtminstone var det något liknande jag läste i läkartidningen. :)

• Phalaenopsis
    Anonym (Kisel) skrev 2017-02-14 20:19:02 följande:

Se bara till att få i dig motsvarande en tesked pulver för att få ordentligt resultat på håret.
  • Anonym (Kisel)
    Phalaenopsis skrev 2017-02-19 15:31:18 följande:

Se bara till att få i dig motsvarande en tesked pulver för att få ordentligt resultat på håret.

Tack för rekommendationen! Hur lång tid kan det tänkas ta innan man börjar märka lite skillnad? Jag har precis börjat med en tesked och inne på min 3 dej vecka. Har både fått lite biverkningar (magen) men även positiv effekt då jag känt mig lite piggare än vanligt.
  • elyse

Får du inte redan nu B12-injektioner? Har släkt som gjort en GBP och de får ta en spruta var tredje månad.

• Phalaenopsis
    Anonym (Kisel) skrev 2017-02-19 16:45:19 följande:
    Tack för rekommendationen! Hur lång tid kan det tänkas ta innan man börjar märka lite skillnad? Jag har precis börjat med en tesked och inne på min 3 dej vecka. Har både fått lite biverkningar (magen) men även positiv effekt då jag känt mig lite piggare än vanligt.
    För egen del så körde jag med minimidoseringen i ett par månader, 1 krm. När det enda som hänt var att jag fått tjockare och längre hår på benen så beslutade jag mig för att lägga av. Eftersom jag inte ville slänga burken gick jag upp i den rekommenderade översta dosen, dvs 1 tsk och tänkte bara fortsätta tills burken tog slut. Efter någon månad eller två tyckte jag att luggen växte väldigt snabbt. ;) Sedan dess köper jag jätteburkar från någon hästshop för att hålla priset nere.
  • Anonym (Kisel)
    Phalaenopsis skrev 2017-02-20 22:23:55 följande:
    För egen del så körde jag med minimidoseringen i ett par månader, 1 krm. När det enda som hänt var att jag fått tjockare och längre hår på benen så beslutade jag mig för att lägga av. Eftersom jag inte ville slänga burken gick jag upp i den rekommenderade översta dosen, dvs 1 tsk och tänkte bara fortsätta tills burken tog slut. Efter någon månad eller två tyckte jag att luggen växte väldigt snabbt. ;) Sedan dess köper jag jätteburkar från någon hästshop för att hålla priset nere.

Haha, tjockare och längre hår på benen kan jag gärna vara utan. Men låter spännande att du bara råkade upptäcka det genom att öka dosen. 

Jag har hört så mycket positivt om MSM så jag kommer fortsätta använda det oavsett om det inte hjälper på mig. Har känt mig piggare så jag har trots allt redan fått en positiv verkan av den. Jag hoppas och håller tummarna att den ska fungera på håret. Har provat så mycket som inte hjälpt ett dugg, vet inte hur mycket pengar jag lagt på helt verkningslösa saker.

Tack för svar! :)

• Jenn9997

Att tappa håret efter en gastric bypass är otroligt vanligt tyvärr, kroppen tar ej upp näring och tar protein från hårsäckarna, håret går i vilofas. Vet en del som provat Prp för få håret tillbaka. 

Svar på tråden Håravfall efter gastric bypass